dinsdag 27 juni 2017

Superdag in NP De Hoge Veluwe

Een bezoek aan het Nationaal Park  De Hoge Veluwe , met Cees en Henk. Van te voren weet je nooit wat zo'n dag zal brengen want de natuur laat zich niet dwingen en het is altijd afwachten of het wild zich laat zien en wat er verder voor onze lens komt.





We hadden het plan om al om acht uur bij de ingang te zijn zodat wij direct bij opening van het park naar het vernieuwde vogelhutje konden gaan.














Mijn allereerste goudvink op de foto, het vrouwtje. Helaas miste ik het mannetje dat er ook zat maar dat had ik niet door omdat ik deze mooie dame zat te fotograferen, maar Henk had goudvink man wel.







Ook leuk, het rosse woelmuisje. 






en het eekhoorntje







maar we kwamen natuurlijk ook voor de bijzondere vogelsoorten






Kruisbek mannetje, prachtige vogel, wel jammer dat ik niet een klein beetje naar rechts kon schuiven in de hut, dan had ik de lelijke boomstam niet in de achtergrond... (hut was een beetje vol dus je zat ook een beetje hutje-mutje).





De kruisbek (man) was een soort die hier vaak gezien wordt, dus ik hoopte dat ie ook deze dag langs zou komen. En ja hoor, deze kon ik van mijn wensenlijstje afvinken.





Toch een aparte vogel met die gekruisde snavel





Juveniele kruisbek





Een sijsje, ook geen allerdaagse soort voor mij





En ook meneer sijs was aanwezig






En ook de gewone vogeltjes zijn leuk zoals dit jonge pimpelmeesje






en de roodborst




of een juveniele roodborst





jonge pimpelmees wil een bad nemen en lijkt het water te inspecteren, of staat ie zichzelf te bewonderen.






Erg leuk dat het kuifmeesje heel even langskwam. Ook goudhaantje, zwarte mees en zwarte roodstaart lieten zich kortstondig zien, maar die foto's waren niet goed genoeg voor de blog.







Matkop (of toch glanskop)






De appelvink blijft ook een van de vogels zie ik graag zie als ik in zo'n vogelhutje ga fotograferen en ook deze vogel kwam regelmatig langs, hier het mooie mannetje.





en ook de appelvink had dorst.



 Na een paar uur in de hut gezeten te hebben, werd het tijd om de benen te strekken, op naar het volgende mooie natuurmoment..


De bosparelmoervlinder, een soort die ik nog niet eerder had gezien en dan tref je meteen parende vlinders van deze soort. Ik heb meer parelmoervlinders gezien deze dag en gefotografeerd, maar voor een blog moet ik kiezen, dus die andere foto's vielen af (anders wordt de blog nog langer dan ie nu al is).





Het viel niet mee om ze allebei scherp te fotograferen, er stond veel wind en ik had een beperkte scherptediepte met de macro voorzetlens.





Het heideblauwtje had ik nog nooit gezien, dus ook al is dit geen topfoto, ben ik wel blij met deze waarneming. Nu wil ik nog een keer naar een gebiedje waar heideblauwtjes zijn om die op een mooie manier te fotograferen.





Het groentje op de dopheide, ik hoopte hier het heideblauwtje te zien maar die was alleen op een andere plant te zien.....en heel schaars (groetje ook trouwens)





het groentje




Na de vogels en vlinders werd het tegen de avond tijd om op zoek te gaan naar groot wild...



Een reegeit kijkt ons aan maar lijkt niet heel erg schuw, ze gaat daarna weer door met grazen.





Deze reegeit blijkt twee kalfjes te hebben, van grote afstand kon ik ze met zijn drietjes op de foto zetten.






En of het nog niet genoeg was, ook de wilde zwijnen lieten zich zien, met hun kids





Wilde zwijntjes met de snuit naar de grond op zoek naar voedsel.





En ja hoor, daar is Hubertus, het bekendste hert van de Hoge Veluwe. Dit hert laat zich heel goed fotograferen en die kans greep ik natuurlijk meteen. Wat een indrukwekkend gewei. 






Wat een geweldige dag, van het vogelhutje tot de vlinders tot het wild....zoveel zien op 1 dag is echt een cadeautje. Het was weer genieten met een grote G. En natuurlijk is het niet altijd zo'n feest, maar toch wil ik dit jaar vaker naar de Hoge Veluwe en heb daarom meteen maar een jaarkaart aangeschaft.








Moe maar voldaan keerden wij terug naar huis, met twee bijna lege accu's en heel erg veel foto's waaruit ik een keuze heb gemaakt voor deze blog.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Het was een dag om niet snel te vergeten ..we kregen qua wild edelhert moeflon ree en zwijnen en qua vogelsoorten was het niet aan te slepen ...jij het vrouwtje en ik het mannetje van de Goudvink ..had dat liever andersom gezien want het mannetje heb ik al meerdere malen het vrouwtje nog nooit.
    Bij de vlinders ..die prachtig zijn en zelfs het hoogtepunt van de dag waren mis ik de Groteparelmoervlinder? En ik mis de zeldzame rups. De zwijnen en de ree waren al super ..en toen hadden we nog het geluk dat er zoveel auto's bij Huub stonden. Zodoende konden we die ook mooi van dichtbij fotograferen ..alhoewel daar het licht niet meewerkte. Prachtige voor mij veel te korte serie foto's van die onvergetelijke dag. Ik ga zeker binnenkort weer snel die kant uit.
    Groetjes Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan ga ik weer mee, heb nu een jaarkaart. Grote parelmoervlinder en houdbaar rups had ik niet mooi genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Zo'n bezoekje is nog eens de moeite waard zo te zien. Wat een mooie foto's heeft je dit opgeleverd. Prachtig al deze verschillende dieren.
    Vooral die specht en ook dat drinkende eekhoorntje is erg leuk. En die vlinders op foto's 20 en 21 vind ik ook heel mooi in beeld gebracht. Dit is weer genieten hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita
    in een woord een top serie is dit erg mooi en veel variatie in je foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    wat een super de superdag hadden jullie!! En al je er 50 foto's opgezet, maakt niet uit, want dit is wel heel erg genieten!
    Allemaal schitterende momenten waar je nog lang van zal nagenieten. En op een dag zoveel soorten zien is al gaaf, maar dan ook nog op de plaat zetten, pffft Ik zie groen!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,

      Echt een aanrader, dat vogelhutje en de rest. Voor het hutje moet je wel heel vroeg zijn, want het is druk en het zit er zo vol.
      groetjes Ghita

      Verwijderen
  6. Hoi Ghitha,
    Het genieten spat eraf! Hele mooie serie.
    Groetjes,
    Ditta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een TOP dag en wat een TOP blog.
    Dit is echt een juweel van een serie foto's zonder enige uitzondering.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita, wat hebben jullie veel gezien, geweldig hoor. Prachtig de bosparelmoervlinder! De kruisbek waarvan je vindt dat de boom erachter afbreuk doet aan de foto, ismjuist mooi omdat het bos erachter juist wat toevoegt in mijn ogen. Ook bij de glanskop.... Leuk de herten en zwijnen, zelf nog nooit gezien in het echie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genoeten van je blog met schitterende foto's. Ik ben een genieter geen kenner dus heel leuk om al de namen erbij te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita, ja voor mij heel herkenbare foto's... Ik was vorige maand in de vogelhut. Deze gaat een nog grotere trekpleister worden!!! Mooie serie heb je daar geschoten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Ook jij maakt hier reclame voor de gerenoveerde hut. Zo wordt het nog moeilijker om een (goede) plek te vinden. Het is vooral aantrekkelijk omdat je er soorten ziet die je niet overal tegenkomt. Ontmoetingen met groot wild zijn ook altijd de moeite waard, of je ze kunt fotograferen of niet. Frischlingen en reekalfjes zijn echt een bonus. Ook de vlinderwereld was goed vertegenwoordigd. Het zal een hele klus geweest zijn (of misschien wel nog steeds) om een mooie selectie van deze dag te maken.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Wat 'n geweldige serie heb je gemaakt, op de Kruisbek ben ik jaloers die heb ik in Ned. nog nooit gezien. Ook mooi dat hert super zo ook je andere soorten.
    Alles mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, nou, jullie hebben die dag wel zo'n beetje alles gezien wat er te beleven valt op de Veluwe. Dan hoef je toch niet meer terug? ;-)
    Jammer dat je zoveel reclame maakt voor de vogelkijkhut (maar niet heus). Ik begrijp dat die vrij toegankelijk is en nu al bommetje vol. Dan zul je mij daar niet snel zien... tenzij ik nog veel meer onweerstaanbaar moois voorbij zie komen. Kuifmees en Kruisbek staan namelijk ook nog hoog op mijn lijstje. Maar de mooiste foto's uit deze serie zijn voor mij toch die van de bosparelmoervlinders. En je hebt nu eindelijk ook het groentje!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tante Jacqueline30 juni 2017 om 19:02

    Hallo Ghita,
    er blijft voor mij weinig over om nog iets over je foto's te zeggen wat een super mooie serie heb en zoveel verschillende soorten vogels . Die kruisbek geweldig . Zou maar niet meer vertellen waar je foto's gaat maken anders wordt het nummertje trekken om in de hut te komen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat mag je zeker een super dag noemen Ghita.
    Pracht wat je allemaal voor de lens had, mooi hoor !!!!!!
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt aardig wat mooie vogels weten vast te leggen Ghita. Ook mooi zo vlak boven het water genomen. De kruisbek springt er voor ons tussen uit. Gerenoveerde hut, hmmm. We gaa eerst de vogelhut in Rucphen proberen. Foto's volgen.
    Gr. Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeetje Ghita,
    dit is echt een geweldige dag geweest als ik dit zo lees en al deze mooie foto's bekijk. Echt veel soorten en ook nog eens hele mooie soorten. Vogels, vlinders en zelfs wild! De bosparelmoervlinder heb ik ook nog nooit gezien laat staan gefootgrafeerd, maar jij laat echt een paar hele mooie platen hiervan zien. Ook het eekhoorntje is ontzettend leuk. Echt een supermooi blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Ghita,

    Voor mij was het in ieder geval net zo'n topochtend, maar jullie middag was een stuk beter dan die van mij, aan de resultaten te zien. Top natuurlijk als je iemand bij je hebt die weet waar je moet zijn. Zo jammer dat je de mannelijke goudvink niet hebt. Ik dacht echt dat je hem gezien had, anders had ik je wel gewaarschuwd. Je hebt een hele mooie verzameling geplaatst, waarvan ik de kruisbek het mooist vind. Je middagstuk is net zo mooi en misschien nog wel mooier. Dat hert heb ik ook nog gezocht, maar helaas niet gevonden. Prachtige vlinderfoto's en dan ook nog de zwijntjes. Super allemaal.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita