donderdag 29 mei 2014

NP Veluwezoom

Op 15 en 16 mei waren Jeroen en ik op de Veluwezoom,

Donderdag 15 en vrijdag 16 mei waren Jeroen en ik op de Veluwezoom. We overnachtten in het mooie Sandton hotel in Rheden, op een steenworp afstand van de wandelpaden door het prachtige natuurgebied.
Op donderdag was het bewolkt en grijs en heb ik maar een paar foto's gemaakt.
Dit was een van de foto's van donderdag.
We genoten wel van de wandeling, het prachtige groen en de geuren in het bos. Wat heerlijk om hier weer te zijn en even alle drukte te vergeten. Deze dagen bestonden uit wandelen, lekker eten, tijd voor elkaar. Geen tv, geen internet, zelfs mijn mobieltje vergat ik. Pas vrijdagavond keek ik er weer even op en zag wat gemiste berichtjes.
De volgende dag, de vrijdag, beloofde een stralende dag te worden. En inderdaad, toen wij om kwart voor negen aan de wandeling begonnen, stond de zon al uitbundig te schijnen. We waren nog geen half uur onderweg toen de eerste verrassing zich aandiende.




Er kwamen andere wandelaars aan die nogal luidruchtig waren, terwijl wij heel stilletjes het bokje observeerden. Gelijk met het geluid van de wandelaars zag je de oren van de bok bewegen. En even later liep hij weg richting de bosrand. Maar wij hadden onze eerst twee topmomenten al gehad, en de wandeling was nog maar net begonnen.
En soms zit je gewoon op een bankje en verwacht je niet
dat er een paar edelherten zich laten zien, toch redelijk
midden op de dag. 
Wij zaten rustig te praten en wat te drinken en ineens doken deze edelhert mannetjes op. De afstand was groot, zelfs met mijn superzoom camera (gelukkig had ik deze vandaag bij me).
Edelhertmannetje met mooi bastgewei. Dit zijn toch cadeautjes van de natuur. Vooral omdat we het helemaal niet hadden verwacht. Onze dag kon al niet meer stuk, en het was nog maar net 11 uur geweest. We wandelden richting de heuvelachtige heide om naar Paviljoen de Posbank te gaan voor koffie met appeltaart, mmmmm

Het valt niet mee om dit landschap te fotograferen, zeker niet op een zonnige dag in mei. De hei is dor, het licht is hard.....dit is het toch niet. Heerlijk hoor, zo'n zonnige dag, maar voor fotografie is het niet geschikt.
Camera ging even weg, en we genoten gewoon wandelend van het mooie landschap, ik vind dit toch wel een van de mooiste plekjes van Nederland.
Na de koffie besloten we via de Koningslaan naar Pannekoekenboerderij Carolinahoeve te lopen. Nee niet voor Pannenkoeken, maar wel om daar een rondwandeling van 5 kilometer op te pakken. Na het rondje liepen we weer via de Koningslaan terug naar de Posbank. Ik vraag me toch af hoe zo'n Koning dat vroeger deed met paard en wagen over dit weggetje vol boomstronken en uitstekende boomwortels?
Boslaantje

Paarse heuvels? Hier wil ik in augustus of september nog een keer terug komen, om dit landschap vast te leggen met een mooie bloeiende hei.
De dag had nog een verrassing in petto. Al de hele dag hoorden we de koekoek. Maar dat is zo'n vogel die je heel goed hoort, maar bijna nooit ziet. We zaten lekker op een bankje wat te kletsen en wat te drinken toen er ineens een vogel in de boom voor ons ging zitten, op zo'n 15 meter van het bankje waar we zaten. Net geland in de boom begon ie te koekoek-en. Ik wist niet hoe snel ik mijn camera moest pakken en ben heel blij met deze foto van de koekoek. Hij kwam later nog een keer terug in deze boom en daarna ging ie gewoon in de boom achter ons bankje zitten, zodat wij recht boven ons keihard KOEKOEK hoorden. Wauw, dat was genieten.
We wandelden het laatste stukje door het bos, geen bijzondere waarnemingen meer, maar ik was helemaal blij met alles wat we deze dag zagen. Geen vlinders? Ik heb ze wel gezien, fladderend, maar omdat voor het fotograferen van vlinders veel geduld nodig is, wilde ik dat deze keer niet doen, omdat Jeroen en ik samen wandelen, op dat soort dagen komt fotografie even op een tweede plaats, en ook dan is er nog genoeg wat ik wel kan vastleggen.
Die avond genoten we nog van een heerlijk diner in het hotel en na een hele dag buiten zijn, sliepen we natuurlijk heel goed die nacht. Helaas moesten we zaterdag ochtend meteen terug naar huis, het was mistig....ik had de "paarse"heuvels toch graag in de mist gefotografeerd. Misschien een volgende keer.

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie serie foto's van een prachtige wandeling Ghita.
    Voor mij ook een bekend gebied de Postbank, wij komen er ook een paar keer per jaar.
    Het is er prachtig als de heide bloeit, echt een aanrader om heen te gaan.
    Toch nog de koekoek vast kunnen leggen, wat een mazzel.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een heerlijke wandeling Ghita.
    En super dat je zoveel wild hebt gezien. Dat zou je inderdaad niet zo 1, 2, 3 verwachten.
    Er zitten echt prachtige foto's tussen.
    ook ontzettend leuk dat je de koekoek kon kieken. Ik hoor hem ook vaak maar zien ho maar.
    Een heerlijk blog en ik ben een een stukje meegewandeld. Leuk ook die overzichtsfoto's ertussen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita