zaterdag 7 september 2024

Vlinders, libellen en meer kleine beestjes

 Nu de zomer bijna voorbij is, blik ik terug op de zomergasten. En dan heb ik het niet over vogels, maar over libellen, vlinders en ander klein spul dat alleen in de zomer aanwezig is.



In deze collage de waarnemingen op vlindergebied dze zomer. Een mager vlinderjaar want ik merkte echt een afname in aantal van sommige soorten. In de waterleidingduinen waren veel minnder keizersmantels, st. Jacobsvlinders en st.Jansvlinders. Ook icarusblauwtjes waren er nauwelijks, bruin blauwtje heb ik wel gezien maar niet eens op de foto kunnen zetten. Met de argusvlinder gaat het in de duinen wel heel goed, die zag ik zowel in het voorjaar als aan het eind van augustus volop. De bonte en bruine zandoogjes doen het ook goed, zowel in de duinen als in de gebiedjes rond Leiden. 

In deze blog zal ik een paar vlinderfoto's delen die ik zelf erg mooi vind.


De keizersmantel, een opvallende, grote vlinder die vanaf eind juni tot ongeveer half juli te zien is.

Vrouwtje keizersmantel tussen het hoge gras op de gele bloemen van het jacobskruid.

In het zonnetje met het donkere bos erachter in de schaduw.





Het landkaartje, zomergeneratie....in juli veel gezien in een parkje in Leiderdorp. Gek genoeg niet op andere locaties.

Landkaartje met de mooie tekening in de ondervleugels, waar het ook zijn naam aan heeft te danken.

Aan de bovenvleugels (donker) kun je zien dat het de zomergeneratie is. De voorjaarsgeneratie heeft oranje bovenvleugels.


parende st. Jansvlinders

En ineens, half augustus, waren er in 1 vlinderstruik in onze woonwijk 3 soorten vlinders te zien.

Distelvlinder




Atalanta


Kleine vos


De harkwesp was ook weer te zien in de duinen. Dit is een wesp die wel zoemt maar niet steekt. Het is een graafwesp die op zandgrond zijn holletje graaft met zijn vliegensvlugge voorpootjes.

Tijgerspin (wespspin), hier met prooi. Deze soort is afgelopen jaren toegenomen.

Mevrouw tijgerspin

meneer tijgerspin. Die zie je niet zoveel , hij is een stuk kleiner dan mevrouw. En als meneer met mevrouw wil paren, dan is hij daarna een lekker hapje voor haar.


En hier man en vrouw samen.


Dan de libellen. Ook minder in aantal dan voorgaande jaren in de duinen. Een kleine selectie.

vuurlibel man. Het vrouwtje had ik al laten zien in de blog "Eeuwige herfst".


parende juffers

Nog een juffertje, ik vind ze zo grappig met die grote bolle ogen.

Hello


In augustus zie je nog heel veel heidelibellen (bloedrode, bruinrode, steenrode), hier een van deze heidelibellen.

De dazen waren niet grappig, op sommige dagen ben ik zeker 20 keer gebeten. Gelukkig heb ik geen last van zo'n beet, behalve erge jeuk. Deze daas had pech, die zat in de zonnedauw.


Boomkikkers zijn nog steeds moeilijk te vinden, dit hele kleintje zat er wel even mooi bij.

Dit blog was geheel gewijd aan de kleine fladderaars.  In een volgend blog nog een zomervaria met overige foto's van deze zomer.

8 opmerkingen:

  1. Je hebt best wel veel fladderaars gezien. En de tijgerspin man heb ik nog nooit gezien.
    Dus weer een prachtige blog met hele mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Geweldige serie foto's van de vlinders,spinnen en libellen.
    De boomkikker is zo schattig.
    Ik wens je een mooie zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita
    wauw wat is dit een mooie serie van die vlinders libelle boomkikker en spinnen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita,
    Watt een mooie beelden laat je weer zien. Prachtig al die vlinders.
    Je foto's van die juffers vind ik echt heel erg leuk. Die ogen zijn echt fantastisch. Waanzinnig mooi hoe je dit zo weer hebt weten te fotograferen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Ik vind dat je toch wel hele mooie vlinders én libellen hebt gezien. De parende St. Jansvlinders extra leuk, man en vrouw tijgerspin ook super, De keizersmantel erg mooi. Mooi de kleuren van het landkaartje op witte bloemen en de atalanta en kleine vos op de paarse bloemtrossen, ook prachtige achtergronden. Ik heb dit jaar geen een distelvlinder gezien! De lantaarntjes met bolle oogjes prachtig en die andere met groene bolle ogen....net goed dat ie vast zit, haha....De boomkikker prachtig! De collage is ook erg leuk, zo zie je dat je toch best veel hebt gezien en overal heel erg veel tijd hebt besteed de beestjes er zo mooi mogelijk op te krijgen! TOP
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Met vlinders was het inderdaad wat behelpen, duidelijk minder dan in eerdere jaren. Met libellen vond ik het nog wel meevallen, het was erg afhankelijk van waar je was. Als ik zie welke soorten jij dit jaar gezien hebt, dan valt het toch wel mee op het eerste gezicht. Maar ja, de aantallen spelen natuurlijk ook een rol. Met boomkikkers is het ook al niet meer wat het geweest is, al viel het mij dit jaar wel mee. Zonnedauw blijft aantrekkelijk om te onderzoeken. Er valt vaak wat te zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,

    Wat een prachtige vlindercollectie. Voor mij is de keizersmantel het meest aansprekend, ik heb hem nog nooit gezien. ook de kleine parelmoervlinder vind ik een hele mooie soort. De argusvlinder heeft het jaren heel slecht gedaan, die heb ik slechts eenmaal kunnen fotograferen. Goed dat je aangeeft dat het weer wat beter met deze soort gaat. De heivlinder kwam hier een tiental jaren geleden in redelijke aantal voor op de Strabrechtse Heide, maar ook die zie je bijna niet meer. Leuke soort ook die harkwesp, ik denk toch meer een soort van de duinen? Heel mooi zo'n daas, maar je hebt hem liever niet in je buurt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Ghita, verkligen en vacker serie bilder du tagit. Skarpa med vackra bakgrunder och fin färgsättning.Jag njuter av alla bilderna.
    Hälsningar Lasse

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita