zondag 21 augustus 2016

Huis ter heide: augustus 2016

De afspraak was al een paar keer verzet vanwege de slechte weersomstandigheden,maar op zaterdag 13 augustus gingen de Lunix ladies dan toch eindelijk richting Huis ter heide voor een gezellig dagje fotograferen. 









Ik had met Lian en Jolanda afgesproken op station Tilburg Reeshof. Daarvandaan reden we naar het dorpje De Moer om te beginnen met een bakske koffie en appeltaart,jammie. Daarna liepen we richting het natuurgebied.....voor een mooie wandeling













De wandeling ging eerst door het bos, er stonden veel varens en ik stelde mij dit bos voor op een mistige ochtend......sprookjes achtig




Het is leuk om een varenblad van onderen te bekijken, hier zie je mooi de sporen zitten.




Het was een heerlijke zomerdag, niet al te warm en afwisselend zon en wolken. Helaas stond er wel weer een stevige wind. De Schotse Hooglanders zochten verkoeling in het ven.





En wij zochten de zonnedauw, voorzichtig maakten we wat foto's,   zonnedauw is een heel kwetsbaar plantje, dus dan kijk je wel  uit dat je het niet beschadigd. Het is piepklein,  dus goed opletten om het te vinden.  We hebben het deze dag op meerdere plekken langs het ven gezien,  maar op sommige plaatsen was het zo droog dat er geen druppels meer op zaten.  Hier hadden we nog mooie....met druppels..




En dan is het leuk spelen met de macro lens.






Een van de Hooglanders graasde wat in het veld en trok zich weinig van ons aan.





En dan toch eindelijk een vlinder die even stil wou zitten,  de citroenvlinder.






In deze boom zagen we verschillende horenaars in en uit vliegen. Lian waagde het om van heel dichtbij een macro foto te maken, ik bleef op veilige afstand en maakte deze foto  met de zoomlens.






Landschapsfoto Huis ter Heide. Later op de dag nam de bewolking toe en ging het ook harder waaien. Dus voor de vlindetjes was het geen beste dag, hoewel je ze op de meer  beschutte plekjes toch wel tegen komt.





Atalanta aan de zijkant van de boom waar ook de horenaars zaten. Deze boom bleek sappen af te geven die vlinders aantrekken, dus we zagen hier heel veel atalanta's fladderen.




De bruinrode heidelibel (of toch de bloedrode want de pootjes lijken geheel zwart), het zijn dankbare beestjes om te fotograferen,  ze zijn niet super schuw en keren ook steeds weer terug naar hetzelfde takje





Groot dikkopje






Pluis,nog net niet gevangen door de wind.





Knuffelende koetjes die we aan het eind van de wandeling in het weiland zagen staan.


We kwamen rond half 6 terug in het dorpje De Moer waar we in het cafe-restaurant het Maoske nog even gezellig wat hebben gegeten, voordat ik de trein terug naar Leiden nam. Het was een supergezellige dag en we hebben ons weer heerlijk uit kunnen leven met onze Lumix camera's.

16 opmerkingen:

  1. Hai Ghita,

    Leuk dat je toch regelmatig nieuwe gebiedjes opzoekt en daar verslag van doet. Foto 2 is een hele fraaie. Erg origineel standpunt en compositie zo. Mooi ook de eerste foto van de zonnedauw. Fraai.
    De foto van de libel is ook mooi, maar met een staande uitsnede en de libel dan iets meer rechtsboven geplaatst zal de foto naar mijn idee een stuk sterker maken.
    Verrassende foto van de varen en de sporen. Goed gezien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een mooie wandeling, prachtige varenfoto's heb je gemaakt, de eerste heel dromerig.
    De landschapsfoto vind ik ook supermooi, mede door de wolkenlucht.
    Al met al een mooie serie!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita, Er komen altijd leuke meldingen van waarnemingen uit dit gebied, maar ik ben er nog nooit geweest. Leuk om het nu via jouw blog een beetje te leren kennen. Mooie openingsfoto. Ik denk dat ik de rechter tak eraf zou snijden. Ook foto 2 en 3 zijn heel mooi en anders. Mooi gebied lijkt me.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita, fraaie reeks uit dit prachtige gebied, gaaf die Hoornaar, lijkt me de Bruinrode, zie toch gele streepjes op de pootjes.

    gr Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita, wat staat de zonnedauw er mooi op! Mooie wandeling lijkt me waar je je hebt kunnen uitleven op fotografiegebied!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita, Lang geleden ben ik ook eens in dat gebiedje geweest en het biedt zeker mooie kansen. Dat varenblad van onderaf gefotografeerd is schitterend, heel mooi licht en prachtige compositie. Zonnedauw is ook heel mooi. Die hoornaar daar had je gerust wat dichter bovenop kunnen kruipen, ze zijn niet echt agressief, minder zelfs dan een gewone wesp.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ghita, een fraaie reeks van dit gebied. De zonnedauw vind ik erg mooie opnames. Zo ook de landschapsfoto met het ven.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    een fraaie serie geworden, de zonnedauw foto's zijn schitterend, net als de tegenlicht opname van het varenblad. Het lijkt inderdaad een heel mooi natuurgebied.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende foto's weer. Maar die zonnedauw met druppeltjes vangen is een kunststukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita, eindelijk weer eens een reactie op jouw blogje. Gelezen en genoten heb ik al die tijd hoor, maar gewoon te druk om te reageren. Maar hier zie ik echt zulke heerlijke foto's, vooral die van de varens. Heel aansprekend, ik krijg gelijk zin om ook even naar buiten te gaan. De Zonnedauw heb je er ook heel mooi op staan en de Schotse Hooglander tussen het gras is ook super. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita...
    heb jij ook al een handige camera voor erbij...
    prachtig hoe we ons toch elke keer kunnen vermaken met onze hobby..
    je laat weer een mooie blog zien met zeer diverse opnames..
    prachtige fotogafie, complimenten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hi Nieske, ik heb maar 1 camera hoor, de Panasonic Lumix, maar ik heb daarbij een macro voorzetlensje, die ik op de Panasonic kan schroeven. Zo heb ik alles in 1, tele, groothoek en macro :-)

      Verwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Ik ken Huis ter Heide alleen als een plaatsje in de buurt van Utrecht. Ik stond dus even op het verkeerde been. Je hebt lekker gewandeld zie ik. Qua foto's vind ik de varen met sporen en de eerste zonnedauw het mooist. En uh, niet bang zijn voor hoornaars. Die komen echt niet naar je toe.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat zal zeker gezellig zijn geweest.
    Mooie foto's Ghita, stuk voor stuk.
    Ik vind het blad van de varen zo mooi, nooit bij nagedacht om die zo te fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het lukt jou toch altijd goed om wandelen en fotograferen te combineren.
    Foto 1 en 3 springen er voor mij uit, mooie beelden, goed gezien.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt een heel leuk blog Ghita.
    Je openingsfoto is echt een plaatje om te zien.
    Ook de sporen van de varens geeft een verrassende kijk op dit mooie bladgroen.
    Daarnaast nog mooi zonnedauw, vlinders en ook libellen. De koeien zijn geweldige leuke items hahahaha...maar het groot dikkopje en de pluis zijn ook zeer mooi vastgelegd. Heel mooi blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita