dinsdag 24 september 2024

Zomer terugblik

 De zomer is met stipt mijn minst favoriete seizoen. Met name de maand augustus vind ik allesbehalve leuk. Het is vaak warm, er zijn veel onaardige insecten (wespen, muggen, dazen), de natuur is droog en dor en de vlinders zijn een beetje aan het einde van hun vliegtijd. Het enige wat ik leuk vind in de zomer zijn de lange dagen, dus ook nog in de avond op pad kunnen en.....de vlinders en libellen. Die laatsten had ik al uitgebreid laten zien in mijn vorige blog, dus in deze blog..... 

Wat was er nog meer te zien deze zomer.

Op een avond in juli lag dit vosje voor ons op het pad. Snel laag bij de grond om de foto zo te maken met een rustige achtergrond. Even geen zon, dus mooi zacht. Misschien wel mijn mooiste vossenfoto van dit jaar.

Eindelijk vond ik ook een roze sprinkhaan.

En half september waren er toch weer wat meer boomkikkertjes te vinden. Al moet je echt goed zoeken, ze hebben vrijwel dezelfde kleur als de varens waar ik ze in aantrof.



Damherten met mooi bastgewei, eind augustus vegen ze de basthuid eraf en dan zijn ze half september klaar voor de bronst, die tot oktober doorgaat.



Zwaan met zwaantje

Blauwe reiger


Jong vosje, inmiddels al bijna volwassen. Tegen het einde van het jaar worden de jonge rekels verjaagd uit het gebied waar zij zijn opgegroeid. Moervosjes blijven vaak nog wel hangen en helpen soms moeder het jaar erop met de jongen.


Hier een volwassen vosje met alweer een prachtige volle staart en beginnende wintervacht.


Jonge vos in het zand


Bambi

Ik heb dit jaar heel weinig hindes gezien en ook nauwelijks jonge damhertjes.


Natuur dichtbij huis, letterlijk om de hoek.

Klein nijlgansje doet een dansje

Gewoon schattig

En weer terug naar de Waterleidingduinen waar altijd wel wat te zien is.

Damhert met net geveegd gewei (eind augustus)

Het enige stukje heide in de AWD. Helemaal in het zuiden van het gebied bij de Zilk.

En daar stond het water nog steeds hoog.

Damhert klaar voor de bronst, het gewei is geveegd en hij krijgt al een dikke nek.

Dit spitsertje zal alleen maar toekijken straks naar de grote mannen.

In september vond ik toch nog wat icarusblauwtjes.

En er werd nog gepaard

Ook de Heidelibellen waren vaak samen te zien half september.

Meer vocht in de lucht, meer kleur tijdens de zonsondergangen.

September had al een wisselvallige week met buien en opklaringen....dus ook regenbogen. Dit was echt een gevalletje "op het juiste moment, op de juiste plek"

Er komt nu weer een leuke tijd aan wat fotografie betreft, maar ook een tijd dat het weer nogal eens dwars kan liggen (regen en wind tegelijk). Ik ben benieuwd naar de damhertenbronst. Ik hoop dit jaar weer lekker het bos in te gaan voor paddenstoelenfotografie en wanneer het niet te hard waait staat ook de zuidpier of het strand van Katwijk op de planning. Dus genoeg te zien in het najaar.

3 opmerkingen:

  1. Wat maak je toch mooie zachte foto's, altijd genieten. Ons geliefde AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fraaie selectie van heel veel mooie fotos uit een prachtig gebied. Nu de herfst weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, a series of excellent images and that first one of the fox is super !
    Soft backgrounds great colours. You did a great job !

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita