donderdag 21 april 2022

voorjaar: zon, sneeuw en de ontluikende natuur.

 Eindelijk weer wat tijd om een blog te schrijven. Het nadeel van deze mooie lentedagen....ik ben liever buiten dan dat ik achter de laptop zit. Dat kan ik straks nog genoeg als mijn vakantie voorbij is en ik weer mag werken. Deze blog blikt terug op een periode van eind maart tot half april. Met vele uitersten, want in maart was het volop voorjaar, terwijl we op 1 april ineens met kou en sneeuw te maken kregen. Maar de  lente kwam terug en daarmee ook de lentebodes.


Te beginnen met de bosanemoontjes, die na de sneeuwklokjes en krokussen uitbundig tevoorschijn komen.


Anemoontje met het geel van de narcissen in de achtergrond.


En natuurlijk met een beessie.

Maart was zeer zonnig en dat maakte het fotograferen van witte bloemen wel een uitdaging.


Het blijft ieder jaar weer leuk om deze bloemen te fotograferen.


Een ander fenomeen in het voorjaar: de futen balts


Deze serie maakte ik midden in de stad, een beroerd standpunt en tegen de zon in. Bij de laatste foto was ik de heuvel af gelopen en wat meer met de zon opzij, maar toen was het feestje al voorbij.


Een ander moment....tijdens een fietstochtje na een thuiswerkdag.... ook weer een lastige plek (druk fietspad, hoog standpunt). Maar toch mooi om te zien.




Eigenlijk gaat deze serie verder waar de vorige stopte...het aanbieden van waterplanten aan elkaar en het watertrappelen....



Kasteel oud-Poelgeest en het Heempark in Leiden.  De plekjes om stinzenflora te fotograferen. Terwijl ik bezig was met een bosanemoontje, kwam er ineens een buizerd in een nabij gelegen boom zitten. Dus die mocht ook op de foto.




En een week later is het ineens winter. Deze foto's maakte ik in park Cronesteijn. Het mooie wit was snel verdwenen, maar toch nog even de enige sneeuw van winter 2021-2022 meegepakt, al kwam de winter in de lente.

En toen was het april en na de winter, kwam de herfst en .....kwam ook de lente weer terug.

En daar horen lammetjes bij.



In het Paasweekend kon ik in de omgeving lammetjes fotograferen. 




En het winterkoninkje zong uit volle borst. Wat een lawaai komt er uit dit kleine vogeltje



Daslook, in park Cronesteijn staat het er weer volop in april.



Ik vond wat pinksterbloemen en hoopte op een oranjetipje. Helaas ik heb er alleen eentje snel voorbij zien fladderen. Op de pinksterbloemen zat wel een mooi klein geaderd witje.


In april hebben Jeroen en ik altijd vakantie, en daarvan gaan we ook ieder jaar een midweek weg. Dit keer naar Drenthe, nabij het Dwingelderveld. We hebben vooral veel gewandeld, dus fotograferen kwam even op de tweede plaats. In de middag was het bij ons huisje leuk met de dieren.... We hebben ons prima vermaakt.




Dit eekhoorntje was mijn favoriet. Zo schattig



Ik eindig deze blog met een foto van de grutto, gemaakt in de Polders Poelgeest. Helaas ver weg.


 Ik hoopte al meer grutto's te zien, ook in de polders achter Leiderdorp en het gebiedje de Wilck. Maar de vogels lieten zich nog niet goed zien daar.


Voor de komende weken heb ik nog een paar wensen op mijn lijstje....natuurlijk het oranjetipje en ik hoop net als vorig jaar toch weer in de polder de weidevogels te fotograferen....

16 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige momenten laat je ons zien Chita wij zitten heerlijk mee te genieten ja het eekhoorntje is ook wel mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super leuke lente blog weer!

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoveel mooie plaatjes. Dank je wel. Wat is er toch veel schoonheid te zien om ons heen.
    Het winterkoninkje vind ik het allerleukst

    http://momentsfrozentime.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja... Drenthe is altijd leuk :)
    Mooie collages heb je weer in je blog verwerkt. Ook de futen balts heb je prachtig gefotografeerd!
    Groet vanuit Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita, Wat een gevarieerde blog , leuk die bloemen en eenden .Het lammetje en wat een contrast voorjaar goed weer en dan opeens sneeuw. Schattig eekhoorntje. Het was weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het Dwingelderveld, heerlijk zou er zo naartoe willen rijden. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt en ik vind de manier van tonen ook erg leuk zo met die blokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Ghita,
    wat was het vreemd - eerst al lekker tussen de voorjaarsbloemen liggen fotograferen en vervolgens ligt er een laag sneeuw. Ook in je blog komt de sneeuwcollage over als vreemde eend in de bijt, maar zo was het natuurlijk wel.
    Mooi blog heb je weer gemaakt, ik smul van je mooie anemonen, de baltsende futen en eigenlijk alle lentebeelden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Ik had gereageerd en toen plop zag ik niks meer....of je krijgt hem twee keer of de eerste keer was mislukt.
    Ik heb genoten van je schitterende lente - winter - herfst - lenteblog met schattige mollige lammetjes, de bosanemoontjes met beessie, de futen, en als topper toch wel die eekhoorn!
    Genoten weer!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ghita,

    Wat een fraaie collages in dit blog. Leuke manier om een grote hoeveelheid foto's behapbaar te maken. Jammer voor jou dat de grutto's zo ver weg blijven. Ik heb het idee dat het bij mij in de polder erg karig is dit jaar met de hoeveelheid grutto's. Ik hoor het ook van andere mensen. Hopelijk valt het mee en zitten ze gewoon vroeg op de eieren. De foto's van de futen zijn toch wel de slagroom op de taart. Ook al zijn genomen van een hoog standpunt en dergelijke, het blijft toch een prachtig fenomeen om te zien en te fotograferen. Helemaal wanneer ze uit het water komen met de waterplantjes. Mazzelaar.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Je hebt een mooie manier gevonden om op je blog te laten zien wat je het waard is om met anderen te delen. De collages zijn een vondst, zeker omdat je afwisselt met gewone platen. De bloemen zijn opnieuw heel geslaagd, met mooie zachte tinten. De variatie in seizoenen heb je fraai overgebracht. Bovendien heb je nogal wat variatie in soorten beelden, met natuurlijk de futen en de winterimpressie als meest opvallende thema's.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige manier om de lente in te luiden Ghita. Mijn complimenten voor je fotografisch werk trouwens. Eigenlijk ben ik via Willy's links op je site terecht gekomen. Het zou erg leuk zijn om je blog te mogen volgen maar ik zie niet meteen een "volgen" optie.
    Beleefde groeten,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ghita, weer een zeer fascinerend blog met adembenemende mooie foto's. Je weet er altijd weer een prachtige sfeer in te leggen. Kan niet kiezen wat ik nou mooier vind dus mijn complimenten voor deze hele post.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Ghita,
    Echt weer een super mooi blog. De foto van het eekhoorntje is prachtig, net als de foto's van de bosanemoontjes. Eigenlijk vind ik alle foto's mooi, maar dit zijn toch mijn favorieten.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ghita,

    Die stinzenplanten fotograferen en dan met name de bosanemonen is naast de vossenfotografie toch wel jouw ding. Wat zijn die mooi, ik ben er dit jaar ook even mee bezig geweest, dacht dat het aardig gelukt was, maar als ik dit zie kan het nog wel wat beter. Leuk idee om die compilaties te maken, zo kun je toch een hoop foto's laten zien zonder dat je blog extreem lang wordt. Mooie afwisseling van de lente naar de winter en weer terug naar de lente, de seizoenen laten zich tegenwoordig niet in bepaalde periodes verpakken. Bijzonder dat je in het Dwingelderveld een kraanvogel zag, dat is echt geluk hebben. En van welk dier zou die prent nou zijn, wolf??

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. พีจีสล็อต ยืนยันเบอร์ รับเครดิตฟรี 1 user เล่นได้ทุกเกม เล่นได้ในทุกแพลตฟอร์ม ไม่ว่าจะบนมือถือ และ คอมพิวเตอร์ ก็เล่นได้แล้ววันนี้ผ่านหน้าเว็บได้ตลอด 24 ชั่วโมง ไม่ต้องแชร์

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita