dinsdag 17 april 2012

Groene Jonker april 2012

Het stond al een tijdje op mijn wensenlijstje om het gebied De Groene Jonker te bezoeken. Op een frisse zondag (15APR12) ging ik samen met Henk naar het waterrijke natuurgebied. Herman en Greet waren er ook en even later sloot ook Arjan aan.
Vijf bloggers en natuurliefhebbers  op pad...... En er kwam heel wat moois op ons pad.
De drassige graspaden zijn omgeven door rietkragen. En in  het voorjaar klinkt er  vanuit het riet de uitbundige zang van de rietzanger.
Ook de blauwborst liet zich zien, dit was toch wel het topmoment van deze ochtend. Net buiten het riet streek de  vogel neer op een wat  dikkere tak, dus  geen gewiebel door de wind, en hij begon even te zingen.

Niet heel uitbundig met  wijdopen snavel en gespreide staartveren, maar gewoon zachtjes, maar goed genoeg hoorbaar voor ons. Daar stonden we  dan te  genieten van een mooie voorstelling.
Ja, dit zijn toch van die geluksmomentjes die je koestert. In De Groene Jonker zitten blauwborsten, dat wisten we, maar dat we  er eentje vonden en zo mooi konden fotografen, daar  droomden we alleen nog van.
Water, graspollen en riet.....en een dreigende regenwolk. We kregen inderdaad een regenbuitje over ons heen. Maar daarna klaarde het op en gingen wij  door voor de  tweede ronde. Het gebied is niet groot dus al wandelend is het heel  goed  te doen.
Het landschap van de Groene Jonker
En daar was  geluksmoment nummer twee. De geoorde  futen. Deze  prachtige futensoort had ik nog nooit gezien, en deze op de foto zetten stond ook hoog op mijn wensenlijstje, net als de blauwborst. Dus op 1 bewolkte gure zondag kon ik zomaar twee soorten van mijn lijstje  strepen.
Het zijn  geen geweldige foto's, daar waren de omstandigheden te ongunstig voor (weinig licht), maar het mocht  voor mij de pret niet  drukken, en ik  ga in het late voorjaar / zomer gewoon een keer  terug, want  geoorde futen  met jongen is nog een  wens die op mijn lijstje  staat.
Ook in deze polder zie je heel veel ganzen.
De rietgors in  het wuvende riet. Fotograferen tussen de  rietstengels door valt niet mee, zeker als deze  door de wind nogal heen en weer  bewegen. Ook de rietgors  is een vogel die  in grote aantallen in de Groene Jonker te zien is.
Net als de rietzanger, die het leuk vind om verstoppertje te spelen. Wel geluid maken maar zich zo in het riet verschuilen dat het voor ons echt even zoeken was voordat we deze zanger  vonden.
Op de slikjes zie je de kleine  plevieren (net als in de Poelgeest Polder 
overigens). Een klein en snel vogeltje, te  herkennen aan de gele  ring rond het oog.
Klik op de foto voor een vergroting.
De Groene Jonker  is niet alleen een vogelgebied, er lopen ook veel schapen. En in het voorjaar betekent dat....lammetjes. Ik had al zoveel lammetjes foto's  gemaakt de laatste  tijd dat ik  ze even  liet gaan, maar toch....deze vertederende blik kon ik niet weerstaan, en de camera kwam weer tevoorschijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita