zondag 8 november 2020

#natuurdichtbijhuis: gezwam

 Zeg je herfst, dan zeg ik...bos, mist en paddenstoelen. Er is natuurlijk ook die andere kant van de herfst: storm en regen en somber grijs weer.....maar dat is niet mijn herfst. Deze blog gaat dan ook over de kant van de herfst die ik zo mooi vind...



Een rodekoolzwammetje met als bonus een lieveheersbeestje.  Ik vind paddenstoelen en zwammen heel erg leuk om te fotograferen, maar als er een beestje op zit, dan wordt het pas echt een feestje.



Mycena's, ze zijn er in vele soorten en ik vind ze heel leuk. Vaak zitten ze op kleinere takjes die op de grond liggen. Handing, want je kan het takje met de zwammetjes verplaatsen naar een plek met meer licht of beter licht.



Spelen met scherptediepte




Het zelfde groepje, maar dan met een andere achtergrond en voorgrond.



Bijna vergane glorie



Piepkleine geweizwammetjes, tijd voor de macro voorzetlens.



Ook dit was macrolens werk. Het lieveheersbeestje zat niet bepaald stil en er was weinig licht in het bos. Dus worstelen met het vinden van een acceptabele sluitertijd en ISO.


Aan de wandel


Oversteken



Een onbeduidend paddenstoeltje, waar ik zo aan voorbij zou lopen. Maar er zit een beestje op, tja, en dan wil ik er wel even voor door de knieƫn.



Close up van een porseleinzwam 



Nog kleine vliegenzwammen....



5 dagen later..... vanuit een iets andere hoek, de twee grootste staan ook op de foto hierboven, de andere zwammetjes waren er in die korte tijd bij gekomen.




Dreigende lucht boven Huys te Warmont, tijd om naar huis te gaan, want dit zou wel eens een flinke plensbui kunnen zijn.


Een groepje mycena's





Twee verse vliegenzwammen.



En nog die andere mooie herfst kant.... mist en zonneharpen.  Het was niet heel erg mistig, maar genoeg om dat heerlijke herfstsfeertje in het bos te brengen.



Zonneharpen....





En tenslotte nog een sunrise bij Park Cronesteijn. De komende maanden zal de zonsopkomst te laat zijn om nog voor werktijd vast te kunnen leggen, maar ik hoop dan aan het einde van de thuiswerkdagen nog even naar Cronesteijn te gaan voor de zonsondergang, de laatste herfstkleuren en de eerste wintergasten (smienten).





De foto's hierboven zijn op verschillende dagen gemaakt met verschillende weersomstandigheden.

Natuurlijk heb ik veel meer soorten  paddenstoelen gezien in het bos, maar ik heb een selectie gemaakt en alleen de meest aansprekende soorten gefotografeerd. En soms kwamen de foto's niet door de strenge blogselectie.....  Er komt nu een tijd aan dat het wat rustiger wordt op fotografie gebied, zeker de winters van tegenwoordig die meer op een verlengde herfst lijken. Maar ik hoop toch nog een keer sneeuw of rijp te zien deze winter ( hoewel ik dan het liefst richting de duinen ga).

12 opmerkingen:

  1. Wat een mooie plaatjes, je mag van mij doorgaan met "zwammen".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Fantastisch die paddenstoelen. En wat leuk dat dat mijnheertje Lhb'tje wilde poseren. Foto 15 en 16 zijn echt super. Zo mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita,

    Wat een mooie foto's die met het lieveheersbeestje erop echt schattig . Maar die met de zonnen harpen die overtreffen alles. Geweldig op naar het volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat heb jij de herfst mooi in beeld gebracht Ghita.
    Prachtig om te zien, mooi van kleuren en scherpte (verloop).
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Als het om paddenstoelen gaat is er altijd voor elk wat wils. Vliegenzwammen doen het altijd goed, ze zijn niet voor niets populair. Plaat nr 16 vind ik echt een voltreffer. Amethistzwammetjes zijn van zichzelf al aantrekkelijk, maar met een lieveheersbeestje heb je er onderscheidende en aansprekende platen van kunnen maken. De mycena's en de zonneharpen maken het geheel fraai af. De herfstsfeer heb je prima weten over te brengen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,

    Wat een prachtig herfstblog heb je gemaakt met heerlijke sfeertjes daarin en vooral ook het spelen met de scherptediepte vind ik echt geweldig mooi. Die amethisten zou ik graag ook eens fotograferen, maar ik kan ze hier helaas niet vinden. Is toch een soort die wellicht in het westen meer voorkomt dan hier. Fijne bonussen met het lieveheersbeestje en die drekvlieg. Wat compositie en scherptediepte betreft vind ik nr. 4 een hele fraaie, maar de mooiste vind ik het groepje mycena's op nr. 15. Schitterend blog. Ben vorige week ook nog met paddenstoelen in de weer geweest met m'n nieuwe, oude Helios lensje, maar nog geen aansprekende foto's kunnen maken. Wel leuk om ermee te experimenteren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Wat een prachtig blog, de herfst leent zich heel goed voor mistfoto's en zonneharpen en paddenstoelen natuurlijk.
    Mijn favoriet zijn de vliegenzwammen en de zonneharpen, heel mooi gedaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita.
    Wat 'n mooie soorten ben je weer tegengekomen en in 'n mooi op laagstand gefotografeerd, deze soorten heb ik bij ons niet gezien en naar de AWD kom ik niet met het openbaar vervoer, wel jammer daar kom je toch mooie soorten tegen. Ook de herfst opnames met zonnestralen zijn erg mooi.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je een mooie foto's gemaakt van de verschillende paddenstoelen. De rodekoolzwammetjes zijn ook enig en met ook nog een lieveheersbeestje erop. Fijn de mycena's, kortom gnieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghit6a,
    dat wat jouw herfst is is ook de herfst van mij en menig ander denk ik :-)
    Ik zie echt hele mooie foto's van paddenstoelen en zwammen en ik vind ze ook echt heel mooi.
    Foto 13, 16, 17 en 19 hebben een lichte voorkeur.
    Ze zijn er nog steeds dus ik hoop er dit weekend ook nog een aantal te kunnen fotograferen.
    Dit bij jou is echt weer genieten.
    Groet6jes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Knap fotowerk al die mooie paddo's met die lichtval! Mooi zacht met die tinten wit bij de mycena's Ook het lieveheersbeestje zo mooi op die rodekoolzwam. Dan zie je hoe klein die zwammetjes zijn. De landschappen en zonneharpen zijn ook al heel sfeervol.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita, zonder de andere foto's tekort te doen val ik echt voor foto nr. 15 van het groepje mycena's. Wat een prachtige zachte kleuren, heel mooi. Ook de serie van de rodekoolzwammetjes met het lieveheersbeestje is heel goed gelukt. Het geeft inderdaad wat extra's zo'n beestje op je onderwerp.
    Mooi ok de landschapsfoto's en de dreigende lucht. Hopelijk heb je het droog gehouden.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita