maandag 8 september 2014

Visdiefjes

Een blogje vol hongerige schreeuwerdjes


Tijdens de laatste wandelingen in de Amsterdamse waterleiding duinen troffen we een paar jonge visdiefjes aan. Daar wilden wij wel even voor in het gras gaan liggen, want zo vaak zie je geen jonge visdiefjes op relatief korte afstand.
  We bleven eerst vanaf een afstandje kijken.
Toen de visdiefjes aan ons gewend waren, kropen
we iets dichterbij, zonder de vogels te verstoren. 

Er werd hard geschreeuwd, de vogels hadden duidelijk zin in verse vis, die de ouder vogels om de beurt kwamen brengen.

 Hier heeft een van de visdiefjes net een visje gekregen. Voor de visoverdracht was ik hier net te laat.

Het aanbieden van het visje door een van de ouder vogels ging steeds zo snel dat ik het moment iedere keer net had gemist, of ik had heel onscherpe foto's. Hier dus het visdiefje met een versgevangen visje.

Ik was heel langzaam nog iets dichterbij gekropen en dit visdiefje kwam zelf nog een paar stappen in mijn richting,  ik zat op nog maar een paar meter bij dit jonge visdiefje vandaan.

 En zo kon ik vanaf een heel laag standpunt dit jonge visdiefje heel goed van dichtbij fotograferen.

 vol verwachting van wat komen gaat. Zodra de ouder vogels in de buurt komen, beginnen de jonge visdiefjes te roepen.



En hier heeft ook dit  jonge visdiefjes zijn visje gekregen.

De foto is niet scherp maar laat wel mooi het verschil tussen de juveniele (links) en de volwassen visdief zien. In grootte schelen ze trouwens niets meer.
Een paar dagen eerder zaten de visdiefjes er ook al, op exact dezelfde plek. Toen maakte ik de foto's vanaf een veel grotere afstand, niet wetende dat ze zo goed benaderbaar waren..
De enige foto die ermee door kon was deze van het voeder moment, 3 jongen en 1 oudervogel, het jong dat het hardste roept krijgt de vis. Het viel op dat vaak hetzelfde jong er met de visjes vandoor ging. Toch zagen de andere jongen er ook goed uit, dus ze zullen niets te kort zijn gekomen.
Alweer een prachtige natuurbeleving in de Amsterdamse waterleidingduinen, een gebied waar je echt van alles tegen kan komen.

4 opmerkingen:

  1. Mooie serie van de visdiefjes heb je kunnen maken Ghita.
    leuk zo'n voermoment, maar het gaat altijd zo snel.
    De laatste foto laat goed zien hoe het gebeurt, ook de foto van het jong links en de volwassen recht vind ik een schitterende plaat.
    Kortom weer een prachtig blog, genieten is dit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig Ghita, ik heb genoten!
    lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks for every other wonderful article. Where else may just
    anyone get that type of info in such an ideal
    method of writing? I've a presentation next week, and I'm at the look for such info.


    Here is my page; low calorie diet

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita