dinsdag 28 augustus 2012

Polders Poelgeest: Augustus 2012

Waar ik al op hoopte, gebeurde ook. De uitgebloeide distels in het gebiedje Poelgeest Polders werden veel vuldig bezocht door puttertjes, ook wel distelvinken genoemd.
Met deze foto ben ik echt heel blij, want het valt niet mee om deze schuwe vogeltjes te fotograferen. Met heel veel geduld kreeg ik dit mannetjes putter mooi in beeld.
Ook deze jonge putter kon ik redelijk op de foto zetten. De putters zitten vaak in groepjes tussen de distels, om daar de zaadjes van de uitgebloeide bloemen te eten. Zodra er iemand te dichtbij komt, vliegen ze massaal op, en dan zie je pas hoeveel er zaten.
Ze gaan dan in een nabij  gelegen boom zitten wachten tot de kust weer veilig is, ondertussen luid kwebbelend, een heel herkenbaar geluidje.

De zwarte ruiter, deze steltloper lijkt op een tureluur maar heeft een langere snavel, een wittere buik en ook een witte wenkbrauwstreep die de tureluur niet heeft.
 
Twee jonge boerenzwaluwen streken neer op het bruggetje
Ik hoopte op een voedermomentje door een van de ouders, maar die kwamen niet langs. De jonge vogels bleven nog even zitten om daarna kwetterend weg te vliegen.
Behalve vogels waren er ook insekten te zien in de polder, zoals dit hommeltje.
En Zoef de Haas zat lekker aan de waterkant.
Koe 0012 had blijkbaar geen last van de prikkende distels en brandnetels.
De kleine vuurvlinder ging er eens even mooi voor zitten.
Weer terug naar de watervogels. Of dit gewone wilde eenden zijn of misschien wel zomertalingen of krakeenden, ik ben er nog niet uit.
Een gewone kauw is toch ook heel mooi.
Waterhoentjes zijn behoorlijk schuw. Deze ging er niet meteen vandoor, had het misschien te druk met zichzelf bekijken in de spiegeling van het water.
De blauwe reiger was op zoek naar een lekker hapje.
Ook de lepelaar was aan het fourageren.
Vier op een rij.
Omdat ik veel foto's van lepelaars heb gemaakt, zal er nog een aparte lepelaarsblog komen. Wat de poelgeestblog betreft, laat ik het hierbij. Het was weer een mooie periode met vooral een hoofdrol voor de putters die in grote getalen aanwezig waren. Gelukkig hebben ze dit jaar de uitgebloeide distels niet gemaaid, zodat de putters daar lekker konden pluizen.
 
September...ik heb geen idee wat die maand gaat brengen in Poelgeest, veel vogels zullen wegtrekken, maar welke blijven er, en welke komen er. We zullen het weer gaan zien.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita