dinsdag 2 mei 2023

eekhoorntjes en wandelen op de Veluwe

 Half April verbleven wij een midweek in een huisje aan de rand van het Kootwijkerzand. Het was een week met een gure oostenwind waarbij op dinsdag de gevoelstemperatuur rond de 5 graden lag. Het was bewolkt met op woensdag wel wat zon.....dus geen gefladder van vlinders. Wat er wel was: prachtige wandelingen in een mooie omgeving, rust en .......eekhoorns bij het huisje. Er waren er zeker 2, misschien 3 waarvan 1 vrouwtje met jongen. De jongen zaten vast nog in het nest, maar mama was blij met de notenbar en kwam veelvuldig op bezoek. En zo kon ik in de middag, na de wandeling vanachter het lage raam in het huisje deze leuke eekhoorn fotograferen.

Ik vind het zulke grappige diertjes, kan er echt uren naar kijken.


Maar eerst de wandelingen, samengevat in deze collage.


Op dinsdag wandelden we over de heide rondom het gebouw van Radio Kootwijk. Een wandeling die zelf 12 km was, maar we hadden vanuit het huisje nog een aanlooproute naar het startpunt. Er was nog weinig kleur in de natuur, wat ik niet had verwacht voor half april. Desondanks genoten we van deze rondwandeling, met weidse uitzichten over de hei.

Woensdag was het zonnig en combineerden we een wandeling langs de zandverstuiving met een boswandeling die weer uitkwam bij het bungalowpark. 


Zand.....heel veel zand....foto gemaakt met telefoon vanaf de uitkijk toren (de zandloper). Vanwege de wind liepen we het tegenwind stuk door het bos.

Het voordeel van buiten het vakantieseizoen in zo'n park zitten is de rust...... we hoorden alleen het fluiten van de vogels. 

een van die vogels was de zanglijster. Die kwam ook even snoepen van al het lekkers dat ik voor ze had neergelegd. Ook andere vogeltjes kwamen langs maar ik had mij deze keer echt gericht op de eekhoorn.

Dit was onze achtertuin. Je ziet de setting van de boomstronken waar ik het lekkers achter had verstopt. Ook aan de achterkant van de stronken wat vogel pindakaas gesmeerd. Voor de eekhoorn had ik pinda, walnoot en hazelnoot.  Achter de bomen in de achtergrond was al het Kootwijkerzand.


Wat een nageltjes zeg


Wat ruik ik.....


Als ze niet eten, dan zitten deze diertjes haast nooit stil en moet je echt klaar zitten met je camera om af te drukken, zoals hier....1 seconden en toen was ie alweer in beweging.

Dit was de zonnige woensdagmiddag, lastig licht om te fotograferen, harde schaduwen in de achtergrond. Daarom iets hoger gaan zitten zodat het felle licht in de achtergrond buiten beeld bleef.


Donderdag was het anders, bewolkt en wat miezerig. Na een korte ochtend wandeling maakte ik rond lunchtijd deze foto, waar ik heel blij mee was.



Waar Eekie een dag eerder vaak even blij mijn kant op keek, was zij vandaag druk met eten. 
De foto's heb ik allemaal vanuit het huisje gemaakt, gelukkig waren de ramen redelijk schoon en waren ze over de gehele lengte tot aan de grond.

De eekhoorn zocht het soms wat hogerop


Nog met volle oorpluimen en dikke pluimstaart.


En klaar om er weer vandoor te gaan...

Deze foto zit ook in de collage, maar ik vond hem zo leuk dat ik hem nog even groot plaats.

Wat was het even genieten, een midweekje midden in de natuur. Lekker wandelen en bij het huisje vermaak met de dieren. Wij hadden al eerder dit zelfde huisje gehad, ik wist dat daar eekhoorntjes zaten dus hoopte hier wel erg op. Een cadeautje als ze zich dan ook laten zien. Mijn voer voorraad ging er snel doorheen, op donderdagmiddag was alles op.

Op vrijdag gingen wij weer naar huis, heerlijk uitgerust en ontspannen en de accu weer opgeladen.

14 opmerkingen:

  1. je zou voor de eekhoorntjes alleen al een huisje boeken Ghita wat een prachtige serie heb je ervan kunnen maken ,hopelijk kwam je weer opgeladen thuis.dat moet haast wel met zulke foto,s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ken de omgeving wel daar ik met mijn man er heel lang geleden wel eens had gewandeld en ook in bos. Maar toen helaas geen eekhoorns gezien en ik genoot van de collage maar zeker van de eekhoorn die er dan ook heel mooi opstaat. Heb weer genoten van je blog en mooie fotografie. Kom zo af en toe gezellig kijken en lezen maar nu laat ik ook eens een reactie achter zodat je weet dat ik ook een volger bent van je blog. Natuurgroetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Geweldig zoals je de eekhoorns hebt vast gelegd, er is zeker een vrouwtje bij wat zoogt kan je goed zien aan de tepels.
    Lekker even ontspannen in de natuur is echt heel erg nodig af en toe, dat doen jullie goed.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super leuke foto's van de Eekhoorntjes heb je gemaakt. Daar word je vrolijk van. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt echt prachtige foto's gemaakt! Heel mooi en scherp.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Oh, oh, oh...Ik val zowat van mijn stoel. Wat een grote dosis aan schattigheid!!! Het is een mooie omgeving en die zanglijster mag er ook wezen, maar ja, eekhoorntjes, pffft wat zijn je foto's leuk en knap gemaakt!!! smelt! ( manicure is er niet bij idd)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita
    geweldige foto's vooral de eekhoren,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat jij ook een eekhoornblog hebt gemaakt. Je hebt prachtige foto's geschoten. Het zijn enige diertjes om te zien. Je kunt er uren naar kijken en foto's maken uiteraard.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ghita,

    Lekkere serie zeg van de Eekhoorn. Inderdaad fijn wanneer ze ietsje langer blijven zitten en met de vogelpindakaas zorg je ervoor dat ze niet direct weer wegrennen. De foto waar jij zo tevreden mee bent is zeker een hele fraaie. Natuurlijk de scherpte, maar de onscherpte is net zo belangrijk. Geweldig dat je je zo hebt kunnen vermaken met deze mooie dieren. Zoals je weet, ben je niet alleen hierin. Ook ik kan mij uren vermaken met Eekhoorns. Ze zouden alleen inderdaad iedere keer gewoon even minimaal 5 seconden stil moeten zitten. Wordt de prullenbak van de computer ook niet zo vol.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk fotomodel had je hier, super toch! En fijn er even uit te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,

    Altijd lekker zo enkele dagjes in de natuur zonder beslommeringen. Leuk dat daar de eekhoorntjes zo prominent aanwezig zijn, ik weet hoe dat is, hier zitten ze ook dagelijks in onze tuin. Ik fotografeer ze niet steeds, het wordt anders teveel van hetzelfde, ben nu vooral staartmeesjes aan het fotograferen. Die rode eekhoorns worden zo langzaamaan wel bijzonder, op veel plekken worden ze verdrongen door de donkere variant. Je maakte daar een prachtige serie en dat gecombineerd met enkele lekker lange wandelingen moet wel een heerlijke midweek opgeleverd hebben..

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Voor jou was dit de perfecte combinatie. Mooie wandelingen maken en daarnaast op je gemak plezier hebben van de eekhoorntjes. Je hebt er hele fraaie platen van kunnen maken. Op zo'n manier zijn dit tripjes waar je je helemaal bij kunt ontspannen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,
    Wat een mooie serie foto's heb je van de Eekhoorntjes gemaakt. Super!
    De foto's van de collage zijn heel herkenbaar. Wij komen heel regelmatig in deze omgeving en het is iedere keer weer genieten, ongeacht het seizoen of het weer.
    Ik vind het een hele uitdaging om de Eekhoorntjes te fotograferen. Het zijn van die "ADHD-beestjes"; altijd druk in de weer. Wel weer leuk om er (uren) naar te kijken.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja... mooi Ghita. Inderdaad zijn ze echt razendsnel, maar als ze eten moet je je (foto) kansen pakken en dat is prachtig gelukt! 👌👌.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita