vrijdag 11 december 2020

Drieteenstrandlopertjes op het Katwijkse strand

 December, een paar kleine winterse speldenprikjes.....en een bezoekje aan het strand van Katwijk. 

Altijd leuk om daar (op een rustige doordeweekse dag) even langs de branding te lopen en te zoeken naar die leuke kleine vogeltjes: de drieteenstrandlopers, die ik voor het gemak maar weer DTS noem. Wat rennen ze toch snel, en heel soms houden ze 1 seconden halt om vervolgens weer te gaan rennen. Fotograferen van deze kleine vogels is een hele uitdaging.


Het duurde even voordat ik er eentje had gevonden.  Het was helemaal stilletjes wat vogels betreft, ook weinig meeuwen en slechts een paar kraaien....dat was het.


Weinig mensen en honden op het strand, in de verte Noordwijk in de mist. De kans dat het vogeltje weggejaagd zou worden door een rennend kind of een spelende hond was klein.



Omdat er slechts 1 DTSje was, moest ik mijn kans grijpen. Dus eerst van afstand, en dan voorzichtig steeds wat dichterbij. De vogel had het gelukkig heel druk met eten zoeken en had geen aandacht voor mij.



Even wat lager (wat ben ik toch blij met dat kantelbare scherm).. dit beestje bleef in beweging en in mijn ooghoek zag ik iets verontrustends....... Een hond....een grote hond, die in de richting van mij en de vogel kwam. Maar gelukkig, het baasje van de hond leek het door te hebben, floot en de hond rende weg van mij en de vogel, naar het baasje. Ik bedankte de man, en kon vervolgens in alle rust mijn DTSje vastleggen.



Even wat meer ruimte....er lag veel troep op het strand, maar voor dit vogeltje toch wel een soort van feestje, want er zat wel wat te eten tussen. 


Tegenlicht (waterig zonnetje) foto.....op een gegeven moment was DTSje zo op zijn gemak dat hij zijn veertjes ging poetsen, terwijl ik op een paar meter zat. Hij stond nu eindelijk ook even stil.

Omdat ik voor het glansje in het oog, toch liever het licht van achteren wilde in plaats van tegenlicht, liep ik heel voorzichtig wat terug.




En zo maakte ik deze serie waarbij het vogeltje uiteindelijk zelfs even in de ruststand ging. Voor mij zijn dat toch wel de geniet momenten, als een dier zich in mijn nabijheid op zijn gemak voelt en zo gaat staan. Het oogje ging ook nog even dicht....


Maar geen slaapje voor dit DTSje, er kwam een kraai aan en dit vogeltje vloog weg.....maar niet ver, en tot mijn grote vreugde zag ik in de verte nog twee strandlopertjes.


Om even te laten zien hoe klein deze beestjes zijn, deze foto met twee jonge zilvermeeuwen in de achtergrond.



Terwijl de zon nu wel verdwenen is, sluit mijn model zich aan bij de twee andere DTSjes....ze staan wat verderop , op een zandbank die bijna droog is gevallen. Door het kleine laagje water is er nog een mooie spiegeling.


Lekker bij elkaar



Drie kleine kleutertjes





Het was een heerlijke ochtend op het strand.  Er waren heel weinig vogels maar gelukkig was mijn missie geslaagd. Deze meeuw kwam ook nog even kijken. 

Het was afnemend tij, misschien heeft het daarmee te maken dat er niet veel vogels te zien waren.

Even later op een zandbank zag ik wel een groep meeuwen, maar dat was te ver weg voor mooie foto's





Je weet nooit van te voren wat je tegenkomt op het Katwijkse strand.  Helaas geen zeehond , die er een paar dagen eerder wel lag.... en ook geen steenlopers, die de laatste jaren in Katwijk niet meer zoveel gezien worden. Maar als je dan een uur met 1 klein vogeltje bezig bent, en pas na de fotoshoot merkt dat je vingers wel heel erg koud zijn geworden....dan ga ik toch met een voldaan gevoel naar huis.


20 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's zeg. Ik woon er nog geen 10.minuten vandaan en kom er zelden. Toch maar eens mijn geluk beproeven in de toekomst. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Prachtige foto's!! Super mooi hoe je deze vogels hebt weten te fotograferen. Mooi ook zo laag bij de grond.
    Foto's 9 en 12 vind ik heel erg mooi. Prima gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita, een prachtige post met deze strandlopertjes. Zeer geslaagd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Altijd prettig als het rustig is en blijft op het strand. Je hebt dan niet veel nodig om je bezig te houden zoals uitje beschrijving blijkt. Fotograferen vanuit een lage positie brengt steeds wat extra's, zoals uit jouw platen blijkt. Een kantelbaar scherm is inderdaad buitengewoon aangenaam. Je hebt een knappe serie gemaakt, mijn complimenten.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Ghita,
    Wat een prachtige serie, zo mooi (be)licht.
    Toch lekker om nog van die fijne rustige plekjes te vinden waar je nog naar hartenlust kan fotograferen.
    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gave foto's Ghita en ook fijn licht. De rustige achtergrond voegt veel toe. Een genot om naar te kijken. 👌
    Groet uit het druilige Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ghita, een hele leuke en mooie serie. Ze blijven allemaal rustigop jou wachten tot je een plaatje hebt geschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat een mooie zachte kleuren dit hele blogje Ghita.
    Prachtig om te zien, mooi standpunt heb je ingenomen met fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,

    Wat een fijne serie van deze drieteentjes. Zo fijn zacht afgewerkt en toch de perfecte scherpte, heel mooi gedaan. Er zitten echt enkele juweeltjes tussen, als ik b.v. kijk naar foto 4 met die kleuraccenten erbij en foto waar je prachtig het gedrag laat zien. En de nrs 8, 9 en 10 met die zachte achtergronden, fantastisch mooi. En dan natuurlijk de drie kleutertjes, zo', fijn laag standpunt waardoor de vogels optimaal tot hun recht komen. En wat heb je over het geheel het wit goed onder controle, nergens is het uitgebeten. Prachtserie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita,
    supermooie serie van deze leuke kleine, meestal drukdoende vogels. Mooi ook door de fijne zachte tinten in de achtergrond. En fijn voor de foto's, maar zeker ook heel erg genieten, als je merkt dat de vogels jouw aanwezigheid goed vinden en daardoor op hun gemak dichterbij komen. Topblog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk deze drie teentjes. Het zijn ook mijn wensvogeltjes. Sinds ik in Deventer woon, is het strand zo ver weg. Mooie serie Ghita. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    DTS-jes zijn verslavend! Ik ben er zelf ook bijna iedere winter wel een keertje druk mee. Het blijkt nu dat je er eigenlijk maar eentje nodig hebt, mits die natuurlijk zo goed meewerkt als deze van jou. Misschien was hij wel zo rustig omdat-ie alleen was. In een grote groep rennen ze veel meer heen en weer. Je had daarbij natuurlijk ook geluk met weinig volk/honden op het strand. Zal komende week nog wel rustiger worden misschien (lockdown), dus... misschien moet ik dan toch maar even ongehoorzaam zijn en ga ik ook wel even buurten. Moet ik alleen nog even een stukje strand zoeken waarvoor ik niet teveel hoef te lopen...
    Vanaf foto #6 zijn het allemaal schitterende plaatjes, die ik graag gemaakt zou hebben.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick, op het strand van Katwijk (vanaf de uitwatering richting Noordwijk), een niet al te mooie zonnige dag....en een beetje geluk.

      Verwijderen
  13. Wat een geweldige serie van de drieteentjes Ghita.
    Ik vind het zulke grappige watervogels ze rennen van hot naar her en ze zijn lastig vast te leggen.
    Goed dat de eigenaar van de hond hem terug floot, kon jij lekker doorgaan met fotograferen, ik vind dat altijd een probleem met loslopende honden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou je snapt wel dat ik hier van genieten, heerlijk langs het strand en dan mijn lievelingsvogel de drieteenstrandloper! De ene keer ren je van hot naar her en een andere keer zijn ze weer goed benaderbaar als je laag bij de grond blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige serie foto's van de drieteentjes. Je hebt de drieteentjes zo mooi gefotografeerd en de kleuren zijn ook zo prachtig. Ik heb echt genoten!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita, wow schitterende beelden van de drietenen! Die wilden wel meewerken.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    die drietentjes zijn ook altijd heel leuk om te zien rennen maar ook om ze t fotograferen.
    Echt rustig zijn ze niet nee maar je kan ze wel mooi op de plaat krijgen als je ze inderdaad rustig benaderd.
    De serie die je hier laat zien vind ik echt heel gaaf. Foto 6 vind ik een leuke uitschieter.
    Ik heb genoten. Moet ook maar weer eens naar het strand.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Ghita,

    Lekkere serie hoor. Het is altijd een enorm voordeel als er maar 1 vogeltje loopt. Als er een groepje is, heb je altijd moeite om 1 onderwerp uit te kiezen en vaak zit er ook wel een schuwe tussen en die zorgt er dan voor dat de hele groep er vandoor gaat. Nu heb je in alle rust van dit vogeltje kunnen genieten. Dat schuin zorgt voor een hele mooie voorgrond bij de slapende drieteen. Prachtige foto, al had ik de vogel aan de linkerkant gezet. Tsja, smaken verschillen gelukkig en wat is nou wijsheid?

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita