donderdag 18 oktober 2018

Zeehondjes in Katwijk

Het komt regelmatig voor dat er langs de buitenwatering in  Katwijk zeehondjes komen om uit te rusten. Meestal ligt er maar eentje maar begin oktober waren er twee jonge zeehonden te zien.



Op maandag 8 oktober had Henk het geweldige idee om 's morgens bij zonsopkomst naar  Katwijk te rijden om te kijken of de zeehonden er waren. Ja hoor, er lagen er twee.
Nadat de auto was geparkeerd liepen we richting uitwatering waar we vervolgens bijna 2 uur lang de zeehonden konden bekijken en fotograferen.



Terwijl de lucht mooi roze kleurde en achter ons de zon op kwam, wachtten wij geduldig tot er voldoende licht was om mooie foto's te maken. Natuurlijk maakte ik al wat foto's maar de ISO was nog te hoog voor mooie plaatjes, dus van het eerste half uur heb ik alleen deze bewaard, vanwege het ochtendsfeertje en de rust die het uitstraalt...


De zeehonden ontwaken en doen hun ochtend gymnastiek




Mooie houding, helaas nog iets te weinig licht, de zon ging even schuil achter een wolk



Dit is zeehond 1, die het dichtst bij het water lag....




zeehond 2 ontwaakt ook...



Nog wat slaperig



Er wordt ook wat gestrekt



en gezwaaid

Dit was even genieten, foto's genomen tegen het licht in, even later toen de zon boven de duinen kwam, was het licht te fel en lukte dit niet meer.





Een mooie serie, ik kon echt niet kiezen.... dus plaats best veel foto's van 1 zelfde zeehond..



En daar is zeehond 1 weer, in het opkomende zonnetje



Even ingezoomd op het koppie. Het is een jonge zeehond, met nog zijn lichte zachte vacht..



Het werd steeds zonniger, en we hadden echt geluk dat er niet veel mensen op het strand waren..




Ze lijken zo schattig, maar kijk eens naar die klauwen...



zeehond 2 weer, maar nu met de zon in de rug.... deze zeehond was wat beweeglijker dan zijn broer





ik bleef foto's maken



Lekker lui



Even vanaf de andere kant van de uitwatering, de twee samen...

wij waren net even naar de auto om koffie te drinken, toen er iemand met een paard langs kwam en de zeehonden te water gingen..... voor dat moment waren we te laat en de zwemfoto's vond ik niet blog waardig...


Hier klimmen ze weer op de kant.



Weer vanuit een andere hoek, de twee samen



 "he, broer...moet je kijken , daar links, komt weer zo'n fotograaf aan "







En hier kwam een van de twee naar boven gehuppeld...






Wat een geweldige ochtend, ik had al bijna 500 foto's....en we zouden die dag ook nog naar IJmuiden gaan voor de vogels. Maar als je dit al hebt gezien is je dag helemaal goed. De zeehonden waren lekker op hun gemak, lieten zich van alle kanten fotograferen en hebben die dag tot in de middag nog op de uitwatering in de zon gelegen. Dit is een van die zeldzame momenten dat je een serie foto's hebt waaruit je geen keuze kan maken, allemaal even mooi, leuk, lief....schattig, bijzonder.  Ik had nog veel meer kunnen plaatsen, maar heb het aantal van 500 terug kunnen brengen tot ongeveer 45 waarvan er nu 24 in deze blog staan. Een super ochtend...

23 opmerkingen:

  1. Wow, dit is mooi om te zien Ghita.
    Wat een prachtige foto's heb je er van gemaakt.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een super mooie serie van de zeehondjes, ik zou dit ook heel graag eens vast willen leggen.
    Ik heb hier echt van genoten, ze zijn allemaal geweldig om te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie Ghita. En natuurlijk voor jou een prachtige belevenis.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nohhhhhhh........ wat een geweldige mooi serie van deze zeehondjes!!!
    Hier kijk ik toch wel met wat (gezonde) jaloezie naar hoor.
    Echt een supermooie reeks en wat kon je ze leuk footgraferen!
    Kon je er zo dichtbij komen dan?
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leukerdjes! Super leuke serie en mooie foto's zitten er tussen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig Ghita je kan gelijk de ochtendgymnastiek meedoen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Ik had het graag willen zien: jullie met zijn tweeën plat op de buik tussen de zeehondjes. Moet een koddig gezicht geweest zijn. Wel lekker dat ze zo meewerken en dat je zoveel foto's hebt kunnen schieten. Gelukkig leven we niet meer in het analoge tijdperk! Je hebt een mooie selectie weten te maken.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,

    Een superserie van deze zeehonden en het enthousiasme spat ervan af in jouw beschrijving en dat kan ik me ook heel goed voorstellen. Van alle kanten gefotografeerd, met tegenlicht en zon in de rug en zowel fijne lage standpunten en met verschillende brandpunten zo lijkt het en alles goed scherp. Heel mooi en als ik er eentje uit wil lichten zou het nr. 18 zijn. En wat heb je die klauwen mooi in beeld gebracht, zo zie je dan ook dat het echte roofdieren zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt prachtig Ghita, schitterend gewoon. In kan me zo inleven in het gevoel wat je beschrijft, top!

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Wat een buitenkans om deze zeehondjes zo lang te kunnen bekijken. Dat je veel plaatjes hebt gemaakt is begrijpelijk. Je wilt tenslotte zeker zijn dat je geen bijzonder moment gemist hebt. Het lage standpunt is hier heel belangrijk, duidelijk een meerwaarde bij je beelden. Dat het moeilijk is om te kiezen als je gaat selecteren is een luxe probleem. Wees maar blij dat er veel te kiezen was. Ik vind dit een prachtserie.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al je blog artikelen komend uit de AWD zijn briljant en national geographic waardig.
    Maar euh...... nu ben ik verliefd geworden.
    Wat is dit mooi en bovenal lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Oh,oh,oh smelt!!!!! wat een geweldige mooie serie is dit!!
    Heerlijk dat je zoveel mooie foto's kon maken. Ik zit hier zo van te genieten!!
    Fijn weekend,
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Ghita,
    een leuk onderwerp, fijne omgeving en prachtig licht .... logisch, dat je maar blijft klikken. Beeldschoon zijn je foto's geworden; ik heb ze met plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ghita,

    Wat een super serie van de zeehondjes maar van de klauwen schrok ik toch wel even. Je zult juist zo ontspannen zijn geweest als de zeehondjes. Super mooi ook de omschrijving erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bovenstaande reactie is van mij Ghita weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.

      Verwijderen
  16. Wat ontzettend leuk de foto's van de zeehonden. Kan me voorstellen dat jullie genoten hebben. Ja ze zien er lief uit....maar je zal maar een klauw krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    Wat is dit fantastisch. Zo mooi gefotografeerd.
    En wat een vertederende blikken. Geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oooh dit is echt een fantastische serie foto's! Om bij weg te smelten, maar ook met echt mooie foto's (zoals altijd van jou).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een geweldige serie Ghita en inderdaad een fantastische ingeving van Henk. Dit zijn de series die je mag koesteren, want zo vaak krijg je niet de kans om dit soort series te maken. Ik kan mij goed voorstellen dat het zeer lastig was om keuzes te maken en hoewel er veel foto's in het blog staan, zijn ze stuk voor stuk prachtig. Ook zijn ze verschillende genoeg om het hele blog interessant en bekijkwaardig te houden. Genieten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita