maandag 9 februari 2015

Nog meer winterpret in de AWD

Wat heb ik deze winter toch een geluk met mijn vrije dagen. Zoveel winterweer hebben we niet gehad, maar toch kon ik op alle dagen dat er sneeuw lag hiervan genieten in de AWD. Donderdag 5 februari was ook zo'n dag. Ik had al vrij voor een fotografie uitje, helaas ging dat niet door.....maar toen ik naar buiten keek en de sneeuw zag wist ik wel wat het alternatief zou worden: Amsterdamse Waterleidinduinen oftewel AWD!
Dit keer lag er in Leiden meer sneeuw dan in de duinen onder Zandvoort, maar zo lijkt het nog heel wat.

 
Het zag er weer sprookjesachtig uit en net als een week eerder was ik de eerste wandelaar die over dit pad liep. Aan de sporen te zien waren alleen wat hertjes mij voorgegaan.

Koolmeesje op een besneeuwde tak. De kleine bosvogeltjes wilden maar niet stilzitten, dit was even 1 seconde, daarna was ie alweer gevlogen.

Een vos in de sneeuw, ik kwam nu al vroeg in de ochtend een vosje tegen, de sneeuw was toen nog niet weggesmolten.

En zo kon ik ruim 20 minuten genieten van deze mooie rode vos in het winterlandschap. Al fotograferend merkte ik weinig van de kou, maar toen ik opstond en de sneeuw van mij afklopte, voelde ik dat het toch wel erg koud was zo op de grond.

Tja, dat heb ik er dan wel voor over.

De zon liet de sneeuw heel snel verdwijnen, de bomen op de achtegrond waren een half uur eerder nog een beetje wit. Het vosje knijpt haar oogjes dicht tegen het felle zonnetje en ik ging verder , onderweg naar meer mooie natuurmomenten. Halverwege kwam ik Loes tegen en samen gingen we op zoek naar de wilde zwanen.
Dit blijft toch wel een prachtig, fotogeniek plekje. Deze foto maakte ik voordat ik de vos in de sneeuw ging fotograferen.

Nog even langs mijn plekje voor de maandfoto: Februari in een winters decor.

We vonden een grote groep wilde zwanen, slapend op het ijs. Deze zwaan zorgde nog even voor een mooi momentje, de zon was even weg en nadat ze een paar keer door het ijs was gezakt, wapperde ze flink met haar vleugels, ik vond het net een soort balet uitvoering (het Zwanenmeer ofzo).

Een andere zwaan, de knobbelzwaan zat zich aan de waterkant te poetsen, viel niet mee met die felle zon om dat mooi te fotograferen.

De sneeuw is inmiddels bijna weggesmolten, de Zwanenplas is voor een groot deel bevroren. In het wak liggen veel eenden, waaronder krooneenden, te ver weg voor een mooie foto. In de verte komt een donkere lucht onze kant op en er valt zelfs een enkel klein vlokje sneeuw.

Vosje met tegenlicht, nog een heel klein beetje sneeuw.

De herten bij de Zandvoortselaan worden steeds brutaler.

Even poseren op een heuveltje, met een mooie donkere lucht op de achtergrond. 
Ik ga met Loes nog even op het verwarmde terras zitten, met een warme chocolademelk nagenieten van alweer een heerlijke winterdag in de AWD. Een dag later was ik er weer, geen sneeuw meer, maar wel hele mooie momenten met wilde zwanen, dus in de volgende blog is de hoofdrol voor deze vogels weggelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita