zaterdag 28 maart 2020

Bosanemoontjes en meer voorjaarsbloeiers

Dit keer weer een bloemen blogje.
Eind februari en begin maart heb ik hier in de omgeving wat plekken opgezocht waarvan ik weet dat daar sneeuwklokjes, krokussen en bosanemoontjes staan.
Het viel allemaal niet mee omdat het in die periode vaak heel hard waaide en veel regende.
Met name de krokussen waren slachtoffer van dit weer.....ze waren bijna allemaal plat.
Er was maar een enkeling die ik nog kon fotograferen.

Gelukkig werd het weer half maart iets beter en had ik meer geluk bij de bos anemoontjes, die zullen dus in deze blog de hoofdrol spelen....en ik kan natuurlijk geen blog voorbij laten gaan zonder beessie....dus ook die is aanwezig.



Lieveheersbeestje op bosanemoontje


Even nog terug naar eind februari..


sneeuwklokjes.... 


Een van de weinige krokusjes die nog overeind stonden. Bijna alles was platgewaaid.
Er was deze dag geen zon, dus de krokussen bleven dicht.... en bij mijn volgende bezoek was ik te laat en was alles weg. Het gaat snel in de natuur...



Sterhyacint.
Met een boterhamzakje  half voor mijn lens, probeerde ik een zachte omgeving te creĆ«ren.


Sleedoorn bloesem, de eerste bloesem, die er al vroeg in het voorjaar is.


Begin maart ging ik twee keer naar Kasteel Poelgeest, om daar op het landgoed de bosanemoontjes te zoeken. Ook hier waren er veel beschadigd door de wind en regen. En ze waren er vroeg dit jaar. Half maart stond het al helemaal vol.


In het begin  ben ik altijd een beetje zoekende.... bij macrofotografie heb ik vaak even tijd nodig om er in te komen. Deze foto was van mijn eerste bezoek. De andere foto's van die ochtend hebben deze blog niet gehaald. Bij een tweede bezoek lukte het allemaal wat beter.



Roze



Close up...


samen



En wat zie ik daar zitten......jawel een beestje....
Altijd leuk, want ik geef toe dat ik toch het allerliefst diertjes fotografeer, klein en groot.



Op het randje



Het beessie liep maar heen en weer over de bloemen




Macro


Even geen macrolens maar de telezoom functie van mijn camera gebruikt. Het is altijd leuk als er eentje boven de rest uitsteekt, zodat ik alleen die scherp kan stellen omgeven door een veld vol wazige anemoontjes



Schilderachtig anemoontje



Speenkruid. Ik heb het niet zo op gele bloemen, ik vind ze heel lastig te fotograferen. Op de achtergrond nog een bosanemoontje, want die staan daar gewoon tussenin.



Holwortel (denk ik), ook weer omgeven door anemoontjes. Na de tips van Maria en Corry moet ik de naam toch wijzigen naar vingerhelmbloem, nog nooit van gehoord.






En nog een keertje het lieveheersbeestje...




Ik kom nu al heel wat jaartjes op dit plekje om de bosanemonen te fotograferen en iedere keer kan ik er weer zo van genieten. Dan ga ik helemaal op in wat ik aan doen ben en vergeet alles wat er om mij heen gebeurd.






En toen werd het half maart en begon het COVID-19 virus echt impact te hebben op ons dagelijks leven, en ook op mijn fotografie uitjes. Die beperk ik nu even tot fietstochtjes in de omgeving, naar gebiedjes waar weinig mensen zijn, en ook alleen door de weeks. In de weekenden blijf ik thuis.

Het is heel onzeker hoe het nu allemaal verder gaat....dus ik ga ook niet vooruitblikken op een volgende blog. Ik zeg alleen maar weer....
Blijf gezond, pas goed op jezelf en op anderen.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat een geweldige foto's laat je hier zien, ik ben er weg van.
    Foto 1 en 11 zijn mijn favoriet.
    Pas op je zelf en blijf gezond.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita.
    Mooie serie foto's, jammer dat de meeste bloemen zijn plat gewaaid het is ook bar en boos geweest met die harde wind zoiets heb ik in de winter zover ik weet niet meegemaakt.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita, het is toch een mooie serie geworden, de 'roze' foto vind ik heel mooi maar de beestjes zijn ook bij mij favoriet, mooi die op het randje.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita, het weer zat de eerste weken zeker niet mee voor de werkende mens. Maar gelukkig heb je het toch weer voor elkaar gekregen om een bijzonder fraaie serie neer te zetten. Prachtig dus!!!
    Doe voorzichtig en geniet van de natuur ook dicht bij huis.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Ghita,

    Dit zijn wat je noemt echte gezonde snoepjes.
    Goed voor de lijn en een lust voor het oog.
    Lief, mooi, zacht en dromerig.
    Echte eyecandy dus.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Wat een puike serie is dit zeg!! Fantastisch hoe je al deze mooie lente bloemen hebt weten te fotograferen.
    Die bosanemonen vind ik altijd erg mooi en die heb je ook super in beeld gebracht. Mooi met de scherpte op de juiste plek. Top!!

    Sterkte ook in deze vervelende tijd.
    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ghita,
    Wat een prachtige serie met bloemen en dan dat grappige lieveheersbeestje erbij schitterend , De sterhyacint ook erg mooi . Geweldig genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke blog Ghita. Ik vind met name de foto's van je bosanemoontjes schitterend. En tja, we moeten maar zien hoe we hier uit gaan komen. Maar het komt goed, de natuur heeft nu even pauze, maar het komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een top serie, Ghita! Allemaal mooie zachte platen. Ja, zonder boterhamzakje ga ik ook nooit meer op stap! De foto met de telezoom vind ik eigenlijk de mooiste van de hele reeks, niets ten nadele van de andere, hoor. En dat lieveheersbeestje was natuurlijk een welkome verschijning. Voegt echt wat toe. Ik ben bang dat ik me daar binnenkort ook mee moet gaan vermaken, in de tuin. Ik zie ze wel, maar ze verroeren zich niet, nog niet.
    Groetjes en sterkte, hou je haaks,
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Jaloersmakende en schitterende foto's! Vooral van de bosanemonen met en zonder LHB-je ! Zo mooi die pasteltinten en scherpte diepte. super!
    (Het roze bloemengroepje is de Vingerhelmbloem.)
    Weer genoten van je blog hoor!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Ghita,
    een beeldschone serie laat je hier zien, met vooral heel zachte beelden.
    Heel knap vind ik dat je de (leuke!) lieveheersbeestjes zo scherp in beeld hebt weten te krijgen. Foto 10 - groothoek - is een originele en vind ik heel leuk, zo met de vage bomen op de achtergrond. De bloemen buigen leuk naar elkaar toe en dan ook nog een LHB'tje - top!
    Ik zie dat Maria hierboven ook al aangeeft dat je holwortel een vingerhelmbloem is. Ze lijken erg veel op elkaar. Deze week plaats ik daar een blog over, waar ik ook het verschil tussen beide zal aangeven.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke blog weer met prachtige (macro)foto's en een 'beessie'. Ik heb er weer van genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,

    Wat kan het weer toch snel omslaan, toen lag alles plat door de regen en wind en nauwelijks enkele weken later is het zo zonnig en droog dat hier op de schrale zandgrond alweer gesproeid moet worden. Het kan verkeren.
    Je geeft aan een voorkeur te hebben voor het fotograferen van beestjes, maar dit gaat je toch ook uitstekend af. Zo mooi die zachte achtergronden bij de bloemen, de macrofotografie heeft voor jou weinig geheimen als ik dit zo zie. Die truc met het boterhammenzakje is een goede tip, moet ik ook maar eens proberen. Ik vind vooral nr. 7 prachtig, zonder de rest tekort te willen doen, maar ook nr 14 waar je de telezoom gebruikt hebt is schitterend. Prachtig blog, moet je vaker doen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Tot half maart heb je je toch af en toe goed kunnen bezighouden met de bloemetjes zie ik. De composities zijn mooi, de kleuren passen er heel goed bij. Je zou niet zeggen dat je er nog even in moest komen. Stuk voor stuk zijn het prachtige platen. Natuurlijk voegt een lieveheersbeestje wat toe, zeker als het zeer scherp staat afgebeeld.
    En nu maar improviseren, rekening houdend met de corona richtlijnen. Het blijft surrealistisch.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ghita,

    Nou dat is een serie foto's om trots op te zijn. Heel knap gedaan. Vaak kan ik wel de mooiste of twee mooiste uit een serie halen, maar daar heb ik nog toch moeite mee. Ik kan echt geen keuze maken. De foto's waar het lieveheersbeestje in voorkomt, hebben ook voor mij iets extra's. Raar toch dat je een voorkeur hebt om dieren te fotograferen en dat je dat dan toch min of meer opzoekt.Ik heb alle foto's nogmaals bekeken en wil toch een keuze maken qua mooiste foto. Dat is dan maar nummer 14 geworden. Prachtige plaat.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een fijne blog zeg echt genieten, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een prachtig blog Ghita en ook eentje waar we weer van blij worden.
    Nu et deze crisis is er weinig wat we kunnen doen en dan zijn dit prachtige items ook om te zien.
    Foto 14 en 16 vind ik echt helemaal geweldig maar uiteraard is je hele serie er een van grote kwaliteit.
    Mijn complimenten.
    Denk goed om jezelf en je gezondheid.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, dit heb je mooi gedaan Ghita.
    Het sfeertje in je foto's is precies van hou.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Ghita,
    ZĆ³ mooi deze foto's met de zachte kleuren. Het geeft het tere van de lente schitterend weer.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita