vrijdag 22 mei 2015

Amsterdamse Waterleidingduinen: groen

Wat is het voorjaar toch een heerlijke tijd. Vanaf half april geniet ik van al het groen dat tevoorschijn komt. ook in de AWD was het prachtig afgelopen periode.  een blogje met veel groen.
 Een graspieper in een nog kale boomtop, regelmatig steeg hij zingend op om daarna weer op dezelfde tak terug te komen.

 Mijn eerste vlinder in de AWD, de kleine vuurvlinder. Dit is ook een van de eerste vlinders die in het voorjaar te zien zijn, gevolgd door het bont zandoogje en de kleine parelmoervlinder.


 Een van de vossen lag te genieten in het zonnetje

 Vos aan de wandel


 De duinviooltjes zijn prachtig, maar ze blijven lastig te fotograferen.

Bij ingang Zandvoortselaan zit een groep mussen. Dit mannetje zat daar wel heel mooi tussen de frisgroene blaadjes. 

 Zodra het zonnetje wat warmer wordt, komen de zandhagedissen tevoorschijn. In het voorjaar kleuren de mannetjes fel groen, waardoor ze best opvallen als ze op een boomstronk liggen te zonnen

 Nog eentje van de zandhagedis, zonnend op een boomstronk.

 Op een andere plek kwam ik weer een zandhagedis mannetje tegen.

Deze liet even zien dat ie best scherpe nageltjes heeft, maar verder blijft ie gewoon zitten waar ie zit. Als je heel rustig dichterbij komt is het mogelijk om met een macro (voorzet) lens op een paar centimeter te komen, ik denk dat ik hier op zo'n 10 centimeter van de hagedis zat. 


 De Beukenlaan vind ik in de herfst heel mooi, ik had er nog nooit een foto gemaakt in het voorjaar, en dat is eigenlijk toch ook heel mooi. De frisgroene blaadjes lijken bijna fluoriserend.

 Landschapje met veel tinten groen.
Ik hoop komende tijd weer een paar keer de AWD te bezoeken en dan ook libellen te fotograferen, of de uitrollende varens, de zonnedauw die weer opkomt en vlinders.....want die heb ik toch nog niet zoveel gezien. Het voorjaar, een heerlijke tijd en zeker weten mijn favoriete seizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita