maandag 3 juli 2017

Waterleidingduinen: Juni 2017

Ook in juni was het vaak warm en zonnig en was er weer van alles te zien in de waterleidingduinen.
De libellentijd breekt aan, de vlinders zitten even in een dip maar die gaan de komende twee maanden zeker aan bod komen. De damhertkalfjes zijn geboren en met wat geluk zijn de boomkikkers te vinden.


De st. Jacobsvlinder is er al vanaf april, deze foto maakte in eind mei, maar had hem nog niet geplaatst. In juni zie je overal de st. Jacobsrupsen.




ook wel zebra rupsen genoemd...





De eerste generatie icarusblauwtjes vliegt in mei, begin juni kun je nog wat afgevlogen exemplaren tegen komen. In juli zie je de tweede generatie, die vliegen tot ver in augustus, ik kijk er naar uit want ik vind dit een van de mooiste vlindertjes en heb ze dit jaar nog niet naar tevredenheid op de foto gezet.






De kleine parelmoervlinder is al vroeg in het voorjaar te zien, ook deze maand kon ik hem vaak vinden in het zand.




Hooibeestje





Een jonge buizerd op het nest, dit was ook nog eind mei,  ik ben er eind juni nog langs gelopen, maar kon toen niets meer vinden......misschien al uitgevlogen.





Nachtegalen hoor je vooral in mei, en ook nog wel begin juni. Ze zingen prachtig maar je ziet ze zelden. Deze nachtegaal zong even niet want had een snavel vol met hapjes....voor de kleintjes.





Boomkikkertje




Boomkikker hangt op een takje, het was zeer zonnig en dan vind ik het toch lastig om deze kikkertjes mooi te fotograferen, het licht is al snel te hard.






Juffer op een dorre rietstengel. Ik moest denken aan een heks op een bezemsteel. Tja ik heb soms wat veel fantasie.





Dit juffertje had pech en zat vast in de zonnedauw, sneu voor het juffertje maar de zonnedauw moet ook eten...en dit hoort ook bij de natuur.




Gewone oeverlibel (vrouwtje, het mannetje is blauw).




Viervlek, een van de eerste libellen die uitsluipen in het vroege voorjaar.


Eind juni was ik weer in de AWD en ondertussen zijn de eerst damhertkalfjes geboren en sommigen dartelen al rond.




Ze zijn er al vanaf begin juni maar na 1 juni was ik niet meer in de AWD geweest dus dit was mijn eerst damhertkalfje dit jaar.





Heel veel vliegen rond de damherten. Veel kalfjes zag ik niet ,  en vaak gingen ze er als een speer van door. Dus ik was blij dat ik dit kalfje met haar moeder kon vastleggen.






Eind juni komen de dikkopjes ook weer tevoorschijn. In juli is de vlinderdip voorbij en zullen er meer soorten zich (weer) laten zien. Ik heb al een keizersmantel zien fladderen maar kreeg deze nog niet op de foto. Hopelijk gaat mij dat binnenkort wel lukken.






Parende st. Jansvlinders. Dit zijn dagactieve nachtvlinders. Vandaar dat je ze overdag ook ziet vliegen






Zuringspanner (vrouwtje)





Heel klein sprinkhaantje






De zandloopkever is heel klein, ik weet waar ik ze moet zoeken, anders zou je er echt aan voorbij lopen, met de macro stand en een beetje inzoomen, krijg je dit te zien, een klein monstertje.





Net uitgeslopen heidelibel





Vuurlibel, voor mij een nieuwe soort in de AWD






Vuurlibel van bovenaf. De mannetjes kleuren vuurrood, dus ik hoop in juli ook nog de vuurlibel man tegen te komen en te fotograferen.






Paringswiel azuurwaterjuffers, ik blijf dit geweldig vinden om te zien





 triootje st. Jansvlinders op het groot zwarteveld. Ik was hier op een warme, kleffe dag, 20 juni. De vlinders waren volgens mij net uitgekomen, want ik zag er veel vliegen en er waren er ook veel aan het paren. De vlinders komen uit, gaan paren, leggen eitjes en eind juli zijn ze alweer afgevlogen en gaan ze dood.....dat is het leven van de st. Jansvlinder.




De vossen hadden het ook warm......



En dan is het fijn dat er overal in de AWD water te vinden is om de dorst te lessen. Jammer dat er voor wandelaars geen water tappunten midden in het gebied zijn, alleen bij de ingangen zijn waterpunten maar op zo'n warme dag drink je al snel je twee liter water weg.




Wat doe je als jet warm is, lekker gaan liggen op een plekje met wat schaduw...






Relaxing fox




En ook dit vosje is erbij gaan liggen. Deze moervos heeft ook twee jongen, daarover meer in mijn volgende blog.


Dit was weer een lange blog, er is ook zoveel te zien in het voorjaar en alles is even mooi.
De komende tijd gaan de blogjes zich wat sneller na elkaar opvolgen , ik heb nog zoveel foto's die ik in juni heb gemaakt die ik wil delen, dat ik gewoon wat vaker iets moet plaatsen. Komende tijd dus nog : jonge vosjes, Veluwe, natuur rond Leiden.....

14 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita
    een heerlijke serie om naar te kijken veel macro's en andere dieren die buizerd op nest is leuk
    de awd is toch een heel mooi gebied.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al heel lang niet in de AWD geweest. Hopelijk kom ik er in juli een paar keer aan toe, want je mist een hoop, dat is duidelijk. Een vuurlibel heb ik nog nooit gezien, dus dat zou fsntastisch zijn als ik die daat eens tegen zou komen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Wat is het toch een heerlijk gebied en wat heb je er weer veel kunnen fotograferen.
    Jaloersmakende platen van de vosjes en damherten en van het boomkikkertje!'Maar je heksenjuffer, hihi ik heb ook fantasie ;-) is ook prachtig en de parende St-Jansvlinders. Maar de kleine parelmoer staat er ook geweldig op! Gaaf ook die jonge buizerd! IK moest lachen om je zandloopkever, zo had ik hem ook ineens door de macrolens in beeld, echt monsters!!!! ik werd er bang van, zo dreigend. Ik dacht, straks springt hij zo in mijn gezicht ;-)) Tot slot, een vuurlibel zien, en ook nog op de foto kunnen zetten, is natuurlijk ook gaaf!
    Een heerlijke AWD-blog,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's en wat een verscheidenheid. Ik heb echt weer zitten genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo dat is wel even genieten, wat een prachtige afwisselende fotoserie! Wat een diversiteit kun je toch vinden in de AWD. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Ghita,

    Dit blog komt voorbij als een ware biologie les.
    Wat een diversiteit.
    En stuk voor stuk prachtig vastgelegd met voor mij als hoogtepunt de baby buizerd.
    Wat uniek dat je deze vast kon leggen.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke diversiteit, het is echt genieten van al die mooie foto's en het verlangen om weer eens die kant op te trekken wordt er door aangewakkerd!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ghita,

    Ik weet eigenlijk niet meer te zeggen, dan dat het een geweldig mooie serie is.
    Dikke complimenten voor het mooie fotowerk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. tante Jacqueline7 juli 2017 om 16:21

    Hallo Ghita,
    Wat een geweldige serie en zoveel verschillende soorten van alles het lijkt wel of de fauna als jij komt zich gereed maakt om zich te laten fotograferen.
    Wat gaan de mensen het hun weer ver zoeken terwijl zo dicht bij zoveel moois te bewonderen is.
    In een woord schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,

    Mooie diverse blog! fantastisch wat een soorten
    ik neem aan van meerdere wandelingen maar je score is in ieder geval er hoog..
    prachtige boomkikkertjes en vosjes maar oom ook de andere soorten, vlinders
    en libellen heb je prima vastgelegd, complimenten!

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    je laat de natuur weer prachtig omhoog komen met deze schitterende foto's.
    Je openingsfoto van de st. Jacobsvlinder is een mooie binnenkomer maar ook de andere vlinders zijn meer dan mooi. Ook veel libellen zag je en ook al boomkikkers. De juffer op het zonnedauw moest het bezuren maar het is wel weer een hele mooie foto. Een prachtig gebied is het ook en daar ga ik de komende weken ook maar weer eens heen. Ik heb genoten van deze mooie foto;'s.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Het is alwéér een heel mooi overzicht geworden waaruit ook de diversiteit van het gebied weer goed overkomt. Het lukt je steeds weer om te komen met fraaie vossenbeelden. Je weet goed waar je ze zoeken moet. Ook de vlinders heb je knap op de plaat gezet. De keizersmantels komen binnenkort weet ik, nu ik heb gezien hoe je ze fotografeerde. Maar ook boomkikker, zandloopkever en de diverse libellen verdienen het om genoemd te worden. Kortom, knap werk!
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig gevarieerde serie Ghita, een paar wil ik eruit lichten. De kleine parelmoervlinder, wat een prachtige buitenvleugels heeft die, mooi ook dat je compositie zo met de onderkant gelijk aan het heuveltje hebt laten vallen. Een bewoond buizerdnest vinden, dat doe je niet elke dag, mooi zo met het jong erop. Twee mooie composities van het juffertje. Mooi zo die zandloopkever hoog op zijn poten, lekker laag standpunt. En tenslotte de laatste vos, wat een schoonheid, ik heb er lang naar gekeken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita