vrijdag 6 maart 2015

lentebodes

De lente is begonnen,



De winter van 2014/2015 lijkt voorbij, en ik vraag me weer af in hoeverre we nu een winter hebben gehad. 3 dagen met wat sneeuw, nauwelijks vorst, de sloot bij ons voor de deur is niet eens bevroren geweest. Maar goed, als het dan toch niets meer wordt met de winter, laat dan de lente maar komen. Een blogje met de eerste tekenen van de lente.

De eerste tekenen van het voorjaar zijn de katjes van de hazelaar, dit is de manlijke bloeiwijze



En die kleine rode bloemetjes, de vrouwlijke bloeiwijze, zo klein dat het zelfs met een macro lens lastig is. En natuurlijk waaide het deze dag ook weer hard. Dit was half februari.



Als de sneeuwklokjes verschijnen krijg ik toch al een beetje het lentegevoel.

 Er staan er zoveel dat ik even niet weet waar ik moet beginnen en hoe ik ze op de foto wil zetten. Het is bij mij altijd even erin komen met de foto's van de bloemetjes. Vaak is het eerst een uurtje prutsen en dan ineens heb ik het te pakken...



 Ik wilde zachte tinten (en niet teveel door nabewerken), ik koos een heel laag standpunt en fotografeerde een beetje door het gras heen, waardoor alles wel een beetje waziger wordt, maar ook wel sfeer heeft.



 Een klokje stak boeven de rest uit, die stonden ook wat verder naar achter zodat ik die in de achtergrond wat waziger kreeg.




 Spelen met licht, de lichtcirkel in de achtergrond is niet het zonnetje, hoe het precies ontstaat weet ik nog steeds niet maar als je een beetje vanuit een laag standpunt tegen het licht in fotografeert, komen deze cirkels ineens in beeld (bokeh wordt het ook wel genoemd).




 2 weken later probeerde ik het weer, maar wilde het nog niet zo lukken, ik probeerde hier de sneeuwklokjes precies in de licht cirkel te krijgen, maar de scherpte is net niet genoeg....



 Dan maar een klokje, de paarsige tint om het klokje heen is de grond die met bladeren bedekt was, gek genoeg werd het een beetje paarsig toen ik inzoomde op het klokje, het heeft wel iets zachts, dat zachte waar ik naar op zoek was.



 Dat zachte heb ik hier ook gevonden, dit zijn weer ander soort sneeuwklokjes (ze heten misschien ook anders), ik vind dit een beetje een dromerig sfeertje hebben.



 En nog een keer een groepje, de foto lijkt veel op een eerdere foto uit deze serie, maar is toch op een andere dag genomen, het zijn zelfs klokjes op een andere locatie dan die van de eerdere foto.



De krokus, ook een lentebode. Als de winter dan toch echt voorbij is, kan ik heel blij worden van de prachtige kleuren in de stadsparken. Zo ook in het Leidse Plantsoen, niet echt een park maar wel een grasveld vol met krokussen.. (en hondedrollen). Deze foto vond ik zelf heel geslaagd, maar op deze dag waren er nog nauwelijks krokussen te zien.


 Twee weken later stond het grasveld wel vol met krokussen maar kon ik mijn draai niet vinden.......of het nou kwam door de constant aanwezige geur van hondenstront of omdat het toch wel hard waaide...het wilde niet lukken, hoe ik ook draaide met mijn camera, ik kreeg het juiste beeld niet te pakken.

Ik ging weer op zoek naar het licht en de zachte tinten, maar door de grote hoeveelheid aan krokussen en sneeuwklokjes werd het al snel rommelig.

slechts enkele krokussen waren al zover open dat je de stampers kon zien. Dan maar even eentje van dichtbij.....
Zo zie je, het lukt niet altijd zoals ik zelf wil, maar ik laat mijn dag zeker niet hierdoor verpesten, ik ben een paar uurtjes lekker buiten geweest in de natuur en nu de lente is begonnen, komen er weer zoveel mooie fotografie uitdagingen aan, dat ik waarschijnlijk tijd te kort kom om al mijn plannen uit te voeren.

6 opmerkingen:

  1. Heel mooi zoals je de sneeuwklokjes hebt gefotografeerd. Mooi licht en compositie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Ghita.
    Ik ben weg van de krokussen.
    Ik wens je een heel goed weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Ghita.
    Ik ben weg van de krokussen.
    Ik wens je een heel goed weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig lente blog.
    Mooi zoals de sneeuwklokjes en de krokussen op de foto staan.
    Prachtige kleuren en een mooi scherpteverloop.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi lenteblog Ghita met
    mooie sfeervolle foto's. Ik heb nog niet eens ene sneeuwklokje gefotografeerd maar jij laat sfeervolle klokjes zien. ook de knoppen en de hazelaar staan er mooi op. Laat de lente maar lekker doorzetten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita