dinsdag 25 juni 2019

Steenuiltjes in Kalmthout

Ieder jaar proberen Miranda en ik een Steenuilen hut te reserveren.
Dit jaar kozen we voor een van de hutten van Glenn Vermeersch in Kalmthout.
We hadden goede ervaringen met de steenuilen in eerdere jaren daar, dus de keuze was snel gemaakt.




Op zondag 16 juni zaten we rond zes uur klaar in de hut.
In een nabijgelegen boom had een uilenpaartje jongen, en die hebben honger.
De ouders vlogen om de beurt af en aan om de jongen te voeren.
En namen ook regelmatig plaats op de paaltjes en het hekje voor de fotohut.



De eerste vogel die zich liet zien was geen uil maar een jonge grote bonte specht


Maar even later kwam er ook een uiltje....
en een forse regenbui


Uiltje in de regen



Tja......waar moet ik nu schuilen , lijkt de uil te denken.
En ik was blij dat wij droog in een comfortabele hut zaten.



De bui duurde zo'n tien minuten....



Daarna werd het droog en bleef het droog.... het uiltje kan zijn veren drogen.


Wat zijn ze toch leuk



Vooral als ze je zo aankijken met die mooie gele ogen



De zoveelste poging om een aanvliegende uil vast te leggen. Helaas had ik wat lange sluitertijden en had ik mischien toch mijn diafragma anders in moeten stellen om iets meer scherp te krijgen......met de kans dat het gras op de achtergrond ook scherper wordt en dan meteen een rommelige indruk geeft.

Op de momenten dat de uilen de jongen gingen voeren in de boom, waagde de specht zich weer bij de paaltjes.  Maar als de uil dan terugkomt..



"Wegwezen specht, dit is mijn paal"



Wedstrijdje elkaar aan staren



De zon verdween, en het licht is meteen anders.... de specht weet nog van geen wijken, maar hield het even later wel voor gezien.



Nog maar een keer op het hekje.
Uiteindelijk had ik veel foto's maar toch ook erg veel van hetzelfde.



Dan zijn de momenten met de specht toch wel erg leuk



Het is inmiddels tegen negen uur, de zon is achter de bomen verdwenen en het licht is toch wel weg op het weiland en de palen. Nog één foto en dan nemen we afscheid van de uilen.

Het was een geslaagde avond. Het fotograferen vanuit een hut bied wel kansen om schuwe vogels zoals deze uiltjes vast te kunnen leggen. Na een viertal jaren steenuilen op paaltjes , hekjes, wielen te hebben gefotografeerd, zit ik nu wel te denken om de volgende keer wat anders te willen.....maar wat...  ik heb nog een jaar om na te denken.


19 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat een fantastische beelden. Super dat dit uiltje zich daar ook zo mooi liet zien. En dan ook nog die specht, die natuurlijk wel even zijn mannetje wilde staan. Erg mooi en ook een prachtige achtergronden.
    Zo'n foto hut is natuurlijk ideaal daarvoor.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig weer en wat een bijzonder moment zo met die specht samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie geworden ... ik ben er nog naiwelijks aan toe gekomen helaas .. vlv jaar gaan we het gewoon weer doen doen !! ����

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat heb je dat mooi in beeld gebracht, Steenuil met de GBS. dat is geluk hebben om ze beiden te fotograferen.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo GHita,
    Leuke serie. Vooral de specht die zijn mannetje staat . Alweer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,

    Ik vind ze geweldig, vooral waar de specht en de uil samen op/aan het paaltje zitten.
    Al moet ik zeggen dat de aanvliegende uil voor mij de winnaar van de dag is geworden.
    Wat een houding zeg, zo stoer en gaaf.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Chita wat een geweldige momenten de specht en het uiltje samen dat heb ik nog nooit gezien,wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou je kan wel zeggen dat dat een geslaagde uilen foto shoot was Ghita. Wat zou ik graag weer eens een steenuiltje zien. De uiltjes waar ik van wist en gezien heb daar is de habitat door de bewoners van de huizen of renovaties door belanghebbenden allemaal ongeschikt geworden voor de steenuiltjes. Gewoon balen dus. Des te meer is het genieten van jouw prachtige foto's. Mooi van kleur en setting. Prachtig dus.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Steenuiltjes zijn leuke vogels. Die mis ik nog in mijn archief, maar Kalmthout is zowat het einde van de wereld. Het zijn inderdaad - zoals je zegt - wel veel ongeveer dezelfde plaatjes. Niet dat ze niet mooi zijn, maar je mist toch wat actie. Die aanvliegende is toch best aardig gelukt, hoor. Het is een bekend probleem: groot diafragma of meer scherpterdiepte. Waar kies je voor. Ik meestal voor toch groot diafragma (ook ivm sluitertijden). Het tafereeltje van GBS en Uiltje speelt zich daar kennelijk vaker af, want ik heb daar al meer foto's van voorbij zien komen. Wel heel leuk om te zien, natuurlijk.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hoor Ghita, en logisch dat je na gaat denken over 'iets anders willen' maar de steenuiltjes blijven super gaaf om te fotograferen.
    Dat fotograferen is je overigens weer prima gelukt. Ook de aanvliegende uil vind ik prachtig.
    Groet uit het (sub) tropische Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ghita, uilen zijn altijd facinerende vogels. Vooral de interactie met de Grote Bonte Specht is heel mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Uilen spreken veel mensen aan, ongetwijfeld ook door hun opvallende ogen. Ondanks de wat moeilijke omstandigheden denk ik dat je toch wel tevreden kunt zijn. Zo'n stare-down tussen uil en specht is dan wel wat anders dan tussen twee kickboksers maar een leuke interactie is het wel.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Ghita,
    steenuiltjes zijn een dankbaar foto-onderwerp. Jij laat hier weer een leuke serie zien.
    Met ook wat actie; mijn favorieten zijn het aanvliegend uiltje (9) en die met de uitdagende specht (10).

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita
    wat een mooie serie is dit met veel mooie momenten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,

    Nou, dat is toch wel bijzonder zo'n interactie tussen een steenuiltje en grote bonte specht. Toch weer anders en mooier dan een uiltje op een paal al zou je gewild hebben dat ze met elkaar de strijd aangingen en je nog wat lekkere actieplaten had kunnen schieten. Maar voor een avondje mag je zeker tevreden zijn met zo'n resultaat. Het zal volgens jaar niet eenvoudig worden om iets anders te bedenken, steenuiltjes zijn nou eenmaal langdurige zitters. Ben benieuwd wat je daarvan gaat maken, maar ik vind deze foto's met de specht al best wel bijzonder.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, Ghita je maakt mij stikjaloers.
    Prachtige foto's van het uiltje.
    En oooohhhh wat mooi met de specht erbij.
    Groetjes TInie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    deze kleine uiltjes zijn ook echt super om te zien en om te fotograferen.
    Je had dan wat regen maar je foto's zijn er niet minder om.
    Ik had daar maat graag geweest hihi.....
    ook leuk dat je ook nog een bonte specht erbij kreeg. dat is toch wel weer leuk om te zien :-)
    Ben benieuwd wat je bedacht hebt als we een jaar verder zijn ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ghita,
    Ik snelt hier toch wel voor hoor!! Ten eerste is het een super leuke uilensoort en ten tweede heb je er een hele leuke serie van gemaakt. Samen met de specht is erg grappig en de aanvliegende uil vind ik ook een heel geslaagde foto. De laatste foto waar hij zo naar de lens kijkt is ook een beauty.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita