donderdag 11 oktober 2018

Zuidpier en strand van Ijmuiden

Als je op het strand en de Zuidpier van Ijmuiden loopt, kom je naast de vissers , hondenuitlaters en wandelaars nog twee soorten mensen tegen. De vogelaar en de vogelfotograaf.

De vogelaar, meestal turend door een verrekijker, helemaal in extase bij het zien van een zwarte zee-eend, kilometers ver lijkt wel want zelfs door mijn verrekijker zijn het nog stipjes.
De vogelfotograaf ziet een steenloper, bovenop een van de mooiere rotsen, het licht valt precies goed en het water erachter geeft een mooie glinstering....De fotograaf wordt hier blij van...
"dat is toch gewoon een steenloper" zegt de vogelaar en is weer lyrisch over de overvliegende Jan Van Gent....veel te ver weg voor de fotograaf die dat ook zegt  "Al die speciale soorten zitten veel te ver voor een mooie foto, dan liever een gewone soort mooi op de foto"
(en dat valt nog niet eens mee). 

En zo kom ik op mijn foto's die ik op de Zuidpier en het strand maakte. Geen bijzondere soorten, maar wel leuke soorten.... met deze keer de hoofdrol voor de rosse grutto


Ik kwam het strand op en zag al meteen de rosse grutto tussen de drieteenstrandlopers.

Dan komt het erop aan om heel voorzichtig dichterbij te komen. Gelukkig waren er geen andere mensen en geen honden, dus kon ik als enige langzaam steeds een stapje verder, laag bij de grond en wachten zodra de vogels opkijken. Fourageren ze verder, schuif ik weer een metertje naar voren.


De rosse grutto was op zijn gemak en ik schuifelde langzaam dichterbij. 



De vogel vond het prima en begon wat te poetsen.



even krabben




En zelfs wat rusten.



Uiteindelijk was ik tot ongever 3 meter genaderd....en maakte deze foto, het licht was perfect , ik was wat gedraaid zodat de achtergrond ook mooier was....en maakte al vroeg op de dag deze foto waardoor mijn dag al niet meer stuk kon.



De rosse grutto ging weer staan dutten en ik ging weer naar achteren, even voorzichtig als hoe ik hem genaderd was.



In mijn ooghoek zag ik een paar drieteenstrandlopertjes langs de kustlijn rennen. Soms kwamen ze wat naar voren om tussen de schelpjes een hapje te zoeken.




even rekken en strekken...



En weer doorlopen..



Twee is natuurlijk nog leuker, ik wachtte even af wat ze gingen doen, maar ze kwamen niet dichterbij en renden links van mij weg....



Nog wat verderop, een groepje rustende strandlopertjes, en daarachter een jong zilvermeeuw.  Hier is het verschil in grootte goed te zien.



De pier op....zoals ik al schreef....geen bijzondere soorten, maar deze steenloper met daarachter het opspattende water vond ik toch wel leuk.



En bonte strandloper tussen de drieteenstrandlopers die op de rotsblokken aan het rusten waren.


Rustende drieteenstrandlopertjes



Altijd leuk, een paarse strandloper, ook al staat ie heel saai op en rotsblok te staan.


Een bijzondere ontmoeting op de pier met een jonge bontbekplevier. Ik heb deze soort wel regelmatig op het strand gezien, maar nog niet eerder op de pier



Een klein vogeltje, en de afstand was groot , maar toch leuk om deze soort hier vast te kunnen leggen.



De meeuwen zijn er altijd...


Deze keer niet schreeuwend, maar geeuwend.



Een krabbeltje 



Een andere meeuw had ook een krab te pakken



In het haventje kun je ook nog wel eens wat leuks aantreffen...



Een poetsende en spetterende zwaan



Een dodaars op de kant...





Een bezoekje aan de zuidpier levert meestal wel mooie momenten op. De foto's in deze blog zijn voornamelijk gemaakt op een bijna windstille zaterdag, 30 september.
Op 8 oktober ging ik nog een keer, samen met Henk. Hele andere omstandigheden, een zuidewestewind kracht 4, bijna geen vogels....












Het is dus nooit zeker wat je op het strand en op de pier aantreft. Daarbij moet je ook wel geluk hebben, zoals ik met de rosse grutto had. Die middag in okotber waren er kite surfers bezig, langs het strand, precies de hoek waar de vogels meestal fourageren en rusten. En zo hadden we die dag geen enkele vogel op het strand.  En met die wind is het op de pier ook niet altijd fijn, je kan zomaar nat worden van het opspattende water. De vogelaars zijn trouwens blij met dit soort omstandigheden, meer kans op bijzondere soorten die naar de kust gewaaid worden.....maar ja.....te ver weg voor de vogel fotograaf.



16 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat een fantastsiche beelden.
    Prachtig zo laag aan het water genomen. Die Rosse Grutto heeft zich ook mooi laten fotograferen in al die sierlijke poses. Knap gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    misschien geen topsoorten (voor de regelmatige Zuidpier bezoeker in ieder geval niet), het heeft je toch weer fraaie platjes opgeleverd. Liever vogelfotograaf dan vogelaar, hoewel je soms nog wel eens wat van ze kan opsteken ;-)
    Ik wil proberen er nog voor de winter ook weer eens heen te gaan, want het begint wel te kriebelen bij deze beelden en voor je het weet is het weer lente... De rosse grutto staat er prachtig op, maar de leukste foto vind ik de drieteentjes met die gigantische meeuw als contrast!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Een schitterende Zuidpier-blogbericht!
    Rosse grutto, dat is toch echt gaaf! En die drietenen, mooi hoor, apart, met z'n tweeën maar ook met die zilvermeeuw super! De jonge bontbek is beeldschoon! Ook je Dodaars, wat zat die daar lekker! De spetterende zwaan met dat mooie water is ook een beauty. Het bontje op de pier en de Paarse strandloper vind ik ook mooi geplaat. Kortom, ik heb weer genoten van je foto's!
    groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig , heel wat anders dan bos en AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita,

    Leuk die strandlopertjes bij elkaar . Trouwens al die verschillende standen van de gruto erg mooi.
    Weer genoten.
    groetjes , tante Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Ghita,
    Wederom een meer dan verrukkelijk blog.
    Prachtige foto's met een heerlijk scherpte verloop en fraaie zachte, lichte kleuren.
    Het groepje rustende strandlopertjes, en daarachter een jong zilvermeeuw is de winnaar van de dag.
    Zonder de andere platen te kort te willen doen is dat zo'n mooie en krachtige plaat.

    Heb genoten, dus dank je wel.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allemaal vanuit een mooi laag standpunt genomen Ghita.
    Mooie zachte kleuren ook.
    Nr. 20 vind ik helemaal super.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    We waren er kort na elkaar, en onze berichten over de Pier verschenen ook nagenoeg op het zelfde moment. Onze ervaringen gaan ook grotendeels gelijk op. Veel dezelfde soorten, maar toch weer anders op de plaat. Jouw beelden van de rosse grutto en de pleviertjes op het strand zijn prachtig, mede door het standpunt. Het bontbekpleviertje en de dodaars zijn mooie soorten die je niet zo vaak treft, zeker niet op deze manier. De meeuwen zorgen altijd voor bijzondere momenten, et een krab, of met een vis. Als stilleven doen ze het ook goed.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Mooie serie van de verschillende soorten die je kon fotograferen bij de pier.
    Het is altijd een verrassing wat je ziet op zo'n dag.
    De drieteentjes staan er mooi op, de gapende meeuw is echt een topper.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita,
    gaaf zeg, die meeuw die als een ware Goliath boven de strandlopertjes uittorent. Wát een verschil in formaat.
    Je foto's langs het strand vind ik heel fijn van kleur en standpunt; bovendien staan de vogels er prachtig op. Leuk dat je de rosse grutto gezien hebt. Dodaarsje langs het water is ook bijzonder.
    Alles bij elkaar een mooie serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,

    Echt een fantastisch mooi blog, steltlopers behoren zo langzamerhand tot mijn favorieten. Mooi hoe je in je intro beschrijft wat de belangen zijn van de verschillende doelgroepen, heel treffend weergegeven. Mooie soort de rosse grutto, waarvan nr. 6 subliem is. Fijne lage standpunten bij de grutto's en de drieteentjes. Mooie details bij de juveniele bontbekplevier en de dodaars uit het water is ook fraai, zie je niet zo vaak.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ghita, wat een mooie serie heb je gemaakt in IJnuiden. Top om de rosse grutto te zien en wat een verschil in grootte met de drieteen. Steltlopers vind ik altijd wel erg leuk om te zien hoor en dan de strandsfeer erbij. Ik hoop er binnenkort ook heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jouw foto's zijn altijd weer een feestje. Dit is ook weer een topserie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werkelijk een schitterende serie Ghita.
    Ge pier is ook een leuke plek om te zien. Al je foto's zijn geniaal maar foto 12 springt er wel ff bovenuit hoor. Verder zijn al je foto's ontzettend mooi helder. Klasse!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita