vrijdag 18 oktober 2019

Natuur rond Leiden: van nazomer tot druilherfst

Deze blog laat foto's zien die ik in september en oktober heb gemaakt in de omgeving van Leiden. In september ben ik naar Park Cronesteijn gegaan om nog wat nazomerplaatjes te schieten en stiekem een glimp van de herfst op te pakken. Oktober, regen, wind en paddenstoelen, het tweede deel van de blog zal dus een hoop gezwam bevatten.



In Polderpark Cronesteijn zocht ik de eerste tekenen van de herfst, die vond ik op deze uitgebloeide schermbloem (geen idee wat het is), en dan als bonus een lieveheersbeestje. Later meer....




een bij op een nog niet uitgebloeide distel



En ook hier volop heide libellen. Ik vind een veldje met  bloemen, en er fladderden nog wat vlinders rond.


Natuurlijk was daar de distelvlinder, die was dit jaar niet te missen.



En een kleine vuurvlinder. 

De koolwitjes waren mij te snel af.



Het moerastuin gedeelte was, zoals ik al verwachtte, behoorlijk overwoekerd, door het riet en jonge eiken..... gelukkig waren er nog een paar plekjes waar de blauwe knoop nog wel de ruimte had. En daar zaten ook de insecten. Ik hoop dat het beheer van park Cronesteijn hier komende winter echt wat aan gaat doen, want ik zie deze moerastuin, wat eens een oase voor vlinders was, helemaal dichtgroeien ten koste van de veldbloemen.



Na mijn rondje Cronesteijn fietste ik even via de buurt super voor een paar boodschappen. En daar in het gras zat een muskuseend met iets verderop een kleintje. Ik kon een paar foto's maken van dit schatje, en deze was de beste.



Nog even terug naar het lieveheersbeestje. Ik begon mijn rondje Cronesteijn namelijk hier, en ik heb mij bijna een uur vermaakt met dit leuke diertje. Ik kon vanuit alle hoeken foto's maken en zo ook steeds kijken hoe de achtergrond het mooiste was.

De plant met het beestje stond in de schaduw, daarachter was het licht van de zon....



En dan zie ik het dekschild bewegen, ik hou mijn camera gereed, want ik weet wat er gaat gebeuren....



Ready for take of....en de volgende foto was een lege bloem. Het beestje was gevlogen.

Inmiddels is het eind september en is het weer ook zoals het hoort in de herfst.....wisselvallig.
De laatste september week was het een komen en gaan van buien, goed weer voor de paddenstoelen.
En voor mij de aanleiding om naar Warmond te gaan, want in het bos van Kranz is het altijd een paddenstoelen feestje.


Het was best donker in het bos, maar af en toe was er een waterig zonnetje. Deze vliegenzwammen zijn niet heel oud, maar een dag later was de middelste al helemaal open....zo snel gaat dat.



Nog even twee van de drie, vanuit een iets andere hoek. Ik kan mij uren vermaken zo in het bos.



Een andere vliegenzwam, daar vlakbij...en in de zon. Dan heb ik toch voorkeur voor de minder zonnige foto, het wordt al snel te hard licht.



Een groepje inktzwammen....



Of...wat er nog van over is, voornamelijk vergane glorie.



Een beetje viezige porseleinzwammen, hoog in een boom. Op de achtergrond de al verkleurende bladeren van een andere boom.

Na ons midweekje Limburg ben ik nog een keer terug gegaan, op een druilerige donkere maandagmorgen.......


Een hele familie


Rond het landhuis zag ik bij en boom heel veel rode koolzwammetjes ( amethistzwammen).



Omdat dit een open gedeelte is, was er een stuk meer licht dan in het bos. Even lekker spelen met compositie en scherpte diepte.



Net als de inktzwammen, zijn ook de porseleinzwammen over hun mooiste punt heen. Toch blijf ik het prachtige zwammen vinden om te fotograferen.


Geel hoorntje, deze zaten om een stuk afgezaagde boomstam , het leek nu net een haardblok, en de zwammetjes waren dan de vlammetjes van het haardvuur. Met een beetje fantasie dan.



De pruikzwam bij de ingang, helaas niet super scherp, maar het blijft een bijzondere zwam. Hopelijk laten de vandalen hem dit jaar wel hangen.

 En de regen bleef.....soms de hele dag onafgebroken, en vaak ook met veel wind.
Ik was het niet meer gewend om meerdere dagen binnen te zitten. En dan ineens ben ik het zat. Gemiezer of niet, ik wil naar buiten.........


En deze foto maakte ik in het stadspark Plantsoen. Tamme kastanjes lagen voor het oprapen.
Even een snelle foto want het gemiezer ging alweer steeds harder en mijn camera werd nat....
Snel de camera weggestopt en nog even een rondje gewandeld door het park. De herfstkleuren moeten hier nog komen, het is nog behoorlijk groen.

In de volgende Leiden blog hoop ik meer herfstkleuren te laten zien. Wie weet brengen eind oktober en de maand november wel die mooie rustige herfstdagen met mist en dauwdruppels. Want dat is voor mij het favoriete herfstweer.....die regen en die wind...daar heb ik nu wel even genoeg van gehad.

14 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's weer en dat lieve kuikentje wauw...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk en vooral gevarieerd blog.
    Prachtige paddenstoelen met veel variatie.
    Fraaie macro's met zachte kleurtjes.
    Een dat eendje..... wat een hartendiefje.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo GHita,
    Wat een gevarieerde blog en zo mooi .Bij het geel hoorntje had ik hetzelfde idee zonder dat ik gelezen had wat jij erbij gezet had kon wel een blokje met vuur zijn . Schitterend . Weer heerlijk genoten van het natuurschoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat een verrassende combinatie. Insecten in september, paddenstoelen in oktober, samen in één post. Van het jonge eendje kijk ik wel op. Qua paddenstoelen heb je het goed getroffen én mooi gedaan. Ook al zijn het inmiddels bekende soorten, mooie foto's maken blijft toch steeds weer de uitdaging. Pruikzwammen heb ik inmiddels ook gevonden, ze blijven voor mij een bijzondere soort.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita, ik ben flabbergasted! Wat heb je weer een prachtige serie foto's gemaakt. Ik weet niet welke mooier is dus voor elke foto een gouden plak!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghjita,
    Mooie reeks laat je weer zien.
    Dat eendje is ontzettend leuk. Mooie foto's ook van die paddenstoelen, foto's 16 en 17 vind ik echt super.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mazzel als je net op tijd afdrukt als zo'n lievenheersbeestje opvliegt en het je zo'n foto oplevert. Je bent er natuurlijk wel op gefocust, maar dan nog moet je geluk hebben als je net op het goede moment afdrukt. Prachtige foto. Je paddenstoelen in de bewolking leveren duidelijk veel mooiere foto's op dan in de zon, de achtergrond blijft ook veel rustiger, heel mooi. Die rodekoolzwammen zal vermoedelijk wel aan de grondsoort liggen, ik zie ze hier nooit. Wat een joekel die pruikenzwam zeg, je vraagt je dan toch af wat iemand bezielt om zoiets moois te vernielen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Wat 'n mooie serie, vooral de herfst en mooi licht, Zo'n Pruikzwam heb ik nog nooit gezien en ook de andere paddenstoelen heb je er mooi op staan. Leuk ook nog zo'n jong te zien.
    Weer 'n mooie blog met herfst tinten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Een schitterend blog! Prachtige zachte foto's, op die paar paddo's in de zon na. Wat dat betreft is fotograferen bij regenachtig weer een stuk beter. Gewoon erop uit dus!
    Dat LHB-tje heeft je lekker bezig gehouden. Mooie foto's heeft het opgeleverd en stinkend jaloers ben ik op de take-off. Dat staat ook nog steeds hoog op mijn lijstje. Volgend jaar maar eens meer tijd in stoppen...
    Het jonge eendje is wel een verrassende verschijning in dit blog. Blijft verterend.
    Porseleinzwammen heb ik dit jaar nog niet veel gezien, tenminste niet zoals ik ze zien wil. Misschien komt dat nog. Je vliegenzwammen staan er fraai op, zowel de jonge als de oudjes. Als je die eenmaal gezien hebt, dan kan het seizoen niet meer stuk! Pruikzwammen blijven een imponerende verschijning. Er zaten er hier in Groenendaal 6! op één boomstam, maar daar zijn er inmiddels al twee van verdwenen. Waarom doen mensen dat toch?
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita,
    je serie van het lieveheersbeestje is top!! En dan ook nog op zo'n leuk bloemetje (ook geen idee wat voor bloem dat is, maar wel heel mooi). Foto 10 is natuurlijk helemaal om zeer jaloers op te zijn. Topmoment! Daarbij een eendenkuikentje én vliegenzwammen. Met recht een gevarieerd blog!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi hoi
    wat een prachtige foto's weer zeg!
    een mooie blog en fijn om te lezen ;)

    groetjes ramona

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Wat een geweldige en gevarieerde serie laat je hier zien. Het jonge eendje is een zeer verrassende verschijning. Hele mooie foto. Heerlijke serie van het lieveheersbeestje. Gaaf dat je hem met open schild te pakken hebt. Je laatste vliegenzwammenfoto is qua uitvoering wel heel fraai, maar jammer dat je dan het rood met witte stippen niet ziet. Maar ja, een iets hoger standpunt levert weer een iets minder mooie foto op. Wat dat betreft zijn ze een stuk makkelijker als ze nog jong zijn, zoals in je eerste foto van de vliegenzwammen. Mooie serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,
    wat een mooi en sfeervol blog is dit.
    Je paddenstoelen zijn werkelijk heel fraai en sfeervol vastgelegd en dan met name de vliegenzwammen. Ook de rodekoolzwammetjes zijn heel mooi vereeuwigd. Maar ook het kleine eendje vind ik geweldig om te zien :-) De vlinders en insecten mogen er ook zijn en het lieveheersbeestje op die mooi zaaddoos is echt super.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita