vrijdag 4 oktober 2013

Edelhertenbronst Veluwe (2)



Eind September heb ik nogmaals een bezoek gebracht aan de bekende Wildbaan om daar Edelherten tijdens de bronst te fotograferen.  Helaas was het weer een bewolkte middag, met heel soms een klein waterig zonnetje, maar toch weinig licht voor echt heel goede foto's. Maar we genoten van de mooie momenten, en daar gaat het ook om.
Al vroeg kwam het plaatshert een modderbad nemen. De poel is op de foto niet te zien, maar de herten nemen regelmatig een duik, soms met veel gespetter.

De hindes staan op de uitkijk.
Het plaatshert heeft al een paar dames bij elkaar, maar verder gebeurde er nog niet zoveel.

 Trots loopt het plaatshert over het veld, de hindes kijken toe maar volgen hem niet.
Ik ben geneigd om vooral foto's te maken met het hert beeldvullend erop, maar zo in de omgeving is toch ook erg mooi, moet ik vaker doen.
Ook deze avond werd er weer heel wat geburld, nu toch vaker en luider dan een week geleden.
En deze keer waren er meerdere mannetjes op het veld. Het voorste hert steekt zijn tong uit, op de achtergrond staat zijn rivaal klaar voor een aanval. Maar tot een gevecht kwam het niet want een van deze twee ging er als een speer vandoor.
Eerder op de middag was het wel even raak, helemaal achterin het veld aan de bosrand kletterden de geweien, dit duurde slechts een paar seconden. Vanuit de omliggende bossen hoorden we vaker gewei gekletter en geburl. De bronst is nu toch echt in volle gang. 
We namen even een kijkje op het tweede veld, persoonlijk vind ik daar de omgeving mooier. En gelukkig wachtte ons een aangename verrassing. Een burlend het stond verrassend dichtbij.
Wat een indrukwekkende verschijning.
Een van mijn mooiste foto's van deze avond: trots met de kop omhoog.

Samen met een hinde, en maar trots de kop omhoog houden. De hinde kijkt wat verveeld toe: "uitslover".
En de show eindigde met een enorme burl. Het hert stond precies recht voor mij op zo'n 20 meter. Echt een mooi moment, dat door het beperkte licht niet helemaal goed op de foto is overgekomen.

Het waterige zonnetje verdween, dus geen mooie zonsondergang op het Reemsterveld. Wel een burlend mannetjes hert. Hindes waren er ook, maar tegen de tijd dat we daar stonden was het al wat aan het schemeren en kon ik geen fatsoenlijke foto's meer maken.
tja en als de zonsondergang dan tegenvalt, dan maak je er gewoon een mooie van met Picasa. Deze herten op de heuvel staken af tegen de lucht. Ik heb de lucht wat meer oranje gemaakt en de rest wat donkerder waardoor de herten silhoueten worden. de orinele foto was niet mooi, teveel ruis en onscherpe herten....leuk opgelost toch zo.
 Ondanks het circus op de Wildbaan, geniet ik toch steeds weer van het schouwspel op het veld. Zodra de herten zich laten zien vergeet ik die 200 fotografen om mij heen en hoor alleen vaag op de achtergrond nog het klikken van de camera's. Voor dit jaar is het mooi geweest, volgend jaar gaan we weer. Nu maak ik mij op voor die andere bronst, die van de damherten in de Waterleidingduinen.
PS: omdat ik komende week weinig online ben, kan het wat langer duren voordat Reacties zichtbaar worden.

5 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende serie Ghita.
    Wat zul je genoten hebben daar.
    Ook heel mooi de silhouetten tegen de rode lucht.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldige foto's Ghita!
    vooral foto's 3,5,6 en 13 vind ik super.
    mooie bewerking ook van de silhouetten.
    groetjes en fijn weekend,
    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PRACHTIG!!!!
    groetjes en prettig weekend,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ein prächtiger Bursche. Den möchte ich mal röhren hören.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita