zondag 13 januari 2019

Amsterdamse Waterleidingduinen: Lichtpuntjes

Op de zoveelste donkere druilerige dag  probeer ik wat foto's uit te zoeken voor een blogje. 
Mijn laatste blog, de oudjaarsblog is immers alweer van 2 weken geleden.
Weinig de natuur in geweest sinds eind december, 
maar toch heb ik van 2 wandelingen in de waterleidingduinen 
nog een paar aardige foto's overgehouden.
Onderstaande serie bevat foto's van 28 december en 3 januari.





Nog even terug naar vorig jaar.
Ook weer een 80 tinten grijs dag, dus lastig om mooie , sprankelende foto's te maken.



Al is het nog zo donker, de wilde zwanen zijn altijd mooi om te zien, zeker als ze ook nog eens jouw richting op komen zwemmen. De gele snavel van de volwassen zwaan is een mooi lichtje in de verder grijze foto......



Ze leken zelfs de kant op te gaan......maar ineens ...draaiden ze om en vlogen weg. Hoe kon dat nu, ik zat heel stil en ze trokken zich niets van mij aan. Er moest iets anders zijn...



Daar is de schuldige,  nadat de zwanen waren gevlogen keek ik opzij 
en daar stond mevrouw vos, blik gericht op het water,
om vervolgens maar door te lopen, aangezien haar maaltijd weg was gevlogen.


In de andere geul zaten nog meer wilde zwanen, ver weg, ook te ver voor mevrouw vos.



 Toch een aardig sfeerplaatje. Wilde zwanen maken mij altijd blij, ook als ik op zo'n dag verder geen enkele fatsoenlijke foto kon maken omdat het licht zo belabberd was (zwammetjes, brilduiker en goudhaantje liggen in de prullenbak en wachten op een herkansing).

Een week later, de eerste zonnige dag van 2019.....


Deze damhertbok was nog heel relaxed. De meeste damherten gaan er vandoor zodra je een camera op ze richt. Dan koester ik dit soort momenten, dat een dier rustig blijft liggen en niet weg rent als je een foto wil maken.



Een roodborstje op de top van een duindoorn struik. Heerlijk in het zonnetje, lichtje in het oogje....meer heb ik dan niet te wensen. En voor mij zijn dit van die genietmomentjes.  


Maar ook deze dag kende regen, gelukkig waren het buien waarna het zonnetje snel weer terug kwam wat weer mooie regenbogen opleverde.



De grote zaagbek had ik nog niet op de foto deze winter, deze man werkte aardig mee. Hopelijk kan ik ze komende tijd nog een keertje beter vastleggen, mannetje met wat meer licht waardoor je ziet dat de kop niet zwart is maar donkergroen, en natuurlijk ook het prachtige vrouwtje.



Dat ik alleen met mooi weer de duinen in ga is niet waar, ook op dagen als deze met dreigende wolken en buien, ga ik op pad. Want dit is toch ook heel mooi.



Ik genoot echt van de mooie wolkenluchten boven de kanalen. 


De duinen met daarboven weer een bui...



Met wat geduld ging het vosje uiteindelijk toch op de heuvel staan, zodat ik haar kon fotograferen met de donkere lucht in de achtergrond terwijl de vos in het licht stond, beschenen door het winterzonnetje.


ze ging er zelfs bij zitten



En weer een  regenboog, niet zo heel fel maar dat maakt dan niet uit, ik vind ze allemaal even mooi.



Het wordt al laat, de zon is bijna onder als ik dit mooie spitsertje nog kan fotograferen in het warme  licht  van de late middag.



En daar kon ik de aalscholvers nog in het laatste licht van de ondergaande zon vastleggen.

En zo kende de donkere decemberdag toch wat lichtpuntjes met de wilde zwanenfamilie, en waren er begin januari meerdere lichtjes te zien : in de ogen van de dieren, in de lucht..... 
Het echte winterlicht heb ik nog niet vast kunnen leggen, maar ik hoop natuurlijk dat dit gaat komen in mijn volgende Waterleidingduinen blog. Vorst en kou en hopelijk sneeuw, zaagbekken en andere wintergasten en ja ....natuurlijk....een vos of hert in de sneeuw, dat zijn toch wel mijn wensen voor de komende weken. We zullen het zien.

26 opmerkingen:

  1. Je weet er elke keer weer iets moois van te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb de laatste tijd weinig foto's gemaakt Ghita.
    Jij hebt toch nog een hele mooie serie weten te maken.
    Waarvan 13 en 14 de mooiste zijn voor mij.
    Je laatste is ook een beauty, mooi de silhouetten van de aalscholvers tegen de gekleurde lucht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Tjonge, wat zit ik hier weer van te genieten! Prachtige landschappen met heerlijke dreigende luchten. De foto met regenboog en reeën tussen de kale struiken vind ik echt subliem, maar ook de vos op foto 1,13 en 14 direct gevolgd door de ree in de late middagzon. beeldschoon. Natuurlijk ook genoten van je rustende damhertbok en de prachtige wilde zwanen. Je roodborstje zo voor je,daar word je toch ook heel blij van, en dan zo mooi platen!! Een Grote zaagbek zo op de foto zetten is mij tijden niet gelukt! Hopelijk krijg je idd nog een kans het glanzende groen te fotograferen. De Ali's in de boom is ook een mooie sfeerplaat.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb ik weer genoten van je mooie foto's. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita
    mooie foto's het weer is de laatste tijd niet veel nat en donker.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo GHita,
    Wat een mooie serie. De luchten zijn geweldig van zulke foto's hou ik van. Maar ook het roodborstje zo kwiek hoog in de top , dit doet niet tekort aan de andere foto's die zijn ook geweldig . Weer even genoten van de prachtige natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Prachtig blog van de AWD, wat een mooie luchten laat je zien, ook nog een regenboog te zien.
    De wilde zwanen en de vos doen het ook geweldig.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne ADW-serie waar in voor mij de vossen de show stelen, prachtplaten met als bonus de regenboog!

    Groet Loe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is weer geweldig je blog.
    Stiekem denk ik nu was het maar altijd zulk snert weer.
    Dat wil ik je overigens niet aan doen hoor maar jeetje wat een mooie en sfeervolle foto's heeft het je opgeleverd.

    Meteen de eerste foto BRILJANT!!! ben je al benadert door de National Geographic?
    Wat een TOPPER!!

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Wat een puike serie is dit toch weer.
    Altijd gaaf hoe jij die vosjes weet te kieken. Foto 13 is echt super!! Zo mooi!!
    Je hebt zelfs een regenboog op de achtergrond. En dan dat hert en ook dat landschap met die wolken boven het water (foto 11), echt fantastisch. Je moet het maar zien om dit zo te fotograferen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De liefde voor de A.W.D. straalt er vanaf,heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Natuur is altijd mooi, bij welk weer dan ook. Prachtige foto's, maar die eerste foto van het vosje op de heuvel springt er voor mij wel uit. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,
    je moet het de laatste tijd treffen dat de omstandigheden meezitten. Als zon en buien elkaar afwisselen valt er prima mee te leven, zeker als je graag landschapsfoto's maakt zoals jij gedaan hebt. Zaagbekken en wilde zwanen in het zonnetje is mij wel gelukt, een voordeel van je momenten kunnen kiezen. Ook al is het erg stil in de AWD, met relatief weinig wintergasten, valt er toch nog genoeg te zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Ghita, het zijn nog steeds grijze dagen, ik hoop op helder vriesweer, maar ja daar kunnen we niets aan doen. De gele snavels van de wilde zwanen springen er nu wel uit! Er schijnen meer zaagbekken in het land te komen vanwege kou in het noorden, maar jij hebt hem al op de foto weten te zetten. Leuk de vosjes en landschapsfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ghita, prachtige sfeerbeelden ondanks de matige lichtomstandigheden. Gelukkig is daar altijd weer de vos die de show steelt!!! Heb weer genoten van jouw foto's. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een mooie afwisselende serie met inderdaad aan aantal lichtpuntjes. De vos met regenboog en vooral de laatste foto vind ik erg fraai. De wilde zwanen ben ik nog niet tegen gekomen deze winter, maar we hebben nog een paar maandjes... Ook de andere wintergasten heb ik niet veel gezien, wél heel veel krooneenden, maar aan de andere kant van de plas.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,

    Dat vosje met die regenboog is echt een hele mooie. Een regenboog doet sowieso al wonderen, maar dit is natuurlijk het moment. Binnenkort moeten wij ook maar weer eens naar de AWD. Het is jammer dat het de laatste tijd zo donker is. De mooie momenten komen echter weer gauw genoeg.

    Gr. Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het maakt niet uit wat jij laat zien uit de AWD Ghita want het is altijd heel mooi en gevarieerd.
    Ook dit blog weer waar de zwanen echt zo mooi zijn maar dan komen ook de vosjes voorbij en een pracht van een roodborst op een tak! Dan ook nog de landschapsfoto's en die zijn zo mooi. Ook zowaar een grote zaagbek. Fraai blog weer.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ghita,
    Wat heb je weer schitterende opnames gemaakt, Wilde Zwanen ben ik nog niet tegen gekomen.
    Ook de Vos heb je er weer mooi op staan staat er mooi op.
    Die landschap foto's met de bedreigende luchten daar heb je ook geluk mee gehad, super, leuk dat Roodborstje vrij op de tak.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is altijd weer genieten van jouw foto's Ghita en zeker van de foto's met de vossen. De landschapsfoto's vind ik ook zeer fraai ook die met de regenboog.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie foto's weer en dan vooral met het vosje op de uitkijk met de mooie luchten op de achtergrond. ik denk dat de meeste fotografen wel op winterse plaatjes zitten te wachten.... groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha Ghita,
    bij alle weersomstandigheden weet jij vossen goed op de foto te krijgen - ook hier weer.
    Verder vind ik je landschappen met dreigende wolkenluchten (11 en 12) heel erg mooi.
    Je laatste foto is top - prachtig, die silhouetten tegen de fijngekleurde lucht erachter.


    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Ghita,

    Ja, een duidelijk verschil in licht in december en januari. Maar dit jaar begin je in ieder geval met een aantal hele mooie platen, zoals het landschap op nr. 11 en zeker het vosje op nr. 13 met de prachtige wolkenlucht erachter. Maar de mooiste vind ik wel de laatste met de aalscholvers, prachtige compositie met mooie vlakverdeling in de achtergrond waar de silhouetten van de aalscholvers mooi tegen afsteken. Fijn begin van het nieuwe jaar Ghita.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai Ghita,

    Inderdaad een aantal grijzige foto's. Het valt niet mee om met dat weer iets moois op de foto te krijgen. Dan zie direct het verschil met het tweede deel. Mooi de vos op de heuvel met de dreigende lucht en helemaal mooi de vos met de regenboog op de achtergrond. Fraaie plaat ook van de aalscholvers met tegenlicht. Ik hoop dat je een lekker laagje sneeuw hebt bij je volgende wandeling.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita