zaterdag 31 augustus 2019

Amsterdamse Waterleidingduinen: Augustus.....zomer en een klein beetje herfst.

Wat een gekke maand, eerst een paar weken met  herfstachtig weer, wat ik persoonlijk helemaal niet erg vond en dan een hele warme laatste week. Met de foto's hieronder laat ik zien wat ik deze maand heb gezien in de waterleidingduinen.

De foto's zijn op verschillende dagen gemaakt onder verschillende weers- / lichtomstandigheden.


Boomkikkertje op een zonnige warme dag, 23 augustus.... deze uk is ongeveer 1 cm klein.



Begin augustus was er tussen een reeks regendagen door een mooie dag, een kans om insekten te fotograferen, zoals dit sprinkhaantje, valt bijna niet op tussen de bloemen.



Het vinden van een boomkikkertje tussen de varens is ook een uitdaging. Als het zonnig is en wat warmer wordt, komen de ieniemienie kikertjes wat hoger op de varen blaadjes zitten, maar dan nog moet je goed kijken want ze zijn super klein en exact dezelfde kleur als de varens.



In augustus vliegen er heel veel heidelibellen, zoals de steenrode, de bruinrode en de bloedrode.
Ik weet echt niet welke van deze ik op de foto heb.



Het is mij wel eens uitgelegd, ik moet op de kleuren in de pootjes letten en op de hangsnor, die met een hangsnor zou de bloed rode zijn.......of toch de steenrode.....





En dan zijn de mannetjes ook weer anders dan de vrouwtjes.....
ik geef het op, ik schiet gewoon maar leuke plaatjes van deze mooie beestjes.



De heidelibellen vliegen niet snel weg en keren vaak terug op dezelfde tak of spriet. Dus deze soort is makkelijker om te fotograferen dan andere libellen. Met een beetje geduld landt hij op de tak voor je en kun je van dichtbij een foto maken.



Ook de tijgerspin was op verschillende plekken in de duinen te zien. Ik heb het idee dat deze spin het nu in heel Nederland goed doet, want ik zag laatst ook een waarneming uit de Heemtuin van Leiderdorp.



Op niet al te grote afstand van elkaar: Watermunt, parnassia, doornappel,  uitgebloeide grote tijm,  brunel.




Damhertmannetje met bastgewei, later deze maand wordt het gewei geveegd en gaat de basthuid eraf.



De blauwvleugel sprinkhaan is er in meerdere varianten, de meesten zijn wat grijsbruin van kleur, maar soms is er ook een roestbruine, zoals deze. Zittend zie je er niets van maar als deze sprinkhaan weg vliegt (ja hij vliegt) heeft hij blauwe vleugels, zoals die van het icarusblauwtje.
Afgelopen maand heb ik er heel veel gezien in de duinen.



En weer even terug naar de boomkikkers, ik hoop ze toch te fotograferen met iets minder zonnig weer, maar dan is de kans dat je ze ziet kleiner, want dan zitten ze dieper in het gewas. soms heb je geluk en is de zon heel even iets minder fel..of achter een wolk.. En anders heb je glimmende kikkers.



Dit was een grote, nou ja, wat is groot, deze was 3 centimeter. De andere kikkertjes die ik deze dag fotografeerden waren amper 1 cm.



Hier nog een kleintje die bezig is met zijn rekstok oefening. Ik heb de afsprong niet meer afgewacht (hij staat)..... en heb dit ukkie met rust gelaten. Het is altijd goed opletten, dat je de kikkers fotografeert zonder ze te verstoren. 




En ineens komt er een vosje aangebanjerd.....  ze ging wat verderop lekker liggen. 



Een andere dag, een ander vosje. Dit is een jong rekeltje. Ik heb hem als welpje gefotografeerd en ineens liet hij zich weer zien.




En dit is zijn moeder, met de prachtige felle ogen, die ze weer van haar moeder heeft (zie mijn vorige AWD blog , het boze vosje dat niet boos is maar gewoon zo kijkt).



Een druilerige dag, bewolkt en wat regen, maar ohhh wat is het licht dan mooi zacht, en dat vind ik zoveel mooier dan dat knalharde zonnige licht.



Weer een andere vos, op een andere dag....het was zonnig maar gelukkig zocht zij de schaduw op.




Het jonge rekeltje



 En nog een van hem. We weten niet hoe lang hij nog te zien is, want voordat het winter wordt, worden de rekeltjes vaak weggestuurd door de moervossen, dan moeten ze hun eigen territorium gaan zoeken.  Heel soms worden ze getolereerd en blijven ze....dus wie weet....



 En dan heb je zo'n avond dat je vlak voor zonsondergang deze foto kan maken, met een roze lucht. (ook wel dankzij camera instelling sfeervolle zonsondergang).... 
om vervolgens in vierdaagse tempo naar de uitgang te snellen 
omdat je met zonsondergang buiten moet zijn.






Het damhertmannetje is zijn gewei aan het vegen. De doorbloeding van het gewei via de basthuid is gestopt en deze basthuid gaat nu loslaten. Dit jeukt enorm en de herten proberen er vanaf te komen door met hun gewei langs de takken te schuren. Over een paar weken zijn alle geweien geveegd en zijn de mannen klaar voor de bronst.










Het waren weer heerlijke momenten in de duinen, soms met goed gezelschap, soms alleen, maar het is altijd genieten. Zeker in deze drukke augustus maand (op het werk) was het de manier om de dagelijkse beslommeringen achter mij te laten, te focussen op wat ik om mij heen zie en tot mijzelf te komen.

19 opmerkingen:

  1. Wat een super mooi blog Ghita.
    De boomkikkers vind ik geweldig, maar ook de vosjes zijn prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je de plekjes zo goed weet te vinden Ghita, want dat resulteert keer op keer in prachtige foto's. Zoals je ook de boomkikkertjes gefotografeerd hebt... gaaf hoor.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi weer! Het was inderdaad een hele rare maand met veel uitersten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastisch blog weer Ghita.
    Meteen al die kikkertjes, ..... om te zoenen.
    Ik kwam ze zelf afgelopen vrijdag tegen maar alleen maar op het bramenblad :-)
    Ook leuk maar dit is toch echt veel mooier.
    Ook de libellen, bloemen en andere zijn natuurlijk super fraai vast gelegd, vooral datvosje met zijn indringende ogen, wat een schoonheid.

    Het is echt een verwen blog geworden Ghita zo op de zondag morgen.
    Groetjes Karina

    PS hoe was de Posbank?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Posbank was heel mooi, ondanks dat de hei bijna uitgebloeid was na die hete week... maar ik heb genoten van de prachtige omgeving daar. Blog volgt later deze week.

      Verwijderen
  5. Wat zijn ze toch mooi de boomkikkertjes, ze staan er prachtig op! Leuk ook de libellen ik weet de namen ook niet.... Schattige vosjes, eigenlijk moet ik er nodig heen. Wat het weer betreft komen er betere tijden aan, die warmte puff.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita,
    Wat een variatie weer in je blog. Het zwarte hert met de zonsondergang schitterend ja en de vosjes die doen het ook altijd goed. Wat ikzelf erg mooi vind zijn de bloemetjes en dan de namen er allemaal bij. Knap hoor .Het was weer heerlijk genieten van alle moois wat er rondom ons leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat maak je toch prachtige foto Ghita, het blijft genieten van hoe je alles weergeeft. Je commentaar erbij is altijd leuk om te lezen. De kikkertjes en de vossen springen er weer mooi uit voor mij. Maar ook "Japie krekel" is prachtig vastgelegd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Het weer heeft zich goed laten gelden afgelopen maand. Maar jouw foto's zijn toch weer fantastisch om te zien. Zo leuk die boomkikker, wat een grappige beestjes zijn dat. Foto 12 vind ik echt super.
    Ook je andere dieren en collage van bloemen vind ik erg mooi. Maar de knallers zijn toch weer je vosjes. Foto's 18 en 21 springen er wat mij betreft helemaal uit. Knap gedaan Ghita!! Ook September levert vast weer mooie beelden...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Een erg fraai AWD blog weermet inderdaad veel mooiere foto's op de 'slechte' dagen. Vooral bij de vossenfoto's is dat goed te zien. Je hebt de meeste boomkikkertjes ook op de goede momenten gekiekt. Mooie buit ook. Heidelibellen determineren heb ik ook opgegeven. Veel te moeilijk en kost elke keer weer veel tijd. Het is ook niet echt belangrijk.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Alwéér een geweldige serie van je tochten over de AWD! De damherten en de vosjes zijn zo mooi gefotografeerd! Ik ben altijd verbaasd dat je zo de hele familie van die vosjes kent. Echt gaaf! Ook de collage van de Heemtuin, prachtig! De Boomkikkers en de sprinkhanen top. De roestbruine blauwvleugel had ik nog nooit gezien, wel de grijzige exemplaren. Ik vind hem best mooi.' De heidelibellen heb jer er ook mooi op staan. ( foto 4 en 5 Bruinrode heidelibel; foto 6 bijna zeker Steenrode Heidelibel, vrouw; foto 7 bloedrode heidelibel, poten geheel zwart met geen sprankje geel erbij) Weer genoten van je prachtige foto's.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb weer genoten van je beeldschone verslag, Ghita.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Prachtige serie van de boomkikkertjes. Zonder zonlicht is het inderdaad veel mooier. De schitteringen zijn dan niet aanwezig. Je derde foto vind ik het mooist. Prachtig zo in de dekking van de varen. Opvallend hoeveel verschillende vosjes je zo simpel hebt kunnen fotograferen. Ik ben bang dat er in de hele AWD geen schuwe vos meer te vinden is. Toch wel jammer, want een jaar of 5 geleden was het nog een belevenis om er eentje te zien. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel, want je kunt er wel schitterende platen van maken.
    Die die maak jij de laatste tijd aan de lopende band. Heel gaaf.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Those little green frogs are exquisite! And the young fox doesn't look too bad either!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze post is ook echt weer geweldig waarvan de vosjes het toch weer winnen :-))))
    Vooral foto 21. Wat is die mooi zeg en die zou ik zo wel aan de muur willen hebben!
    Ook de blauwvleugel sprinkhaan vond ik prachtig om te zien en ook heel mooi op de foto gezet. Je boomkikkertjes zijn super net als de libellen en de andere insecten en hertjes. Ik heb echt weer even zitten genieten :-)

    Groejtes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,

    Mooi zeg die boomkikkertjes en fijn dat je ze ook kon fotograferen in getemperd licht, veel mooier zonder die schittering op het rugdek. Prachtig ook de blauwvleugelsprinkhaan, wat zou het gaaf zijn als je die in vlucht kon fotograferen en die blauwe kleur zichtbaar was. Maar dat is vrijwel onmogelijk te fotograferen. Wat schitterend weer je vosjes, vooral nr. 21 is subliem, maar ook nr. 22 vind ik heel geslaagd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita