vrijdag 19 april 2019

Op bezoek bij Knabbel en Babbel

Het stond al een tijdje op mijn wensenlijstje, de Syberische grondeekhoorn. Deze kleine eekhoornsoort is ooit uit een dierenparkje ontsnapt en nu doen de diertjes het goed in een stadspark in het zuiden van het land. Ze vormen geen bedreiging voor de rode eekhoorn, dus voorlopig mogen ze blijven.



In het begin is het even zoeken, want de diertjes zijn net iets groter dan een muis, dus een stuk kleiner dan de rode eekhoorn. Ze zijn ook nog eens razendsnel, dus dan is het gewoon geduldig wachten tot ze gaan zitten om te eten.


Effe krabben



En terwijl je een eekhoorn zit te fotograferen die op de grond zit, zie je vanuit je ooghoek een ander eekhoorntje in de boom zitten met een eikeltje.



Het eekhoorntje op de grond had ook een eikeltje te pakken, hier kan je goed zien hoe klein de diertjes zijn.



Goed rondkijken, en je ziet ze op meerdere plekken zitten. De eetmomentjes zijn wel de enige momenten dat ze stil zitten.



Er werd heel wat in gepropt, volle wangzakken



En soms was het licht even heel mooi zacht, dit vind ik zelf toch wel de mooiste plaatjes



We begonnen op een afstandje met fotograferen, en schuifelden langzaam steeds dichterbij, tot we tot ongeveer 1 meter van deze mooie eekhoorn zaten.



Hi there, nu zie ik wel waar Knabbel en Babbel op gebasseerd zijn.



Wat zijn ze leuk.



Ik bleef foto's maken



Ook bij de grondeekhoorns zijn het weer hamsterweken.



En even een keertje niet etend, een heel kort moment dat hij stil stond.



Meestal zaten ze zo.....



of zo......


Nog even een rondje door het park....
en wat hoorden we daar.....
en wat zagen we op de tak zitten....



Jawel, een ijsvogel, en nummer twee vloog nog even later voorbij. Sinds de zomer van 2017 had ik geen ijsvogel meer gezien, dus met dit momentje was ik blij, ook al was de afstand te groot voor een echt mooie foto.

Ik ga zeker nog een keer terug naar de eekhoorns, in het najaar, als de herfstkleuren komen en de diertjes hun wintervoorraad verzamelen. Deze keer had ik geluk dat ze zich goed lieten zien en dat het licht ook perfect was.  Een geweldige dag, voor herhaling vatbaar.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    je had zeker geluk dat ze zich zo mooi lieten zien en je hebt ze dan ook echt heel mooi kunnen fotograferen. Prachtig diertje en goed idee om deze herfst daar naar terug te gaan.
    Als afsluiter zowaar ook een ijsvogel. ik hoop dat er dit jaar weer wat meer ijsvogels komen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superleuke diertjes die je ook nog eens mooi hebt vastgelegd! Favoriet bij mij de close ups in het mooie zachte licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita, smelt wat een leuk diertje!!!!EN echt hè, alle foto's zijn geweldig, maar die eerste foto en vanaf foto 6 met die zachtere kleuren zijn fantastische foto's. Gefeliciteerd met je ijsvogel, zo fijn!
    Fijn Paasweekend,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oe-la-la wat super gaaf zeg.
    Over lichtelijk jaloers gesproken.
    Dit is werkelijk zo lief en vooral mooi.
    Dit is Walt Disney's knabbel en Babbel 2.0.
    Fantastisch!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tante jacqueline20 april 2019 om 10:39

    Hallo Ghita,

    Leuke serie van die grappige beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig dit is super wat een geduld moet je gehad hebben en dan als kers op de taart nog een ijsvogel ook volgens mij ben jij zingend naar huis gegaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave beestjes Ghita en prima gefotografeerd. Voor mij zijn 9 en 13 helemaal top. Ik begrijp uit je verhaaltje dat ze in het 'wild' leven, dus niet opgesloten zitten. Dat maakt het nog leuker :)
    Groet uit het warme Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Van deze eekhoorntjes had ik al eerder gehoord. Jij hebt een prachtige serie kunnen maken van deze exoten. Ook al zijn ze hier verwilderd, ze handhaven zich toch maar goed. Ze waren het reisje wel waard.
    IJsvogels heb ik dit jaar al een paar keer gezien, maar uitsluitend voorbij vliegend. Hopelijk gaat het wat beter met ze.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Wat een fantastische foto's zijn dit!!
    Super dat je deze eekhoorn soort zo hebt weten te fotograferen. Dit is genieten hoor!!

    Fijne paasdagen!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita, wat een ontzettend leuke en mooie foto's van deze knabbels en babbels. Die wil ik ook wel eens in het echt zien.
    Fijne Paasdagen,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een grappig beestje zeg!De foto's die je dichterbij hebt kunnen nemen zijn prachtig met die softe achtergrond. Leuk ook de ijsvogel, ik heb er nog geen gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita.
    De bekende plek van de Grondeekhoorns, je hebt ze mooi in beeld gebracht ben 'n paar weken terug geweest en heb ook daar de IJsvogels gefotografeerd. 'N mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk beestje die grondeekhoorn Ghita, ik ken de plek waar ze zitten, het is hier niet zo gek ver vandaan en toch ben ik er nog nooit voor op stap geweest. Het moet er binnenkort toch maar eens van komen, als deze foto's van je zie werkt dat wel aanstekelijk. Merkwaardig eigenlijk dat ze alleen in dat gebied blijven en zich niet verder verspreiden. Leuk ook dat je zo dichtbij kon komen. Je ijsvogel is toch prima, voor mij hoeft het niet altijd heel close in beeld te zijn, zo zie je ook wat van z'n habitat.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie serie van deze eekhoors Ghita.
    Foto 7 is mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Ghita,
    wat een schattige beestjes zijn dat. Je hebt er een prachtige reportage van gemaakt met ook mooie close-ups. Ik begrijp dat ze piepklein zijn, dus ze lieten je behoorlijk dichtbij komen. Leuk toetje ook, dat ijsvogeltje.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Het zijn inderdaad geweldig fotogenieke diertjes en ik heb de laatste tijd een hoop foto's van ze voorbij zien komen op facebook. Jij hebt hier wel erg mazzel gehad met het mooie licht. Het zorgt voor een aantal prachtige beelden en dan helemaal wanneer de achtergrond mooi egaal is. Knap gefotografeerd dus. Heerlijk scherpe beelden.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat ongelofelijk schattig zijn deze eekhoorntjes. En wat leuk dat ze het zo goed doen in onze natuur. Je hebt er prachtige foto's van gemaakt trouwens! Heb echt zitten genieten. En een ijsvogeltje... Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Leuke beestjes en prachtige foto's, maar voor mij net iets te ver weg. Er schijnt er overigens ook hier in Groenendaal eentje te wonen...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie en leuke foto's van knabbel en babbel Ghita.
    Erg mooi om te zien, ook het ijsvogeltje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita