zondag 20 mei 2018

Midweekje Diever

De laatste week van april hadden Jeroen en ik een midweekje Diever geboekt.
Ik had leuke plannen, in de ochtend lekker wandelen samen door de prachtige omgeving en dan 's middags met mijn camera op zoek naar vlinders en in het bijzonder ...het oranjetipje.
Want rond Koningsdag zijn deze vlindertjes veel te zien.....als het weer goed is.


Helaas, het weer was niet goed, twee grijze dagen met temperaturen rond de 13 graden en ook wat gemiezer en buien. De donderdag leek beter...ook wat buien maar de zon liet zich ook even zien, maar toen we na de wandeling terug kwamen in ons huisje begon het te waaien....hard te waaien. Dus mijn vlinder project kon ik uit mijn hoofd zetten.... 
Ondanks het mindere weer hebben we wel genoten van de mooie omgeving.
Hier een kleine impressie, want door het druilerige weer , was ook de fotografie wat minder.



Dit roodborstje zat in het bos bij ons huisje heel hard te zingen. Ik kon redelijk dichtbij komen en zo met mijn kleine compact camera een paar matige foto's maken (hoge ISO en lange sluitertijd)

Dan is filmen een leuk alternatief, maar dat valt niet mee met zo'n kleine camera, uit de hand, dus excuses voor de bewegingen....


Wat een geluid..



Fris groen, na een vrij lange droge periode, regende het nu weer, en dat was het begin van de groeispurt in de natuur, binnen een mum van tijd zat alles vol in het blad.



De boerenzwaluwen zijn er ook weer. Na de wandeling en de regenbuien, maakte ik aan het einde van de middag een rondje bij het huisje en zag de zwaluwen steeds op het zelfde draadje terug keren. Dus....geduld....wachten......en klikken.



  1.  Woensdag, weer een bewolkte dag, maar het was droog....nog wel....




En weer dat heerlijke groen in het bos. Daar geniet ik van. 



We maakten een mooie wandeling in de omgeving van het gehucht Wateren en Oude Willem (ja het heet echt zo). Echt een prachtige afwisselende wandeling, die we zeker nog een keer gaan doen als we weer in Diever zijn.



Waar ik ook blij van wordt , is het geluid van de boomleeuwerik. Dat is voor mij ook een teken dat het toch lente is. Deze bleef na zijn jubelende vlucht even in de boom zitten , lang genoeg om een foto te maken.




Heel ver weg, een reebok met reegeit. De foto's zijn door de afstand en het donkere weer niet top, maar ook dit was weer een geniet momentje tijdens de woensdag wandeling.



Ze kwamen onze kant op en wij bleven geduldig wachten. Tot ze ineens toch de benen namen.....ze schrokken ergens van en renden het nabijgelegen bos in.




Aan het einde van de wandeling kwamen we deze blonde Schot nog tegen. En toen kwam de regen....
Bij de auto aangekomen ging het echt even los, een flinke plensbui, dus we waren net op tijd terug.





De hele middag bleven de buien komen en gaan, tot het tegen vijf uur ineens opklaarde en het licht even heel mooi werd. dit was vlak bij het huisje.
Vanuit het huisje loop je zo het Drents-Friesche wold in......



Zon.......die hadden we bijna 2 dagen niet gezien......



Op donderdag maakten we ook nog een mooie ochtend wandeling. De zon scheen, dus ik hoopte dan vandaag mijn vlinders te kunnen fotograferen. Geen vlinders te bekennen, maar wel deze libel.
Bij nader onderzoek blijkt het de Noordse witsnuitlibel (vrouwtje) te zijn, toch leuk dat ik die op de foto kon zetten. Verder zagen we wel wat libellen vliegen maar het lukte niet om ze te fotograferen.

Al met al waren het toch een paar heerlijke ontspannen dagen midden in de natuur. We verbleven weer in een van de huisjes van Camping Diever, waar we op de laatste ochtend tijdens het ontbijt nog een reebok in de tuin hadden. Helaas was de camera niet in de buurt en ging de bok er snel vandoor, maar het was zo mooi om zijn blik te vangen toen hij bij ons huisje even naar binnen keek.
We gaan zeker nog een keer terug naar dit mooie gebied.

10 opmerkingen:

  1. Jullie hadden het net het weer inderdaad beter kunnen treffen, maar gezien je verhaal en foto's hebben jullie toch welv genoten. Gewoon even lekker in een heel andere omgeving is altijd lekker. En een Noordse witsnuitlibel als toetje is toch niet verkeerd?
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Een weekje weg en dan tegenvallend weer, spijtig. Dan maak je er het beste van en valt het uiteindelijk nog mee, alleen fotograferen is wat minder dan gehoopt. Net zoals Dick al zei, even eruit is ook lekker. En dan als toetje nog een bijzondere libel.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Tja, over het weer hebben we niets te zeggen, het komt zoals het komt. Je hebt er toch een heel mooi fotoverslag van kunnen maken. Vooral het filmpje van de zingende roodborst vond ik geweldig!! Maar je foto's met het frisse groen en de hertjes zijn ook helemaal top! Een Noordse witsnuit is ook niet verkeerd! Een boerenzwaluw zo dichtbij fotograferen is altijd fijn. Mooie plaat.
    fijne avond en groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja qua weer hadden jullie niet de hoofdprijs, maar wel mooie belevenissen begrijp ik.
    Je nu natuurlijk wel een reden om hier nog eens opnieuw in deze tijd naar toe te komen en dan alsnog de oranjetipjes vast te leggen.
    Leuk trouwens het filmpje van de roodborst en ook mooi de noordse witsnuitlibel.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het belangrijkste is toch datje een paar lekkere dagen hebt gehad met mooie wandelingen. En ondertussen heb je toch nog wat kunnen fotograferen en ook nog leuke verrassingen. Die Noordse witsnuit zie je lang niet overal, dus dat is toch een extraatje. De laatste bomenfoto vind ik erg fraai en van een zingende Roodborst krijg je volgens mij nooit genoeg. Mooi!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar je bent lekker weggeweest! Ik ga altijd zonder verwachtingen weg, dan is het altijd genieten. Natuur heeft nu eenmaal ook regen. En ik vind jouw foto's evengoed heel mooi! Ook het gefilmde roodborstje, mooi beeld en nog mooier geluid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi !!! Ghita
    Mooi de boomleuwerik, nog nooit gezien in het echie.
    Het roodborstje steelt de show, wat zingt die mooi.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ghita,

    Ik had je berichtje op FB al zien staan, voordat je met vakantie ging. Prachtig weer in de week daarvoor en dan treffen jullie het net niet. Pech hebben, maar ik lees dat je er toch wel van genoten hebt. Ach als je maar lekker samen er tussenuit bent. Die oranjetipjes komen wel een andere keer. Mooie plaat (ondanks de afstand) van de reeën. Altijd een belevenis.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel jammer dat het weer niet mee zat. Als je een paar dagen weg boekt dan hoop je op mooi weer maar helaas, vaak gooit het weer dan weer roet in het eten. Toch heb je een mooie impressie kunnen maken met de boomleeuwerik voor mij als prachtige item. Geweldig dat je hem niet alleen hoorde maar ook nog zag. Je reegeit en ook de witsnuitlibel zijn heel gaaf om te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou ik ook wel willen een weekje Drenthe, komt er gewoon niet van. Jammer van het mindere weer, maar je bent er toch even uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita