zaterdag 14 april 2012

Polders Poelgeest, klein vogeltje, groot geluksmoment

De maand april is nog niet voorbij, maar ik heb toch al een paar bijzonder vogel-momentjes uit de Poelgeest polders.

Een fuut op het nest. Waarschijnlijk was ik net te laat om ook een paring mee te maken, het mannetje zwom net weg terwijl mevrouw fuut brommende geluidjes maakte vanaf het nest en manlief bleef nakijken.

Even de pootjes strekken.


Waar is die man van me nou? 

Joehoe, waar ben je? Meneer fuut zwom wat verderop en ook mevrouw fuut ging even later het water in. Deze foto's waren van 2 april. Op 15 april heb ik haar nog fier op het nest zien zitten, dus je kan wel raden waar ik nu op hoop...jonge fuutjes.
Van de futen door naar de andere vogels die ik afgelopen weken in de poelgeest polders aantrof.
 
Een tureluur met wel heel oranje pootjes. Ik ken tureluurs eigenlijk alleen met rode poten.

De heggenmus

Een mannetjes kuifeend. Door het hele gebied zitten heel veel kuifeendjes, zouden ze hier gaan broeden. Jonge kuifeendjes, leuk.

Met deze grutto was ik heel blij, hij ging er niet vandoor en zo kon ik een mooi laag standpunt kiezen.

Het zou toch geweldig zijn als de grutto gaat broeden in de poelgeest polder. In de Veerpolder hoeven ze ook niet bang te zijn dat het gras wordt gemaaid, dus de jongen kunnen in alle rust de wijde wereld in gaan.

De eerste jonge gansjes waren er al. Ik kan alleen maar zeggen: Wat zijn ze toch schattig.

Met mama grauwe gans.

En dan dat kleine vogeltje dat mij een groots geluksmoment bezorgde. Op zondag 14 april zag ik de eerste blauwborst dit jaar, en hij liet zich goed zien...en horen. Wel jammer dat het alweer hard waaide, de stengel waar hij op zat zwiepte heen en weer.

Even op de grond scharrelen

Om het daarna weer hogerop te zoeken, af en toe zong hij zijn prachtige liet en opende de staartveren als een waaier, helaas heb ik van die momenten geen foto. De afstand en harde wind speelden toch parten.

De kleine plevier is ook weer terug in de polder.

Geen mooie foto maar wel een bijzonder moment, een buidelmees mannetje tussen de pluizige lisdodden. De buidelmees zie je niet zo vaak dus ik was toch wel heel blij dat we toevallig langsliepen op het moment dat dit mooie kleine vogeltje zich liet zien.
Helaas heb ik de lepelaars in april niet meer gezien, ik hoop dat ze terug komen en dat er net als vorig jaar ook weer jonge lepelaars in de Poelgeestpolders te zien zijn. De kemphanen zullen ook binnenkort weer te zien zijn, dus voor mij genoeg redenen om regelmatig een kijkje te nemen in dit mooie gebiedje tussen nieuwbouwwijk en spoorlijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita