zondag 11 januari 2015

grijze dagen in de AWD

Eind december en begin januari bracht ik een bezoek aan de waterleidingduinen. Op deze twee dagen waren de weersomstandigheden totaal verschillend. 30 december was het grijs, koud en rustig weer. 2 januari was het in de middag heel zonnig maar stond er een gure zuidwestenwind (kracht 5) waardoor het behoorlijk fris aanvoelde. In deze blog de grijze serie van 30 december, met wel veel mooie geniet momentjes
Dit zijn altijd van die geluksmomentjes.
Helaas was het zo donker dat de sluitertijden
te lang waren voor scherpe foto's. eigenlijk allemaal
goed voor de prullenbak, deze is alleen maar om
het bijzondere moment te laten zien. 
Hier wordt ik dan toch blij van, het zien van zo'n hertje dat over het water springt is gewoon heel mooi.

Dit jonge damhertje durfde niet over het water te springen. Mama hert was al aan de overkant. Dit kleintje liep weer terug naar een ander groepje hertjes. Ik ben doorgelopen, het zal vast wel goed gekomen zijn. Waarschijnlijk is mama hert gewoon weer terug gesprongen.

Geen goede foto maar alweer een bijzonder moment, een vuurgoudhaantje. De goudhaantjes zie je veel in de AWD in de winterperiode, maar ze laten zich niet makkelijk fotograferen. En ze zijn heel snel en beweeglijk. Dus ook dit was onder deze lichtomstandigheden eigenlijk een Mission Impossible.

Dan maar een landschapje met de mooie wolkenlucht en de spiegeling in het water, het Zwarteveld kanaal, een van mijn favoriete stukjes AWD.

In het infiltratiegebied ( Witteveld) kwam ik dit hertenmannetje tegen dat het blijkbaar lekker vond om pootje te baden. Ondertussen werd ook meteen de graskant "gemaaid".

En daar was het volgende geluksmomentje, ik zag de blauwe flits voorbij komen, en ik zag ook dat het beestje ging zitten, wat verderop aan de overkant. Maximaal inzoomen en dan heel rustig steeds een paar passen dichterbij. Dit is toch wel heel leuk om een ijsvogel in het "wild" te fotograferen, misschien niet zo mooi als vanuit een vogelhut, maar toch wel heel bijzonder. Een paar weken eerder had ik op andere plekken ook al een ijsvogel gezien in de AWD. De zachte winter van vorig jaar was toch nog ergens goed voor.....het gaat goed met de ijsvogels.

De zwanenplas en nog steeds grijze luchten.....

En alweer een bijzonder natuurmoment, krooneenden en rechts ook een tafeleend. Ik was al getipt dat de krooneenden in de Zwanenplas zaten, maar het is een grote plas, je moet ze dan nog maar net kunnen vinden. Gelukkig vond ik ze, al was de afstand te groot voor een goede foto, mijn dag was al goed.
Het infiltratiegebied.

En in het water vond ik toch nog twee wilde zwanen, de 3e zwaan is een knobbelzwaan.

Terug bij de uitgang Zandvoortse laan, het klaarde eindelijk op, de zon liet zich zelfs nog heel even zien.  Bij de Zandvoortse laan zitten nu aardig wat mannetjes herten. Hier een jong mannetje met daarachter het laatste zonlicht.

De zonnestralen achter de wolk, jacobsladders, een prachtig gezicht en een hele mooie afsluiter (bijna) van deze dag.

Damhertmannetje in het laatste zonlicht...

Het was een prachtige dag, grotendeels grijs maar met een kleurrijk einde in de vorm van de zonsondergang. De foto's van deze dag waren misschien wat minder, maar zoveel mooie natuurmomenten maken dat voor mij helemaal goed, dan heb ik ook een prima dag. Gewoon genieten van alles wat er op mijn pad komt en dat was deze dag zeker de moeite waard.

Naast de kaartjesautomaat stond dit mannetje, alsof hij controleerde of er niemand meer naar binnen ging, want de zon was inmiddels onder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita