woensdag 7 november 2018

Amsterdamse Waterleidingduinen: Oktober, damhertenbronst

Oktober, de maand die begon alsof het zomer was.....maar tegen het eind van de maand toch liet zien dat het een herfstmaand is. Oktober is ook de maand van de damhertenbronst, dus in dit blog veel damherten.


Eind september hoorden we voor het eerst het burlen van de herten, en waren er al wat kortstondige gevechtjes te zien....




Twee jonge bokken zijn nog wat aan het oefenen




En waar je denkt dat het toch echt herfst is....



ben je het volgende moment weer in de zomer beland



 begin oktober en nu al moe..



Geurtjes afzetten (vlaggen)


burlen


En weer rusten



Niet de mooiste foto maar wel een bijzonder moment, de hertenbok naderde deze hinde van achteren, de hinde ging plat liggen met haar oren naar achteren en begon te piepen....de bok snuffelde even..nee.....zij was het toch niet en meneer liep weg. Achteraf had ik hier een filmpje moeten maken omdat met het geluid erbij het verhaal dan nog meer spreekt.




Van het burlen heb ik wel een filmpje, een ander hert, in het open veld liet zich goed horen. Mensen die niet bekend zijn met de damherten bronst en het geluid horen denken dat er iemand zit te boeren.



Stoere hertenman in het mooie ochtendlicht



Wat verderop zag ik dit lieve schatje......




aan het begin van de bronst word er nog wel wat gegeten.



Zodat ze tijdens de bronst groot en sterk zijn...

 om het gevecht aan te gaan.

hieronder 3 foto's van een gevecht op het groot Zwarteveld, een gelukje, mooi in het open gebied.




De blik van het donkere hert is woest....even later gaat het donkere hert ervandoor en loopt het andere hert burlend verder.




De bronst loopt ten einde, de herten zijn moe en het weer is veranderd.....een miezerige dag....
we waren het niet meer gewend.



Spitsertje, hij mag over een paar jaar meedoen met de bronst



Door het warme najaar heeft de doornappel opnieuw bloemen gekregen. Deze foto maakte ik net na een regenbui.


Tenslotte nog een paar herfstvosjes











Op de druilerige dag eind oktober hoorden we veel roodborstjes. De scandinavische roodborstjes zijn weer in het land, ze zingen nu volop, ook s morgens vroeg als het nog donker is. En.....ze zijn niet zo schuw. Deze kwam aanvliegen en landde een paar meter voor ons op een tak.



En hiermee kan ik een beetje vooruitlopen op de volgende blog.....wintergasten en herfstkleuren. Wanneer zullen de eerste zaagbekeenden komen en de wilde zwanen. Ik kijk er alweer naar uit. Maar eerst hopelijk nog mooie kleurrijke plaatjes uit het bos.



13 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat laat je weer prachtige beelden zien.
    Fantastisch die herten met die grote geweien.
    Foto 10 en 17 vind ik echt heel mooi.
    En wat gaaf weer dat vosje. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gave serie, ik ga toch ook eens proberen een AWD bezoek te plannen in de bronstperiode volgend jaar! Je hebt me zojuist gemotiveerd! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Mooie serie van de damherten, de video is ook leuk, ze knorren wat af.
    Het paarse bloemetje en de vossen zijn ook super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ghita,

    Het lijkt wel een 3 seizoenen blog, lente, zomer en herfst, alleen de winter ontbreekt nog.
    Toch wel heel erg bijzonder voor de tijd van het jaar.
    Bijzonder zijn ook je foto's.
    Bijzonder mooi wel te verstaan.
    Fantastisch om die herten te zien vechten als was het maar om te oefenen.
    Het hoort gewoon bij hun natuur.
    En die vosjes.... tja daar smelt ik elke keer opnieuw van.
    Tof blog dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Ghita,

    Je hebt wel een paar hele mooie bokken weten te fotograferen zeg. Prachtig standpunt bij de foto van de bok die onder het "lieve schatje" staat. Het licht werkt daar ook mooi mee. Het gevecht levert een paar heerlijke foto's op. Dat zijn de platen waar je naar op zoek bent en zoveel mooier dan al die foto's in het bos. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo GHita,

    Wat een mooie serie is dat. De doornappel vind ik geweldig en de reeën hoe krijg je het voor elkaar. De vosjes zijn ook weer van de partij en staan er weer schattig op.
    Maar mijn lievelingsvogeltje sluit de rij erg mooi het roodborstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Ghita,
    als je dan tijdens de bronst naar de herten gaat, is het wel het leukste om een gevecht te zien en kunnen vastleggen. Dat is jou zelfs enkele malen gelukt - en goed ook. Maar je hebt de herten verder er ook mooi op weten et krijgen. Op foto's 12 en 13 is hun "kwastje" goed in beeld - ik blijf het een raar gezicht vinden, die haren daar. Op foto 13 staat-ie er verder heel stoer op, foto 12 is prachtig door het tegenlicht.
    En je sluit toch weer af met vosjes. Foto 22 is extra mooi van kleur.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Pffft, wat een heerlijke serie! Heel treffend zoals je van de herfst ineens weer in de zomer zit met je kleine vuurvlinder, typerend voor dit jaar! En een hele mooie foto. De serie van de krachtmeting 14, 15, en 16 vind ik heel gaaf! De vosjes en het roodborstje: smelt!!!! Toch heb ik een favoriet en dat is foto 12....wat een schitterend licht! Ook het filmpje heb ik met plezier bekeken. Klasse!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    'N geweldige opnames van de Damherten en de bronst, is toch mooi om mee te maken ook de gevechten.
    Het filmpje is ook schitterend met het burlen, mooi gefilmd.
    Ja weer die vossen, je weet ze altijd te vinden en mooi gefotografeerd ook het Roodborstje.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op en top een AWD-blogje met prachtige foto's van de bronst. Volgend jaar moet ik toch ook maar weer eens achter de damherten aan. Die oude bokken zijn toch wel erg imposant om te zien. Een uitdaging is dan natuurlijk een gevecht in het open veld vastleggen op video!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,

    Ja, die kleine vuurvlindertjes op het St Jacobskruiskruid zijn vaak nog heel laat in het jaar actief. Mooie platen van de vechtende herten zeg en je vossenfoto nr. 20 vind ik echt subliem.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht foto's van de bronst Ghita.
    Maar het vosje vind ik ook weer super mooi om te zien.
    Net als al je andere ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjonge wat een mooi blog Ghita heerlijke opnamen. Heel mooi die van de bronst, waarbij die van de duellerende bokken er voor mij toch uitspringen. En ja jouw vossenfoto's zijn altijd prachtig, zo ook nu.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita