zaterdag 15 juni 2019

jonge vosjes

Deze blog was al aangekondigd, maar het uitzoeken van de foto's kostte iets meer tijd dan ik had gedacht.  Het is ieder jaar weer afwachten of het lukt om jonge vosjes te fotograferen. Afgelopen twee jaar had ik geluk, en ook dit jaar is het gelukt.

Al in de winter was ik gaan zoeken naar mogelijke burchten, zeker toen er sneeuw lag was dit goed te doen, vossenpootjes gaven aan dat er vossen rond de burchten liepen. Maar dan blijft het toch afwachten welke plek ze kiezen.

De foto's hieronder zijn gemaakt tussen 9 april en 28 mei bij 2 verschillende burchten.
En ook dit keer....een blog met veel foto's.


Zo aandoenlijk.




Een van de eerste dagen dat de jongen wat verder naar buiten kwamen, nog met blauwe oogjes ontdekken ze voorzichtig de omgeving.



Een brutaaltje kwam wat verder uit het hol..




Nog een beetje slaperig en zand in de oogjes



3 op een rij



Hallo daar




Veilig bij moeder



Een paar dagen later....... ze lijken al wat groter, nog steeds blauwe oogjes en fluffy nesthaar.



Nog in alle rust bij moeder vos..



Ze had het er maar druk mee.



Prachtige moervos, een maand later zag ze er een stuk minder goed uit, erg mager. De jongen hebben veel van haar energie gevraagd.


En toen was het gedaan met de rust.
Door een melding op waarneming.nl kwamen er zoveel mensen op af dat het niet leuk meer was, en vooral voor de moervos....want zij kon niet meer goed bij haar jongen komen, ze ging ze ook vaker tussen de struiken voeden in plaats van voor de burcht in het zand.

Ik vond het mooi geweest en ging bij een andere burcht kijken.



Dit was inmiddels anderhalve week later....deze jongen zijn ongeveer van dezelfde leeftijd..



onderonsje met moedervos



Een geweldige avond.....slechts een paar mensen , een relaxte moeder vos, die precies in het laatste zonlicht ging staan met haar kinderen.



Die hadden dorst..




In de spotlight



Mama.....ik wil aandacht....


En weer een week verder...inmiddels is het eind april



Dit was mijn mooiste foto van de hele welpentijd...moeder vos met het jong onder haar....geborgenheid.



Ik ben een heel stoer welpje..



En ik mag al wat verder van huis



Maar als mama uit jagen is moeten wij in de burcht blijven en lief zijn voor elkaar.



Och, maar 4 fotografen, daar willen we wel voor poseren.



Maar daarna moeten we echt even slapen



Mama komt thuis.... Blije vosjes...



Kusje voor mama....


En zoals ieder jaar komt het moment dat de moervos verhuisd. De oude burcht is vuil geworden, en ze gaat op zoek naar een nieuwe plek. Deze moervos ging een gebied in waar we niet mogen komen.
Dus ik besloot weer terug te gaan naar de eerste burcht, waar de rust inmiddels was terug gekeerd.
Omdat dit een hele grote burcht is, is de moer niet verhuisd.



Het brutaalste welpje.
 Wat ben je groot geworden



En een week later waren ze er met zijn tweetjes...... de een vond het wel leuk om het hol nog wat uit te graven, de ander denkt er wat van.



Wat gaat het snel.....



En dan is het eind mei...... wat zijn ze groot geworden....
een heerlijke avond waar we met 3 mensen bij de burcht zaten en er 2 vosjes zich goed lieten zien.



Vosje nummer 2, en nu echt nieuwsgierig...wij zaten op afstand, en op een gegeven moment kwamen ze naar ons toe.


En heel even de twee samen. Ze waren vooral erg in beweging en steeds te ver van elkaar om te fotograferen....maar dit is toch wel een mooie afsluiting van 2 maanden welpjes volgen.


Natuurlijk hoop ik ze ook in de zomer nog regelmatig te zien, want het is zo leuk om een vosje van welp naar volwassen vos te zien opgroeien. De moervosjes van deze welpen heb ik zelf ook als welp gezien. Het was een periode van genieten, maar ook momenten dat ik wenste dat de moervos haar welpen in het verboden gebied had gekregen. De zomermaanden zal ik zeker nog op zoek gaan naar de opgroeiende vosjes, maar ook weer meer tijd besteden aan alle andere mooie dingen die er in de Waterleidingduinen te zien zijn.


20 opmerkingen:

  1. Prachtig blog waarbij ik veel van wat je schrijft kan beamen! Genieten om de foto's te zien en ook hoe vlug de welpjes groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Dit is echt fantastisch. Geweldig om al deze vosjes zo met hun moeder te zien.
    Super gefotografeerd. Echt een hele mooie reeks, waarvan ik foto 18 en 28 wel heel erg tof vind.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow wat een geweldige foto's! Ik kan me voorstellen dat je er van hebt genoten, wat super om dat te zien en er deelgenoot van te zijn. Foto 9 vind ik super vertederend maar foto 18 is inderdaad ook prachtig, maar eigenlijk vind ik ze allemaal jaloersmakend mooi.


    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita, een schitterende serie. Je kan er zelfs een boek mee vullen. De story of the Foxes. De foto's zijn prachtig en zeker een boek waardig.
    Ik heb genoten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Jonge vosjes in hun ontwikkeling volgen is een bijzondere ervaring. Jij was er eerder bij dan ik, dus de vroegste fase heb ik gemist. Dat blijft een wens voor volgend jaar, maar dan graag op een plek die bij velen onbekend is. Over de gekte rond de burcht is al veel gezegd en geschreven. Het blijft jammer dat de vossen veel hinder hebben gehad van het opdringerige publiek.
    Jij heb een geweldige serie kunnen maken en vanzelfsprekend heb je vooral topmomenten meegemaakt. Het is en blijft toch een hoogtepunt in het voorjaar.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige serie van de jonge vosjes.
    De ene nog mooier dan de andere.
    Foto 18 is mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ghita, ik zou geen keus kunen maken welke foto de beste is!!! Prachtige serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Ghita,
    Dat was het wachten meer dan waard.
    Wat een heerlijk blog waarbij je wegsmelt bij het zien van al die lieve smoeltjes en fantastische foto's.
    Dikke complimenten, ik maak een diepe buiging voor je.
    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. F A N T A S T I S C H
    Wat een ervaringen en wat een beelden!
    Ghita, ik zou niet weten wat ik er meer over kan zeggen; dit is allemaal zó geweldig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo GHita,
    Het is al meer malen gezegd wat een wonderbaarlijk mooie serie , zo lief, zo vertederend echt de werkelijkheid.Je teksten spreken er ook helemaal bij aan heel erg leuk en creatief. Schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had me er al op verheugd Ghita en het is (weer) en prachtig blog geworden. Wat een voorrecht om de vosjes van zo nabij te kunnen volgen. Tja en dan 'waarneming'... niet altijd alles melden dus :(
    Groet uit Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ghita wat is dit mooi zulke fotografie is jou ook op het lijf geschreven met zoveel liefde voor de natuur,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige blog en geweldige foto,s groetjes Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Een vertederende serie weer. Ik zou zulke foto's ook graag eens maken, maar dan zonder dat circus er omheen. Niet ten koste van alles. Ik ben zelf dan ook op zoek gegaan naar een burcht in de uithoeken van de AWD, maar helaas niet gevonden. Ik heb verhalen gelezen dat de jongen van de drukke burcht het niet overleefd zouden hebben. Uit jouw verhaal maak ik echter kop dat dit gelukkig niet het geval is? Ik blijf zoeken...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Prachtige natuuropnames in eigen land! Ontzettend mooi gefotografeerd. Je kreeg dan ook hele mooie kansen, die je dus geweldig goed hebt benut.Wat schattig en vertederend. ik heb pas twee keer in mijn leven een vos gezien, kun je na gaan...) Genieten dus!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie serie heb je gemaakt Ghita, wat een schatjes zijn het. Jammer van die kuddes fotografen , ik heb ook iemand gesproken die kriegel werd van het gedrag van sommige mensen daar en is er niet meer naartoe gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita,
    gratulation zu dieser Serie, erstklassig, das sind die Momente die wir suchen..
    sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Ghita,

    Een prachtige serie foto's en dat is helaas ook meteen het probleem zoals je zelf ook al aangeeft. Zolang zoiets stil gehouden wordt is het niet zo'n groot probleem, maar als de geest eenmaal uit de fles is, dan loopt het uit de klauwen. Als mensen nou gewoon eens een paar maanden wachten met het plaatsen van foto's (waar dan ook), dan komen er ook geen grote massa's op af. Het gaat natuurlijk niet alleen om deze kleine vosjes waar de verstoring schandalig groot was. Maar ook bv de boomkikkers en de bronst van de damherten waar massa's mensen door het bos heen rossen. Ben benieuwd wanneer het struinen in de AWD wordt verboden door dit soort dingen.
    Maar ja, genoeg hierover ;-)
    Hoewel je allerlei prachtige momenten te pakken hebt (ik kan mij goed voorstellen hoe lastig het was om een selectie te maken) en ze stuk voor stuk prachtig zijn, kijk ik toch ook wat ik nou de mooiste foto vind. Dat is dezelfde foto die jij de mooiste vindt. Niet alleen vanwege het vertederende moment, maar zeker vanwege de achtergrond. Die is daar veel rustiger dan in je andere foto's. Helaas heb je dat niet voor het zeggen in sommige situaties. Prachtige serie foto's heb je eraan overgehouden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita