zondag 17 mei 2026

Voorjaar, mijn favoriete seizoen

 Vanaf half maart is het wat mijn fotografie betreft hoogseizoen. Er is zoveel te zien en te beleven buiten. De ontluikende natuur met het frisse groen, de eerste voorjaarsbloemen, de vogels die luid zingend hun gebied innemen en de voorjaarsvlinders. 

Roodborsttapuit op de bloeiende brem (Veluwezoom, bij de Posbank)

~~~

Ik ben veel op pad geweest, vooral in mijn nieuwe woonomgeving (rond Arnhem) want ik had deze maanden nog niet meegemaakt hier. Vanaf half maart tot eind mei moet ik soms echt kiezen wat ik wil fotograferen, gewoon omdat er zoveel is te zien. Ik had ook nog wat gebieden te ontdekken en dan kost alles net wat meer tijd. Van de vele uitstapjes en foto's hier een selectie die ik wel blogwaardig vind. Want ik blijf natuurlijk kritisch kijken naar de resultaten.

Even terug in de tijd. In maart stonden er volop krokussen, zo ook bij ons in de straat, op een groenstrook waar ik afgelopen herfst vliegenzwammen fotografeerde. Leuk om zo dichtbij huis te kunnen fotograferen.

Boerenkrokus 

In Park Sonsbeek stond een grasveld helemaal vol met krokussen...en dan is het zoeken naar die ene krokus die net even uitsteekt. Het was hier echt door de krokussen de krokus niet meer zien.


De krokussen zijn nog niet uitgebloeid of de bosanemoontjes dienen zich aan.
Ook hier had ik een plekje op loopafstand, maar het was niet het bosanemoontjes paradijs zoals ik kende bij Kasteel Oud Poelgeest.

Creatief met scherptediepte.....

En met een boterhamzakje voor de soft focus om dat ene bloemetje.

Als maart verder vordert, komt de tijd van de vogels. Ik heb een leuk gebiedje in de buurt waar ik tussen eind maart en half april wat foto's kon maken van verschillende vogeltjes.

Rietgors mannetje

Blauwborst mannetje zingt uit volle borst. Ze waren goed te horen, maar lastig te fotograferen omdat ze zangposten kozen op een afstand van het wandelpad.

Maar soms zitten ze iets dichterbij te zingen.

De baardmannetjes lieten zich goed horen, maar zie ze dan nog maar eens in de dikke rietkraag. Goed luisteren, vaak langzaam lopen en veel stilstaan.....dan heb je wel eens geluk dat een baardmannetje wat dichterbij komt.

Ook de baardmanvrouw liet zich vlak langs het pad zien.


Blauwborst, weer op afstand tussen het riet....half april

Inmiddels is ook de fitis weer terug om te broeden. Deze fitis liet zich goed horen..en zien.

In ditzelfde natuurgebiedje komen ook de visdiefjes. En soms heb je geluk dat ze precies boven jou hangen om te kijken of ze een visje uit het water kunne pakken. 

En ook de rietzangers zitten hier volop. Luid zingend, maar ook weer moeilijk te fotograferen.

Naast de rietzanger heb ik in mei ook de kleine karrekiet en de snor gehoord. De vogels hebben inmiddels jongen dus binnekort ga ik weer een dagje op pad in dit gebied.

Na de vogels ben ik mij gaan richten op de vlinders. Met als voornaamste wenssoort voor de maand april....het oranjetipje.

Oranjetip mannetje op een pinksterbloem. Ik ben 2 keer in de vroege ochtend op zoek gegaan. Wel pinksterbloemen, geen vlindertje. Ach volgend jaar nieuwe kansen. Ik weet nu wat locaties waar ik vroeg kan zijn.


Het was lastig, het licht was vaak heel hard in april. Maar ik was ook vooral aan het ontdekken...waar zijn pinksterbloemen, waar komen de vlinders erop....en dan hopelijk volgend jaar op de vroege ochtend meer geluk.

Oranjetip vrouwtje ging laag in het gras zitten, maar ik kon haar wel goed van dichtbij fotograferen.

De naam oranjetipje is vangwege de oranje vleugelpunten bij het mannetje. Het vrouwtje heeft deze niet en is vaak te verwarren met andere witjes.


Klein geaderd witje op de bloem waar ik het oranjetipje wilde hebben. Natuur laat zich niet sturen, dus ik geniet gewoon van de momenten die zich aandienen.

Het groentje is een kleine vlinder die vooral in het oosten van het land voorkomt. Toevallig ook op een heideveld dichtbij huis. Op loopafstand van thuis kon ik dit leuke vlindertje goed fotograferen. Hier de beste foto. Omdat het nogal hard waaide zaten ze vaak in de beschutting.

En tot slot nog de zandhagedissen. Ik zag ze ook op de Veluwe, maar kon ze niet zo mooi fotograferen als in de Waterleidingduinen. Dus toen ik daar begin mei weer was, had ik echt mijn zinnen gezet op deze soort.

Mevrouw hagedis zegt Aaaa, of vond het gewoon saai.

Mevrouw zandhagedis

Meneer zandhagedis

En ik had geluk met dit vosje in de duinen.


Vanaf volgende week gaan de temperaraturen weer omhoog, dan ga ik hier in de omgeving weer op zoek naar vlinders en in het leuke vogelgebied kijken of er al jonge baardmannetjes en blauwborstjes zijn. Mei is ook nog een heerlijke maand om te fotograferen, maar voor je het weet is het mooie voorjaar voorbij en zitten we weer in de droge warme zomer.... Dus nog even genieten.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wat laat je weer mooie foto's zien. Echt super gedaan!!
    Mooi die kleuren bij die krokusjes in foto 3. En wat een prachtige vogels. Leuk die 'zingende' Rietzanger. En wat een toffe foto's van die zandhagedissen. Dat vrouwtje is ook erg goed gelukt en gaaf van kleur. Grappig ook met dat bekkie open Echt fantastisch!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nathalie nathalie17 mei 2026 om 21:56

    Weer een mooie blog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het aandachtig gelezen, erg leuk weer!

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Ghita
    Dit is wel een hele mooie voorjaars blog met van alles wat mooi hoor,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een mooie voorjaarserie foto's.
    Ik heb er van genoten.
    Foto 22 vind ik echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het voorjaar is ook mijn favoriete seizoen, er is zoveel moois te zien... en te fotograferen. Super gaaf overzicht Ghita. Je hebt de natuur in je nieuwe omgeving al aardig 'onder controle' zie ik. 😁
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Ook daar in je nieuwe omgeving hoef je niet te klagen en wat je nog tegen komt. Gelukkig zijn daar ook de Blauwborsten, Rietgorzen en Baardmannetjes enz. En ook de Hagendissen en de Vos heb je gevonden, dan gaat het de goede kant op en wat je nog te zien krijg.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,

    Prachtige compositie van de roodborsttapuit op de brem. Even dat pluisje bovenin weghalen? Wat een heerlijke zachtheid bij de krokussen en ook het boterhamzakje bij de bosanemoon heeft je goede diensten bewezen. Leuk dat je in je nieuwe woonomgeving al meteen blauwborsten en baardmannetjes wist te vinden. Je geeft aan volgend jaar terug te gaan voor het oranjetipje, maar je fotografeerde het nu al prachtig. Het toppunt vind ik het groentje, een vlinder waar ik al tientallen jaren naar op zoek ben en nog nooit gezien en jij fotografeert hem hier in je nieuwe habitat zomaar even. Mooie platen ook van de zandhagedissen, ik neem aan dat je die niet in de omgeving van Arnhem hebt gefotografeerd, AWD?

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad,
      De zandhagedissen in deze blog heb ik in de AWD gefotografeerd. Maar ik heb ze wel gezien hier op de Veluwezoom (maar geen hele mooie foto's). En het groentje. Kom volgend jaar april / mei maar naar het Rozendaalse Veld / Heideterein... Daar heb ik er veel gezien.

      Verwijderen
  9. Hai Ghita,

    Qua natuur ben je er zeker niet op achteruit gegaan met de verhuizing. Zeker nu er zoveel afgesloten is in de AWD. De jonge baardmannen zijn meestal makkelijker te fotograferen dan de ouders, dus daar ga je zeker leuke kansen krijgen en dan terug in de winter wanneer de baardmannen op de rietpluimen zitten. Mooi ook de blauwborst. Dat blijft toch een heerlijkheid om naar te kijken en te fotograferen. Een fijn gevarieerde post met mooie softe beelden van de bloemen en ook nog eens hele fijne beelden van mooie vlindersoorten. En dan nog zo'n leuke afsluiter uit de awd. Vooral die eerste foto van de zandhagedis is super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtige blog Ghita!
    Mooi de boerenkrokus en de paarse krokus super gedaan. De robotap in het geel, mooie sfeerplaat. Je had geluk met je zandhagedissen, mooi Zingende blauwborst en baardmannetjes, echt te gek. Mooi de oranjetipjes, je wilt ze toch altijd tegenkomen en altijd fijn als dat weer is gelukt! Maar...ik ben helemaal weg van je Groentje !!!💚En hoera een vos!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Wat heb jij schitterende platen kunnen maken van de verschillende bloemen. Vlakbij mijn huis is ook een veldje dat in het voorjaar helemaal vol staat met krokussen. Ik heb er alleen naar gekeken. Qua vogels zit je ook goed. Je gaat de Groene Jonker zo niet missen, want de variatie is prima. Met vlinders ben je ook al lekker bezig geweest, want oranjetipjes en groentjes ziet iedereen toch graag. Zandhagedissen heb je mooi op de plaat gekregen. Dit jaar was dat tot nu toe niet zo eenvoudig, te meer omdat het aantal flink lijkt te zijn afgenomen op de voorheen gangbare plaatsen. Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat je qua natuur weinig te mopperen hebt rond Arnhem.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een super mooi log Ghita! Leuk dat je al zoveel mooie plekjes in je nieuwe leefomgeving gevonden hebt waar je zoveel onderwerpen kunt fotograferen.
    Ik kijk iedere keer weer met heel veel plezier naar je blogs.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita