dinsdag 8 oktober 2019

midweekje weg: Zuid-Limburg

Zoals ieder jaar, zorgen wij dat we in de week van 3 oktober niet in Leiden zijn.  De drukte en gekte ontlopen en de rust opzoeken van het  Zuiden , Oosten of Noorden van het land.
Dit keer het zuiden. Een bekende plek voor ons, midden in de Limburgse heuvels...Schin op Geul.




Deze foto is van dinsdagmiddag, de dag waarop het maar niet op hield met regenen.....dachten we, maar rond half 3 werd het iets droger en maakten wij een korte wandeling in de direct omgeving van het bungalow park.



Paadje tussen de landerijen


Woensdag zou het droog zijn, in ieder geval tot een uurt of 4 dus deze dag kozen we voor een langere wandeling......


Dan kom je aanlopen en zie je dit, wat is het toch een prachtig landschap.



en soms lastig te fotograferen...



Tijdens de wandelingen heb ik een compact cameraatje bij me. Een prima kiekjes maker en goed voor de landschapjes onderweg. Maar voor het echte fotograferen komt deze kleine vriend echt wat te kort aan kwaliteit (met name in de A- stand inzoomen..... F getal loopt te veel op en weg scherptediepte, dus met deze camera alleen de kiekjes van onderweg)



En dan denk je ineens dat je in Toscane bent, afdalend vanuit het Eyserbosch door het weiland, uitkomend op een holle weg die uitloopt op de provinciale weg ter hoogte van kasteel Cartiels.



Terug via Wijlre, de Brand bierbrouwerij, en de watermolen. We volgden het pad langs de Geul en kregen toch nog een klein buitje..... in Schin op Geul liepen wij even door naar de bakker voor een Limburgse lekkernij: Kersenvlaai.


Donderdag zou de ochtend droog zijn, dus ook nu weer een wandeling dichtbij het vakantiepark.


Even achterom kijken, daar boven...daar komen we vandaan.



De meeste mais was al geoogst, maar deze hing nog te wachten... 



Op de terug weg


Buizerd op grote afstand, erg ingezoomd en gecropt.



Terug in het huisje, buien en een heel klein stukje regenboog




Pimpelmees op de tuinstoel.... helaas had ik geen stronken in de buurt om een mooie setting te maken, het voer wat ik had aangeboden was op woensdag wel in trek, op donderdag hadden ze geen trek meer..en was het heel stil.



Koolmees.....



en nog een, of dezelfde andersom.



Wanneer de zon erbij komt, is het nog best warm, de vlinders die er nog zijn zoeken de warmste plekken op, de muur van het vakantiehuisje


Ik had mij oude Lumix FZ200 wel meegenomen, maar met wandelingen over glibberige hellingen wilde ik deze niet meenemen, maar op maandagmiddag heb ik wel een klein ommetje gemaakt op de Schaelsberg.


Boe


 Koetje in het Limburgse land



Mijn favoriete uitzicht vlakbij het vakantie park... En ik denk...hier zou ik begin november wel een keer willen zijn, als alle bomen in herfstkleuren zijn.




De boom waar vaak torenvalkjes zitten, deze keer waren ze niet thuis.



Herfst, uitgebloeide wilde peen



Kastanje in heb bos bij het kluizenaarshuisje.




Biddend torenvalkje, afstand was te groot voor echt mooie foto's, dan maar even een 4 luik.


Ondanks het regenachtige weer hebben we genoten van een paar dagen in het mooie Heuvelland. Lekker ontspannen, niets hoeft, smullen van de vlaai en taartjes van het plaatselijke bakkertje. En elke ochtend wakker worden met een prachtig uitzicht.... Genieten met de zachte G.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    De VVV-Limburg mag je wel uitbetalen voor deze promotie!!
    Wat een prachtig glooiend landschap! Mooi de close-ups van de koeien, de koolmees en de pimpelmees en niet te vergeten de mooie kastanje.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het ook mooi daar hè. Jij was in dezelfde week weg als ik en dan zie je wat voor andere foto's je maakt op de Veluwe :-) Prachtige foto's, al ben jij niet overal tevreden over. En het geeft alles goed weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's Ghita.
    Het is echt net of je in het buitenland bent, zo mooi daar.
    Hier is echt alles plat en veel water, ik houd meer van wat heuvelachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Ook de natuur is mooi in Nederland, dat laat je hier zien door het landschap te fotograferen alleen jammer dat het weer niet altijd meewerkt. Toch leuk dat je 'n Koolmees op de plaat kon zetten, het is nu wat rustig met de vogels.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita, dat was ondanks het tegenvallende weer een mooi uitje. Limburgs landschap is fraai en dat laat je met je foto's weer een goed zien. Die kunnen zo in een promotiefolder!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Ghita,
    je laat hiermee wel duidelijk zien hoe mooi en on-Nederlands de omgeving daar is.
    Prachtig, dat glooiende landschap. En de pimpelmees staat er heel mooi op, prachtige, zachte foto. (die van de koolmees eigenlijk ook, maar pimpeltjes hebben mijn hart gestolen 😉.)

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Ghita,
    Je bent in een voor mij bekende omgeving geweest. Het is een schitterend gebied om te wandelen, met en zonder uitzichten. Als het niet druk is kom je in zo'n omgeving helemaal tot rust, waarbij de Limburgse bakkers een belangrijke rol kunnen spelen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Ghita,

    Hier mee bewijs je meteen dat je niet altijd prachtig mooi weer nodig hebt voor sfeervolle foto's.
    Sterker ik denk dat ze nu sfeervoller zijn dan met 30 graden en zon.
    En wat een mooi landschap.
    Kan me goed voorstellen dat jullie genoten hebben, dat doe ik bij het zien van je foto's.

    Groetjes Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's heb je gemaakt zeg, van een schitterend gebied..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja wat een mooi landschap zeg, je hebt het mooi weergegeven. Gisteren was er een uitzending van Vroege Vogels vanuit Zuid Limburg toen had ik iets van daar wil ik wel heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd mooi; het Heuvelland rond Schin en het Gerendal verveelt nooit! Groet, Rineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo GHita,

    Wie sjoen us LImburg is en dat heb jij ook een beetje in je gene .Prachtige foto's en die koe oh wat leuk . De foto's is juist zo genieten met een zachte G als het eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo GHita,

    Wie sjoen us LImburg is en dat heb jij ook een beetje in je gene .Prachtige foto's en die koe oh wat leuk . De foto's is juist zo genieten met een zachte G als het eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Het weer was dan misschien niet zo best, je hebt je er toch niet door laten weerhouden om optimaal te genieten. Het was de eerste dagen duidelijk het beste weer voor het maken van landschapsfoto's want die zijn echt heel mooi geworden. Toen later in de week er ook wat zon bij kwam, was dat gelijk een stuk minder. Het zal daar in november best ook heel mooi zijn. Het is daar eigenlijk altijd wel mooi. Zodra je de DSM voorbij bent, krijg ik altijd meteen een buitenlandgevoel.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Altijd lekker zo een paar dagjes er tussenuit Ghita, zeker als het weer een klein beetje meewerkt en er ook nog leuke dingen te zien zijn. En die zijn er in Zuid-Limburg, van hieruit (zuidoost Brabant) natuurlijk niet zo ver en wij mogen er b.v. voor een zondagmiddag wandeling ook graag naar toe gaan. Ik heb er voor mijn pensionering een week lang i.h.k.v. een PIZ-cursus rond mogen wandelen. Verschillende plekken op jouw foto's zijn voor mij dan ook heel herkenbaar. Je hebt er fantastische vergezichten en de dorpjes stralen een sfeer van gemoedelijkheid en rust uit. Je hebt er een mooie reportage van gemaakt waarvan voor mij de landschapsfoto's de mooiste zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita