zondag 29 september 2019

Amsterdamse Waterleidingduinen September

De maand september is bijna voorbij, dan is het voor mij weer tijd om terug te blikken naar de afgelopen maand in de waterleidingduinen. Nog veel zomerse dagen en een onstuimige laatste week. Die laatste week ben ik niet meer in het duin geweest. De andere bezoekjes waren toch wel op de wat zonnige nazomerdagen. September is een overgangsmaand in de duinen. De insekten zijn steeds minder te zien, de herfstkleuren zijn er nog niet en af en toe zie je de eerste paddenstoelen.



Er waren van die dagen dat de zon scheen en in de verte de lucht dreigend donkergrijs kleurde.
Deze bui dreef over.



De heide libellen zijn er tot eind september en vaak zelfs in oktober nog te zien.



Een grote groene sabelsprinkhaan.
Ze was bezig eitjes af te zetten met haar legboor......
en keek mij hier even aan alsof ze wou zeggen: ga eens even weg met die camera, ik ben bezig...



Een van mijn favoriete plekken in de AWD is op een heuvel waar je dit uitzicht hebt. Dat is genieten.



Donkere luchten


Je voelt dat de herfst in de lucht zit, dit was op 19 september.



De porseleinzwammen op de oude beuken, deze zwammetjes zijn er vaak al in september als het een tijdje wat natter is geweest.



Ik vind het zulke leuke zwammen om te fotograferen.


En soms zitten ze op een los stuk dood beukenhout.....dan kun je hem zo neerzetten dat je de onderkant kan fotograferen.



Terwijl ik met de zwammetjes bezig was, zat er ineens een kikkertje op een boomstam naast mij.



 En die liet zich van alle kanten fotograferen



Een bosje  glimmerinktzwammen op een boomstronk, nog mooi gaaf. Hoe ouder ze worden, hoe zwarter, beginnend aan de onderkant van de hoed.






Altijd een lief tafereeltje, moeder damhert verzorgd haar jong. Dan sta je stil, hou je je adem in en maakt foto's. Ook weer zo'n geniet moment, zomaar tijdens een wandeling.




En in het bos stond dit schatje....nog even en alles kleurt weer bruin en geel...... ik hou wel van de herfst (behalve de storm en regen dan).


De vos op pad, met daarachter de bui die over dreef.



Nog tussen de gele bloemetjes


Mooi dametje..,



 haar zoon...,



En haar moeder / zijn oma



En toen zag ik tijdens een wandeling dit prachtige vosje weer. Ik had haar sinds maart niet meer gezien. Ze was op haar hoede, keek even om en liep weg...... maar ik was blij dat ik haar weer had gezien, en wandelde verder.



Even op een rustig plekje, gewoon zitten en luisteren naar de stilte. Dit vosje kwam mij gezelschap houden. Ze ging vlakbij mij liggen, mij in de gaten houdend, af en toe even met haar kopje scheef kijkend, wat zou er dan in dat vossenkoppie omgaan? Ze bleef een half uurtje, tot er gefluit klonk en ze ervandoor ging.



Blauwe reiger in het laatste licht. Op weg naar de uitgang naar weer een heerlijke dag.







Deze hertenbok is al klaar voor de bronst. Zijn gewei perfect en groot, een dikke nek. Wat ziet hij er stoer uit.

Mooi om zo'n donker hert tegen te komen.












Op naar oktober en ik hoop dan in ieder geval iets van de damherten bronst vast te kunnen leggen.
Verder nog meer paddenstoelen en herfstkleuren en ik hoop nog op zo'n rustige ochtend met mist en dauw waar je overal druppeltjes ziet hangen in de spinnenwebben.....dat is voor mij de leuke kant van de herfst. De storm en buien van afgelopen dagen vind ik dan weer de mindere kant.
Maar op dat soort dagen kan ik dan mooi een blogje schrijven en foto's uitzoeken.


18 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's weer Ghita.
    De porseleinzwammen heb je mooi sfeervol vastgelegd.
    En dan het vosje, ze zijn en blijven mooi.
    Kikkertje op de boomstam is ook mooi om te zien.
    Fijne dag nog, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Daar mag je trots op zijn op zulke foto's, de opnames van de Vos is mijn favoriet ook de luchten staan er mooi op zo ook de Damherten. Het is nu paddenstoelen tijd, 'n mooie serie.
    Groetjes Loe,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita, zwijmel zwijmel. Ja ik zwijmel bij jouw foto's. Wat kan ik nog meer zeggen. O, ja waar zwijmel ik nog het meest, bij de vosjes ah zo mooi!!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's laat je zien Ghita.
    Geweldig dat het kikkertje bleef zitten zodat je er foto's van kon maken.
    Ook de vos die vlak bij je kwam liggen is super.
    Mooie tafereeltje moeder hert die haar kind likt, dan de prachtige donkere luchten, ja dat hoort echt bij de herfst.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je weet de mooie plekjes wel te vinden Ghita. Een prachtig gebied waar je ook nu weer super foto's heb kunnen maken. Geweldig dat je de vosjes 'kent' en weet wie het zijn.
    Groet uit het herfstige Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita, Prachtig die porseleinzwammetjes en bosje glimmerinktzwammen, maar ook die mooie heidelibel en de kikker! De donkere dreigende luchten boven een geweldig mooi landschap (vooral je uitkijkpunt op de heuvel, wow ) heb je super mooi vastgelegd. Maar op de eerste plaats komen voor mij de schattige damherten en de geweldig mooie familie vos! Ik ben er wel een beetje jaloers op dat je die steeds zo mooi kunt fotograferen. Ik heb weer ademloos naar je blog zitten kijken!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's Ghita.
    Schitterend dat gebied zo op foto 4. Leuk ook die kikker op foto 11.
    En wat heb je dat vosje op foto 19 ook super gefotografeerd. Weer een heerlijke blogpost.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo GHita,
    Het is weer volop genieten van alle prachtige foto's en zoveel variaties.Hoe weet jij dat dit het vosje is wat je vanaf maart niet meer gezien hebt ? Jouw favoriete plek zou ook de mijne zijn geweldig.Kan wel alles apart noemen maar in een woord een schitterend blog

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    mooie serie is dit van de vosjes.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb weer genoten van je blog en mooie foto's. Hopelijk is oktober niet zo nat en kunnen we allemaal weer genieten van het prachtige duin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Ghita,
    wat een fijn blog met weer mooie vossenplaten. Bijzonder dat je zelfs een familie herkent (serie oma-moeder-zoon!). Ook bijzonder: foto 16 met de vos en die dreigende lucht erachter.
    Heel mooi vind ik je landschap op 4; en de porseleinzwammen. Lief zijn de foto's van de hertjes (13 en 14). Kortom: het was weer heerlijk om met je mee te kijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Je hebt weer een hoop moois gezien in de AWD in september. Vooral de vossen natuurlijk, maar ook mooie herfst wolkenluchten en natuurlijk de fraaie porseleinzwammen. Ik moet de eerste nog tegenkomen dit jaar. De mooiste foto van dit blog is voor mij echter die van de reiger in dat mooie licht! Op naar de bronst!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een echt geniet blog heb je er van gemaakt. Ik zou er zo graag weer heen willen zeker bij het zien van jouw mooie foto's maar het zit er voorlopig niet in helaas.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    ik word saai in mijn reacties maar ook deze is weer vreselijk mooi om te zien. helaas ben ik er ook dit jaar niet aan toegekomen om naar de AWD te gaan maar misschien komt dat deze winter nog een keer. Ik geniet volop van de prachtige foto's die je hier weer laat zien. De porseleinzwam,men zijn echt fantastisch en ook de overzichtsfoto's zoals foto 4 en 6. De vosjes zijn en blijven geweldig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De maand september heeft je in de AWD weer heel wat moois opgeleverd Ghita. Heel mooi zoals dat porseleinzwammetje tegen die lichtgroene achtergrond hebt gefotografeerd. En natuurlijk maken de vossenfoto's weer een belangrijk deel uit van je blog, geweldig hoe jij die dieren aan je weet te binden en ze ook individueel allemaal kent, je ontwikkelt je tot het vossenvrouwtje van de AWD.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    Het is wel duidelijk wat jij graag meemaakt in de AWD. Prachtige landschappen, die ik wel vaak zie maar niet vastleg, damherten en vossen. De vossenfoto's zijn weer plaatjes. Met paddenstoelen kan je ook goed overweg, de porseleinzwammetjes staan er heel fraai op.En nu maar afwachten wat de bronst oplevert.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Het is wel weer een hele fraaie serie beelden bij elkaar. Tsja, kennis van een gebied is alles. Tel daarbij je kennis van fotografie bij op en je krijgt dit soort foto's te zien. Zonder de rest te kort te doen, is de foto van de reiger wel de kers op de taart. Zonder dat mooie licht was het gewoon een foto van een reiger geweest. Nu is het een prachtig totaalbeeld.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer een mooie serie Ghita, zowel van het gebied als van de dieren. Vooral het vosje, dat zo mooi tegen de donkere lucht afsteekt. Zelf kom ik dit jaar weinig in de duinen, dus geniet ik extra van jouw blog. Groet, Rineke

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita