dinsdag 6 juni 2023

grutto grutto grutto.......en meer weidevogels in de polder

 In mijn vakanties eind april en eind mei heb ik veel tijd gestopt in het zoeken naar weidevogels. Natuurlijk stond mijn favoriete weidevogel, de grutto, bovenaan het wensenlijstje, maar ook kievit, scholekster en tureluur wilde ik zien...en fotograferen.


Eind april zijn de weidevogels genoeg aangesterkt van hun tocht vanuit Afrika en gaan zij de weides in om te broeden. De meesten broeden al op dat moment. Fietstend door de polder hoor ik het  grut-to grut-to al en ook het jujuju van de tureluur en de tepiet tepiet van de scholekster. Wat geniet ik dan als ik door de polder fiets en dit alles mag horen. En gelukkig, ze broeden nog in onze polders.


Terug naar eind april...in het gebied dat speciaal voor de weidevogels is ingericht waren alle vogels ver weg. Goed te horen maar niet te zien. Terug fietsend, zag ik ineens langs het fietspad, aan de andere kant van een slootje een grutto fourageren.....redelijk dichtbij.



Voorzichtig stapte ik af en ging langzaam door mijn knieën om aan de  kant van de sloot te gaan zitten, om zo de grutto vanuit een laag standpunt te fotograferen.



Grutto krabt zich even achter de oren...... wat is dat nou weer leek hij te denken, maar vervolgens ging hij verder waar hij mee bezig was, zich niets van mij aantrekkend.



Hij kwam steeds dichterbij, en ging zelfs even in bad in het slootje voor mij, dat was lastig te fotograferen, schuin omlaag en veel sprieten ervoor... dus die foto's plaats ik hier niet.



Ook de kievit is een weidevogel die aandacht verdiend. gelukkig volop aanwezig in de weidevogelgebiedjes.


Half mei fietste ik weer mijn rondje in de Leiderdorpse Boterhuispolder. Veel geluiden van de weidevogels, maar niet zichtbaar. Ze waren druk aan het broeden in het hoge gras.
Deze kievit zat langs het fietspad, en liet zich wel even fotograferen.


Hazen waren er ook volop



De eerste paalzitter. Een tureluur. Voor het licht wilde ik nog een stapje naar rechts (om het glansje in het oogje op te vangen), maar dat vond de tureluur niet leuk, hij ging er vandoor.



De witte kwikstaart, ook leuk om even vast te leggen.


Maar mijn doel was...hoe cliché ook.....een grutto op een paaltje. Dit was een goed meewerkend model.


Nog even vanaf een andere hoek, de grutto bleef rustig zitten....totdat..



De kudde lakenvelders het nodig vond om precies bij dat hek en paaltje te gaan staan waar de grutto zat en ik vlakbij stond...ze hebben een enorm grasveld, maar ze kozen het fietspad bij het hek.




De Wilck is een weidevogel gebied bij Hazerswoude, ook op fietsafstand. Het gebied zelf is afgesloten tijdens het broedseizoen, maar aan de buitenkant, langs het fietspad laten de vogels zich ook zien. Hier de scholekster, ook wel bonte Piet genoemd.



Een tureluur, zat iets te ver weg voor een mooie foto.




Terug in Leiderdorp, op een andere dag (avond), helaas geen paalzitters bij het mooie avondlicht. Maar wel een zwanenfamilie, ook superleuk.  

Ik wilde steeds in de avond de polder in, maar de aanhoudende noorderwind trok steeds in de loop van de dag aan naar windkracht 4 tot 5. Dan is 10 km fietsen naar het weidevogelgebied niet leuk meer. 


In de ochtend waaide het niet zo hard, en kon ik op een vrije dag nog even een polder rondje maken. Deze grutto landde net op een geknotte knotwilg.


In de Boterhuispolder hebben de boerenzwaluwen inmiddels jongen. En die hebben honger.



Een van de drie kreeg wat te eten, het gaat vliegensvlug. De andere twee bijven met open bekkies nog even zitten en moeten wachten tot de volgende ronde.


Ze kijken nog wat beteutert, maar al snel komt de ouder weer...en gaan de bekkies weer wijd open..


Wie zal nu het hapje krijgen?



Deze keer is nummer 3 aan de beurt en de anderen kijken toe.



Tureluur op paaltje. ook leuk.



Eind mei waren er ineens overal paalzitters, deze grutto zat in de boterhuispolder. Ze zaten ook vaak op lantaarnpalen langs het fietspad.



Op een veel te zonnige dag zat de grutto in De Wilck op zijn uitkijkpost.



En niet veel later nam de tureluur zijn plek in



Als ik het afgesloten gebied in keek, zag ik veel weidevogels op de palen en hekjes zitten. Hier grutto en tureluur samen.


En ook de scholeksters zaten op wacht....  met dit polderplaatje sluit ik deze weidevogelblog. Op deze foto is goed te zien dat het gebied weidevogelvriendelijk is, hoog gras en vergeleken met wat omliggende weilanden ook genoeg gevarieerd. 

Hopelijk hebben de vogels niet veel last gehad van de droogte van de laatste weken, en kunnen er veel grutto, tureluur, kievit en scholeksterjongen groot worden en straks de reis naar Afrika maken voor de overwintering.


8 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita, Prachtige blog over de weidevogels en ook de zwaluwen en de koeien én hazen ;-)
    Wat maakt het toch veel uit, als je zo'n mooi laag standpunt kunt innemen. Maar ook de paalzitters, Super! Heel fijn om te horen dat er zoveel broedende vogels zijn daar. Hier viel het wat tegen, helaas.
    Ik heb genoten van je foto's en van je mooie omschrijving van al die geluiden waar je tijdens het fietsen héél blij van wordt, ik ook!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ghita,
    wat weer een prachtige serie foto's. Toevallig gaat mijn eigen komende blog ook mede over de Grutto.
    Je mag echt blij zijn dat je in je eigen omgeving nog zulke gave foto's kunt maken, want het gaat bijzonder slecht met de Grutto en andere weidevogels. Het is vaak te danken aan vrijwilligers dat deze vogels hier en daar nog een passend biotoop vinden. Ik heb echt van je blog genoten 👌
    Groet uit het zonnige Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Bij mij in de buurt moet ik het voornamelijk doen met kieviten (AWD) om weidevogels te zien. Gelukkig zijn er wat verder weg ook wel mogelijkheden, maar duidelijk minder goed zoals jij hier beschrijft en laat zien. Jij hebt een fraaie reeks platen van de verschillende weidevogels kunnen maken, met de grutto als grootste blikvanger. Het is jammer dat het met veel weidevogels niet goed gaat. We moeten daardoor blij zijn met iedere kans die we krijgen om ze te zien en fotograferen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita
    een rondje polder is goed beloond met al die mooie foto's ze zijn gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een prachtige polder met veel weidevogels dat is alleen maar genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een prachtige serie weidevogels bij elkaar geschoten, Ghita.
    Je openingsfoto is de topper, héél mooi beeld. Maar het leukst vind ik die drie zwaluwtjes op een rijtje met opengesperde bekkies. Top gedaan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Ghita,

    Zo zeg, je hebt een prachtige verzameling weten te scoren. En ook niet zo maar een beetje bewijsplaatjes, nee gewoon harstikke fraaie platen. Die laatste is heel gaaf. Moet ik ook meer doen, meer bedenk ik mij altijd pas achteraf. Afgelopen voorjaar ben ik zelf weinig op zoek geweest naar weidevogels, dus jouw serie is dan erg welkom. Van sommige platen druipt gewoon het weidegevoel af en hoor ik de roep van de diverse soorten gewoon uit mijn scherm komen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijke platen Ghita. Je hebt weer veel moois voor je lens gehad.
    Top.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita