zaterdag 7 januari 2017

Amsterdamse Waterleidingduinen: rond de jaarwisseling

Mijn eerste blog van 2017,met foto's van december 2016 en de eerste foto's van het nieuwe jaar. Uiteraard komen die uit mijn favoriete gebied: de Amsterdamse Waterleidingduinen.



Eind december , eindelijk weer eens een vosje gezien.....




Maar meer op haar hoede, wat schichtiger....en uiteindelijk vertrouwde ze het en kwam ze dichterbij.






En nu ze zich weer wat dichterbij vertoonde, kan ik het niet laten even een portretje te maken.




De damhertjes laten zich nog steeds goed zien. Op een aantal plekken zijn ze een stuk schuwer, waarschijnlijk door het afschot van damherten in dat gebied, maar op andere plekken zijn ze nieuwsgierig en kijken ze  de mensen met camera aan met hun prachtige bambi ogen.




Van zo'n blik smelt je toch gewoon.... het roept bij mij vooral vertedering op en ik vraag mij soms af wat de jager die zo'n hertje afschiet (en ook deze blik te zien krijgt misschien) denkt op het moment dat ie de trekker overhaalt. Brrrr, eigenlijk wil ik daar niet teveel aan denken.






En vooral genieten van deze mooie dieren, zolang het nog kan.






Een kleine wereld....Donderdag 29 december 2016.







Op een mistige dag eind december wandelde ik ook weer een hele dag in dit mooie gebied. Ik hoorde wat geritsel links van mij en ik zag een gewei boven de struiken uitsteken,even wat doorgelopen om deze mooie geweidrager beter in beeld te krijgen. Hij keek mij aan en liep even later door. 





Het was een heel mistige en koude dag,die donderdag 29 december, maar ook dan is het genieten van alles wat ik tegenkom, de stilte en de ruimte om je heen. Alleen ik en de herten......





Mist,water, spiegeling...... ook hier kan ik enorm van genieten.






Wintermacro's, gemaakt op de mistige donderdag en een week eerder toen er overal een laagje rijp te zien was.






De laatste zonsondergang van 2016 in de AWD, dit was niet op 29 december,toen was het te mistig, maar eerder die maand, deze foto was nog blijven liggen.


~~~~~~~~~~~~

We zijn inmiddels in 2017 aangekomen. En de eerste mooie , zonnige dag van dit jaar had ik het geluk een vrije dag te hebben.Van zonsopkomst tot zonsondergang in de AWD. Heerlijk





Grazende damhertjes in het ochtendlicht





Nog even een macro plaatje tussendoor, voor macro moet je toch wel de tijd nemen, en even zo tussendoor tijdens een wandeling lukt eigenlijk niet.....maar dit mosje vond ik toch wel erg mooi.







Heel veel roodborstjes waren er tijdens mijn wandelingen te zien, deze wilde wel even voor mij poseren. Verder zag ik veel goudhaantjes, maar die zijn zo snel dat een foto nog niet gelukt is. Ook hoorde ik buizerds overvliegen en de schaterlach van de groene specht en de roep van de boomklever was duidelijk hoorbaar. Als je dan wandelt en je hoort al die vogelgeluiden,dan kan ik daar alleen maar heel blij van worden, wat is de natuur toch mooi.









Tegenlicht foto richting infiltratie gebied,rustende wilde zwanen en een toevallig voorbijlopende vos.






En terwijl ik de tegenlicht foto maakte is daar ineens een andere vos vlak bij mij komen zitten, ze zat even te genieten van het winterzonnetje. Even keek ze om en dat was mijn moment om deze foto te maken.







Later in de middag kwam ik deze vos nog een keer tegen toen ik op weg was naar het infiltratiegebied om de wilde zwanen te fotograferen.






Drie wilde zwanen. Ik vind het zulke mooie vogels. Ieder jaar wanneer de wintergasten arriveren kijk ik uit naar de wilde zwanen. Er zitten meerdere groepen in de AWD, maar soms zitten ze in het water bij het verboden gebied,waar je als wandelaar niet mag komen. Voor de vogels wel lekker rustig...geen verstoring.






Nadat ik de wilde zwanen had gefotografeerd moest ik even in flink tempo naar de uitgang  Zandvoortselaan lopen, het was al even na vier uur en om kwart voor vijf gaat de zon onder. voor deze mooie hinde in het laatste licht hield ik toch even mijn pas in.....





En ook dit schatje was gewoon te leuk om zomaar voorbij te lopen.






En uiteindelijk zag ik bij het Renbaanveld nog net de zon ondergaan. Daarna stevig doorlopen naar de uitgang.


Drie dagen AWD met verschillende omstandigheden, van kou met rijp,tot zon tot zeer dichte mist. Het is altijd een feest om daar te lopen......

26 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita, prachtige serie! was weer genieten zo te zien!

    gr Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita
    mooie foto's van je dagje awd van alles wat zelfs een vos.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn weer prachtige foto's van dit schitterende gebied. Jij boft maar dat je er zo dichtbij woont. Ik hoop het nog een keer in witte winterse sferen te kunnen bezoeken. Je wintermacrocollage is prachtig in die pasteltintjes.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb me zo vaak afgevraagd wat zo een jager voelt als hij naar die mooie ogen kijk. Ik krijg er wel rillingen van om zo een mooi dier te doden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Ghita,
    Prachtige foto's! Die vossen zijn toch wel heel erg gaaf hoor!!! EN dan natuurlijk ook de hertjes met die schattige oogjes....niet aan de jacht denken ;-(
    De landschapsfoto doen je naar het gebied verlangen. Wat is het er toch mooi en wat heerlijk dat je er een hele dag hebt kunnen doorbrengen! Prachtig ook de wilde zwanen en je sfeervolle macro's.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Een mooi jaarwisselingsverlag vanuit de AWD. De eerste foto is een prachtige binnenkomer: mooi standpunt, de houding van de vos en zelfs de lucht is mooi. De twee zonsondergangen zijn ook erg fraai, de eerste fraaier dan de tweede.
    Je kunt verder van de jacht van alles vinden, maar ik ga damherten fotograferen denk ik pas weer leuk vinden als je ze niet zo vaak ziet. Het is jammer dat het nodig is, maar ze hadden het nooit zover moeten laten komen. Maar daar denk jij volgens mij anders over...:-)
    Wilde zwanen heb ik nog niet gezien, maar ik ben dan ook niet zo vaak daar geweest. Ik heb misschien net genoeg foto's voor een klein blogje.
    De macro van het mos vind ik ook erg geslaagd. Het klopt dat je dit niet even tussendoor kan doen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige blog weer Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk verslag met prachtige foto's, Ghita.
    De vossen en herten heb je er weer mooi op, maar ook je landschappen zijn mooi, zeker de twee keer ondergaande zon. je macrocollage mag er ook zijn. En je tegenlichtopname met overstekende vos: topper!
    Je bent 2017 alvast met een prachtig blog begonnen.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    Hoe verschillend kunnen de omstandigheden zijn. Rijp, mist, zon en de bijbehorende sfeer. De vossen staan er zoals gewoonlijk weer prachtig op, de wilde zwanen ook trouwens. De start van 2017 op donderdag jl was in ieder geval een prettige.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tante Jacqueline8 januari 2017 om 11:16

    Hallo Ghita,
    Mooie blog. De zonsondergang schitterend gewoon . Mist, waterspiegeling ook erg mooi en niet te vergeten het roodborstje . Kan ook eigenlijk niet zeggen wat het mooiste was .Het was weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Prachtige foto's!!
    Dat portret van dat vosje op foto 2 vind ik echt super. Wat een plaatje.
    Dit moet fantastisch zijn geweest om dat beestje zo voor je lens te krijgen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Schitterende serie, mooi om te zien de vos.
    Ook de herten zijn prachtig, niet normaal dat ze die afschieten.
    De wilde zwanen en alle andere foto's zijn ook geweldig, kortom dit was genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vooral je vosjes vind ik weer beeldschoon en wat een prachtig licht bij de laatste twee hertjes.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ghita, de vosjes vervelen ook nooit he? Ze kunnen wel zeggen dat het onnatuurlijk is dat ze zo dichtbij komen, maar het geeft ook veel mooie momenten. Leuk ook de hertjes in mooi licht. Roodborst in tegenlicht zo mooi!

    groeten wil

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige mist- en dierenfoto's. Dat plaatje met de zwanen en de overstekende vos in de verte is mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Ghita,

    Gelukkig is er nog niets verandert met het nieuwe jaar.
    De foto's van 2016 zijn stuk voor stuk mooi en 2017 doet daar niet voor onder.
    Vooral de mooie warme kleuren in combinatie met het winterse weer doet het erg goed.
    En ja die hertjes en vosjes die blijven natuurlijk oogstrelend.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita, je moet dit gebied nu wel op je duimpje kennen. Het is er ook prachtig en dat laat je met deze serie ook weer goed zien. Er zitten ook weer juweeltjes tussen. Echt genieten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Ghita,

    Kan mij voorstellen dat je iedere wandeling weer geniet. Een serie met schitterende beelden en voor mij knallen nummer 10 en 20 eruit en dan vooral nummer 10. Superfoto.
    Je vosjes zijn ook weer schitterend.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En wát voor een vosje?
    Mooi oerzicht Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ghita,
    werkelijk weer hele mooie en sfeervolle foto's uit de AWD. Prachtige varia van drie bezoekjes. De laatste donderdag was het ook echt schitterend weer :-) Ik vind je vosjes erg mooi maar ook de hertjes zijn heel mooi met mooi licht. Foto 10 is echt geweldig. Die is zo mooi!!!! Het was weer genieten :-)
    Groetjes, Helma
    PS Ik vond het ook erg leuk om elkaar zo tegen het lijf te lopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie serie weer van de AWD, dit gebied verveelt nooit. Prachtige vossen foto's, het blijft leuk om deze te ontmoetten, en ook vertederende hertjes in beeld! Fijn om te zien allemaal.

    groeten, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie imoressie van deze drie dagen Ghita onder totaal verschillende omstandigheden. Ik vind het portret van het damhert, nr. 6 een hele mooie, maar de mooiste ving ik toch nr. 10. ok je vossenfoto,s zijn weer vanouds goed.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie serie Ghita, de macro collage is een heel mooie onderbreking van de dierenfoto's. Leuk gedaan.
    De foto van de overstekende vos vind ik ook erg mooi.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita