zondag 21 mei 2023

voorjaars varia bij een frisse noorderwind

 Als ik kijk naar april en mei 2023 is het vooral de wind die een hoofdrol speelt. Nu vind ik die windrichting, noord of noordoost, helemaal niet erg want daardoor is de temperatuur nog steeds aangenaam. Maar doordat het ook vaak hard waait zijn er wat fotografische uitdagingen geweest voor mij.

Want vlinders fotograferen bij windkracht 4 is best lastig. En als de zon ook nog uitbundig schijnt komt er nog een uitdaging bij.

Ik was al blij dat ik een oranjetipje kon fotograferen.  Vorig jaar had ik ze hier in de buurt helemaal niet gezien. Nu had ik op 29 april het geluk dat ik er een paar zag fladderen. En dan is het wachten, tot ze gaan zitten.....in een veld voor raapzaad. Pinksterbloemen waren elders in Park Cronesteijn, maar daar geen vlinder te bekennen.


Het veldje met raapzaad was in trek bij vlinders, het boomblauwtje kwam ook regelmatig even buurten.



En de mooie dagpauwoog.



Voorjaar is ook de tijd van de jonge dieren, zoals dit kleine gansje (Grote Canadese gans). Ik hoop binnenkort ook nog jonge zwaantjes mooi vast te leggen, heb wel wat broedende vogels gezien in de omgeving, dus snel weer even een rondje fietsen.


Ook in de waterleidingduinen dient het voorjaar zich aan. Zodra de temperatuur wat hoger wordt, komen de zandhagedissen tevoorschijn. Hier het mooie groene mannetje.


Tijdens mijn wandelingen in de duinen, kijk ik ook vaak naar beneden, vooral om te zien waar ik loop want er zijn genoeg van de gemene struikeltakken , maar ook omdat er op de zandgrond ook veel leuke beestjes lopen. Dit is de bastaardzandloopkever, nog geen centimeter groot. Met een macrolens veranderd dit kleine beestje in een monstertje.


April en mei is de tijd dat de damherten hun gewei verliezen en direct weer een nieuwe krijgen. Ze zijn in die periode ook in de rui en zien er dus een beetje verfomfaaid uit.  Bij dit hert is het nieuwe gewei alweer aan het doorkomen.



In mei komen de juffers en libellen ook weer uit het water, oftewel....de larve komt uit het water, klimt omhoog in een rietstengel en vervolgens komt de volwassen juffer of libel uit het huidje. Dit juffertje had pech......en was in de zonnedauw gekomen. Ik maakte wat foto's maar ze was zo naar mij aan het zwaaien dat ik haar toch heb bevrijd, ze vloog nog weg. Tja, ik weet het ...zonnedauw moet ook eten, maar als ik er niet ben, zal er vast nog een juffer met pech zijn die niet uit de klauwen van het vleesetende plantje wordt gered.


De viervlek, deze libel is de eerste libel die uitsluipt. Half mei zie je ze in de waterleidingduinen massaal rondvliegen. Deze was net uitgeslopen uit het larve huidje, waar ze zich nog aan vast houdt. Als de vleugels droog genoeg zijn, vliegt ze weg...



En dan is voor haar te hopen dat ze deze rover niet tegenkomt, de boomvalk. Want die heeft viervlek libel op zijn menu, en hij is dol op verse exemplaren. Ik zag er heel veel jagend, ze pakken de libellen in de vlucht. Deze vogel zat even te rusten.


Een andere rover is de blauwe reiger, die geduldig aan de waterkant zit te wachten op een lekker hapje. Deze reiger deed mee aan het wedstrijdje paalzitten ehhhh...paalstaan. Best knap op 1 been op een paaltje staan, ik doe het hem niet na.


In mei bracht ik ook een bezoek aan een plek waar ijsvogels broeden. Deze periode worden de jongen gevoerd met visjes en is de kans het grootst om ze te kunnen fotograferen.


Ijsvogelman


Mevrouw ijsvogel. In deze blog laat ik het bij 2 foto's, de combinatie van harde wind en felle zon zorgde voor lelijke schitteringen in het water. De mooiste foto's op die plek heb ik al jaren geleden gemaakt, toen het inderdaad windstil was.


Daslook, ook een jaarlijks terugkerend onderwerp, en dichtbij huis te vinden. In park Cronesteijn staat het er eind april volop. Helaas lukte het mij niet vaker te gaan in die periode en blijft het bij 1 foto.



Duinviooltjes. Ja ik keek weer eens naar beneden tijdens mijn duin wandeling en zag een mooi groepje paars.



In april laten de vossen zich weer wat vaker zien. Deze moervos zal in een volgende blog nog een keertje langs komen.


Een van mijn doelen in zowel april als mei is....weidevogels fotograferen. De maand mei is nog niet om, dus ik hoop dat ik nog wat kan vastleggen. Tijdens een fietstochtje door de Boterhuispolder in Leiderdorp kwam ik deze wegversperring tegen.

Of ik de weidevogels allemaal ga vinden, zal ik in een latere blog vertellen.



En even geen natuur, maar een stadsgezicht..... Ik zat in de trein vanuit de Waterleidingduinen, en zag de kleuren in de lucht. De zon was nog niet onder dus aangekomen in Leiden, snel mijn fiets gepakt en naar mijn fotoplekje voor de sunset gegaan. Foto heb ik met mijn telefoon gemaakt omdat ik geen zin had mijn fototas helemaal uit te pakken..... Toch best een mooi resultaat.

De komende tijd hoop ik nog wat weidevogels te vinden (en als het niet te hard waait zitten er nog wel een paar polder fietstochtjes in) en verder is het in de Waterleidingduinen voor mij de top periode, zoveel te zien.  Langzaam komen ook de vlinders weer..... De temperatuur mag van mij nog even zo rond de 20 graden blijven, ietsje minder wind, dan komt het wel goed met fietsen en met de vlinders fotograferen. De volgende blog....... ik weet het zelf nog niet... :-)

13 opmerkingen:

  1. ik heb weer genoten van je foto's en blog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie foto's weer Ghita. Jij hebt het Oranjetipje met de vleugels open, bij mij verschuift dat maar weer naar volgend jaar. Je foto van de zandhagedis vind ik ook echt geweldig, en de vos die weerspiegelt in een plas mag er ook zijn. Hopelijk krijgen we nu een periode met wat minder wind, want ja, dat brengt fotografische uitdagingen met zich mee. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Wat een super mooie serie foto's laat je weer zien.
    De juffer gevangen in de zonnedauw kijkt echt heel benauwd op de foto. Voordat je haar vrij liet, moest ze toch nog eerst even op de foto.
    Je foto's van het daslook en de duinviooltjes vind ik erg mooi. En dan de foto van het kleine gansje; zo vertederend.
    Ik hoop dat de vlinders zich wat meer willen laten zien. Tot nu toe heb ik er bij mij in de buurt nog maar heel weinig gezien en die ik gezien heb, vlogen driftig in het rond.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog met mooie foto's, Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ghita wat is het weer mooi je foto,s spreken op zich en ze stralen gewoon de liefde voor de natuur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer mooie opnames van al wat leeft en bloeit Ghita.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Het oranjetipje en de ijsvogel scoren bij mij het hoogst. Een ijsvogel spotten vind ik altijd bijzonder, zeker als je dat ook nog van een korte afstand kunt. De zonnedauw groeit inmiddels flink én er zijn weer juffers en libellen. De combinatie heb je mooi te pakken. Het pulletje heeft je trouwens ook een fraaie plaat opgeleverd. Libellen, juffers en kikkers gaan weer voor een mooie tijd zorgen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita
    mooie blog je krijgt gelijk een lente gevoel,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks alle lastige omstandigheden voor fotografie deze lente, laat jij hier toch een heerlijk divers voorjaarsblog zien. Je foto van het duinviooltje is voor mij de topper, maar het hele blog heb ik met heel veel plezier bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita,

    Leuk voorjaarsblog waar voor mij de zandhagedis en de bastaardzandloopkever eruit springen. Wat een fijne scherpte en scherptediepte bij die kever zeg, je kunt de haartjes bijna tellen. Je geeft aan dat je veel boomvalken zag jagen op libellen, wellicht een leuke uitdaging om eens een boomvalk vliegend te fotograferen. Heel herkenbaar wat je zegt bij de ijsvogels, ik post de laatste tijd wat minder omdat ik met soorten mijn vorige opnames wil verbeteren, maar dat is lang niet altijd het geval.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ghita,

    Een mooie opening van je blog met het oranjetipje. Staat nog steeds hoog op mijn lijstje, maar ik zie ze nooit. Fijne plaat van de boomvalk en als je ze daar veel ziet jagen, dan zie ik toch een hoop leuke mogelijkheden voor jou. Vooral als ze er eentje gevangen hebben en tijdens het vliegen de vleugels verwijderen en oppeuzelen. Ik zag op fb je foto's al van de ijsvogel. Jammer dat je net een verkeerd moment had uitgepikt, maar ja, het blijft een gok he met reserveren. Hele fraaie foto van het duinviooltje. Toch best een lastig plantje om te fotograferen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig gevarieerd blog Ghita. Altijd genieten van zoveel moois, ondanks dat het fotograferen met die vervelende wind moeilijk was. Een aantal had ik al op de telefoon gezien (FB) maar op het grotere computerscherm is het toch nog veel mooier! 👍
    Groet uit een winderig Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je weer veel gezien en vastgelegd, erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita