donderdag 1 november 2018

Natuur rond Leiden: september, oktober

Met dat mooie weer bleef ik fotograferen.
Naast mijn uitstapjes naar de Waterleidingduinen en de Veluwe heb ik ook dichtbij huis het een en ander gefotografeerd afgelopen maanden.


We beginnen heel dichtbij huis....op het balkon


Het was niet altijd mooi weer in september.... kauwtje in de regen op de reling van ons balkon.



Deze foto is nog van augustus, toen het ook een dag wat minder mooi weer was. Nog nooit gezien, een blauwe reiger op het dak van een rijtjes huis, midden in een woonwijk (wel met heel veel slootjes = vis)



In september hadden wij in het atrium van ons appartementencomplex een wel heel bijzondere bezoeker....een dwergvleermuis. Na een paar dagen was het beestje weer verdwenen. Een jaar geleden hadden wij ook al zo'n vleermuisje op bezoek, toen hing ze bij ons boven de voordeur. 


Het wordt eind september en dan ga ik weer op zoek naar paddenstoelen. En dat doe ik in mijn favoriete paddenstoelenbos, het bos van Kranz, bij Huys te Warmont.





Ik was er vroeg bij en had gelukkig nog de gelegenheid om de mooie pruikzwam bij de parkeerplaats te fotograferen. Een paar weken later is deze zwam door vandalen gesloopt. Onbegrijpelijk, mensen die dit kapot maken....waarom?




Porseleinzwammetjes aan een beukenboom. De boom zat helemaal vol met deze zwammen, welke ik toch een van de leukste vind om te fotograferen.



een enkel porselein zwammetje op een omgevallen stam, met tegenlicht.




pasgeboren vliegenzwam.




detail van een oude vliegenzwam.



Rode kool zwammetje, tot nu toe de enige die ik kon vinden én fatsoenlijk op de foto zetten.
Ik heb begin oktober hier in het bos gelopen en heel veel kleine zwammetjes gezien, maar doordat er niet zoveel licht was had ik erg lange sluitertijden en hoge ISO waarden waardoor bijna alle foto's in de prullenbak kwamen.



Deze parelstuifzwammen hebben de blog wel gehaald....


Omdat ik helemaal gek ben op de vliegenzwammen ben ik eind oktober nog een keer naar het bos gegaan. Ze waren er nog / weer. In alle soorten en maten.



Met afgeplatte hoed.



met bolle hoed





en deze steekt net zijn kopje door de blaadjes



Op de bolle hoed zat een ieniemienie vliegje, en ieniemienie is nog geen centimeter groot (klein)



Nog een keer de bolhoed, maar dan met tegenlicht.




Een groepje oude vliegenzwammen bij elkaar.


Tot zover de zwammen, nog even terug naar de fladderaars.
Toch leuk om op fietsafstand twee bosuilen te kunnen fotograferen.


Uil 1


Uil 2


Ik kijk nu uit naar de herfstkleuren.....op het moment dat ik dit blog schrijf is daar nog niet zoveel van te zien, het is nog best groen, en veel blad dat al wat verkleurd was ligt al op de grond. Ik ben dus zelf ook wel benieuwd wat mijn volgende  Natuur rond Leiden blog gaat brengen.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat een leuke serie!
    Misschien is het tijd om een of andere natuurvereniging een vleermuizenkast op te laten hangen? ZO leuk dat Dwergvleermuisje! Je paddenstoelen met en zonder tegenlicht in groepjes of solo met bolhoed en vlieg, allemaal prachtig en knap gefotografeerd. De buurtreiger is ook een leuke, hoor! Maar de uilen, oef, dat is wel ff de kers op de taart!!!!! GAAF!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ghita,
    je kauwtje op het balkon staat er mooi op; ook de reiger op het dak is leuk.
    Verder heb je toch aardig wat paddenstoelen kunnen vinden; de vliegenzwam in allerlei gedaantes, van jong tot oud. Het blijft toch een bijzondere paddenstoel; altijd leuk om te zien. De porseleinzwam op 7 vind ik heel mooi. Het uiltje is een zeer waardige afsluiter van dit mooie blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Mooie serie van de paddenstoelen, de vliegenzwam is altijd mooi om vast te leggen, je ziet ze niet zo veel meer vind ik.
    De uil in de boom is echt super om te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de hele serie op volledig scherm bekeken. Wat een prachtige opnamen. (Paar dagen geleden zat een kauw zittend/staand op de vensterbank vierhoog mij heel brutaal aan te kijken. Toen hij merkte dat ik keek was hij snel weer verdwenen. Jammer, zou leuk plaatje zijn geweest.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Geweldige foto's!! Heel bijzonder en lekker gevarieerd ook.
    Mooi al die paddenstoelen, foto's 7 en 13 vind ik helemaal te gek.
    En wat leuk dat je die vleermuis zo hebt weten te fotograferen. Net als die uil in die boomholte. Prachtig!!

    Fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita,

    Wat een gevarieerde serie. De paddenstoelen zijn erg mooi kleur rood doet het altijd goed maar de uiltjes vind ik ook erg mooi zo precies in dat holletje. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Je komt hier met een paar zeer opvallende soorten: een dwergvleermuis en een bosuil. Dat zijn toch wel heel bijzondere waarnemingen. Bij het fotograferen van paddenstoelen komt het aasvliegje vaak voor. Ik heb ze veel gezien. Vliegenzwammen heb je behoorlijk veel gevonden én mooi op de plaat gekregen. Bij mij is het beperkt gebleven tot slechts één vondst. Porseleinzwammetjes inspireren velen, zij dan ook erg fotogeniek zoals je laat zien. Een rodekoolzwammetje heb ik helaas geen enkele keer gevonden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind al je foto's prachtig maar ik ben helemaal weg van je uilenfoto's.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    leuk die uilen maar ook je padenstoelen een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maakt helemaal niet uit waar jij naar toe gaat.
    Je komt altijd met een heerlijke serie terug.
    En zelfs als je thuis bent dan maakt je nog een heerlijke foto van een kauwtje dat zit te schuilen voor de regen.
    En dan de dwergvleermuis, wat een harige harrie, nog nooit gezien.
    En je paddenstoelen, wat heb je er veel gezien, zie ze hier amper.
    Prachtig vastgelegd overigens, mooi vooral met die lichtbolletjes erbij.
    En als kers op de slagroom doe je er nog ff een uil bij..... wow.

    Tof blog Ghita.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige blog Ghita...
    mooie foto's, vooral de uiltjes zijn erg mooi!
    maar ook de vele paddenstoelen zijn erg mooi, gelukkig is mijn favoriete
    zwam (vliegenzwam)er ook bij!!
    leuk hier weer een te kijken, complimenten voor je blog

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita.
    Wat heb je mooie opnames gemaakt van de paddenstoelen, je weet ze wel te vinden, de Vliegerzwam staat ook op mijn verlanglijstje.
    Wel bijzonder dat je die Dwergvleermuis kon fotograferen en staat er mooi op.
    Ook de Bosuil staat er mooi op
    Helaas stopt bus 9 niet voor de Bekslaan Oase.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita,
    Een mooie serie foto's heb je gemaakt, maar voor mij
    maken de foto's van de dwergvleermuis en dan ook nog
    de bosuil echt geweldig.

    Nog een fijne zondag, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Je hebt het er allemaal weer prima op staan. Met ook nog een paar bijzondere waarnemingen erbij. Ik dacht eerst dat het de Vogelenzangse Bosuil was (daar was je ook toch?), maar dat is kennelijk niet het geval. Een vleermuis in huis is wel heel bijzonder. Ik heb er nog nooit eentje zo goed gezien. Een blauwe reiger daarentegen weer wel. Die zit hier ook vaak op het dak van huis en schuur of op de haag. Ik heb namelijk een vijver en daar wordt af en toe wel gevist.
    Je hebt wel al een paar mooie paddestoelensoorten gezien. Mooie vliegenzwammen en een rodekoolzwam. Ik moet mijn eerste amethystzwam nog tegenkomen. Ik zag wel deze week bij ingang Oase de pruikzwam weer hangen, nog vrij jong zo te zien.
    Ik hoop dat de echte herfstkleuren nu snel komen (maar dat zal nog wel niet, want het wordt weer warmer...), want volgende week ga ik een weekje naar de Veluwe, dus dat zou wel leuk zijn.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Chita ik ga echt voor het uiltje wat mooi ik hoop er altijd nog de kans te krijgen .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Fraai blog met de prachtige vliegenzwammen als grootste blikvanger. Heel mooi vastgelegd. Leuk dat je die bosuilen in je omgeving hebt. Dat biedt een hoop mogelijkheden de komende maanden. Dat kunnen fraaie platen worden wanneer de bladeren mooier gekleurd zijn. Dat vleermuisje zal vast wel ergens tussen de muren zitten. Ik zie ze bij mij ook regelmatig in hele kleine gleufjes kruipen. Leuk wanneer ze zich zo mooi laten zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dit echt een heel mooie serie foto's. De vliegenzwammen met het bos op de achtergrond zijn heel mooi. De blauwe reiger is ook geinig zeg! De bosuil...geweldig dat je die in de buurt heb, jaloers.......nee hoor wel superdesuper.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Blauwe reiger zit hier ook regelmatig op het dak, eerst op de uitkijk om even later als de kust veilig is weer een visje uit mijn vijver mee te pikken. Leuk dat dwergvleermuisje, ik zie er hier op warme zomeravonden ook regelmatig enkele boven onze tuinvijver vliegen, ze nemen heel wat insecten te grazen.
    Heel mooi je vliegenzwammen met de groothoek met de onscherpe bomen op de achtergrond. Die bosuil is puik zeg als je die zo dichtbij hebt, dat zou in de winter met sneeuw nog hele leuke platen kunnen opleveren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita