donderdag 6 april 2017

Bosanemoontjes bij Kasteel Oud Poelgeest

Het is inmiddels al traditie, ieder jaar trek ik eind maart richting Kasteel Oud Poelgeest om in de tuin rond het kasteel de bosanemoontjes te fotograferen. Op deze plek staan ze namelijk volop en inmiddels is het al een zeer bekende stek geworden want vanuit het hele land komen mensen om deze bloemetjes te fotograferen. Er worden zelfs al bosanemoontjes-workshops hier gegeven.



Ik ben eind maart twee keer geweest, op een zaterdag ochtend en een keer op dinsdagavond (best lekker die zomertijd). Omdat ik al een paar jaar bosanemonen fotografeer , ga ik op zoek naar ander soort foto's.....maar dat valt nog niet mee.


Op een zonnige ochtend is het even zoeken naar een plek waar je wel licht hebt,maar niet de felle directe zon.





Die zaterdagochtend was ik vooral met de macrovoorzetlens  aan de slag gegaan...






En dan zie ik dat ik toch een beetje dezelfde soort beelden heb als in 2016.





Een bijtje doet het altijd goed, helaas zaten de bijen alleen op de bloemen die in de felle zon stonden, dus lastig met de belichting op de witte bloemetjes.






Deze had al aardig wat nectar verzameld.






Hommeltjes zijn ook leuk, deze had voorkeur voor de paase bloemen die er ook volop stonden.






Op dinsdagavond ging ik met de tele-zoomlens aan de slag. Inzoomen en op 1 bloemetjes de focus leggen. Dit geeft toch een ander beeld als met de macro lens en een andere sfeer. Spelbreker deze avond was de wind.....de bloemetjes waren constant in beweging.






Gewoon even wat spelen met composities. Omdat er zoveel anemoontjes stonden was het haast onmogelijk op 1 geïsoleerd bloemetje te vinden.





Heel veel anemoontjes...




 En soms stak er eentje boven de anderen uit en kon ik er toch iets leuks mee.










Bloemetjes fotograferen makkelijk? Ik vind van niet. Ze lopen niet weg dus je hebt wel alle tijd, maar het blijft flink zoeken naar die mooie compositie, achtergrond, lichtinval...Er zijn veel factoren die meespelen bij het maken van een mooie foto van deze bloemetjes. 








Over deze serie ben ik best tevreden. Ondertussen kijk ik natuurlijk wel veel naar andere fotografen die deze bloemetjes vast hebben gelegd, om inspiratie op te doen voor volgend jaar. Want dan zijn ze er weer en ben ik ook weer van de partij bij Kasteel Oud Poelgeest.




19 opmerkingen:

  1. Mooie serie, en wat maakt het uit dat de eerste foto's lijken op die van vorig jaar? :-)
    Maar ik snap en herken wel wat je bedoelt en dat je op zoek wilt gaan naar andere manieren om ze te fotograferen.
    Dat is goed gelukt als ik het zo zie. Je krijgt zo mooie zachte kleurvlakken in de foto's.

    Ter inspiratie: volgend jaar een statief mee en met lange sluitertijden juist gebruik proberen te maken van de wind?!

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een fantastische beelden. Mooi zo met de scherpte op de juiste plaats en de rest wazig.
    Echt heel erg mooi.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tante Jacqueline7 april 2017 om 15:56

    Hallo Ghita,

    Erg mooi vooral de hommel op de paarse bloem eens heel iets anders dan dieren. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ghita, Werkelijk schitterend deze foto's van bosanemonen!
    De serie met macrolens zijn prachtig ook met de bij en hommel, zo mooi scherp en fraai van kleur.
    Maar vanaf foto 7 is het echt magic♥♥ en foto 10 vind ik de allermooiste, ik was er stil van!
    fijn weekend.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Ghita,
    leuk dat je verschillende benaderingen van de anemonen laat zien. Zowel met macro als met de tele vind ik je opnamen prachtig.
    En heel knap hoe je bij en hommel zo scherp op de plaat hebt gekregen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. N.B.
      Wat heb je toch een mooie achtergrondkleur gevonden. Eigenlijk hou ik niet van grijs, maar dit is wel speciaal. Je foto's komen zo mooi uit, zeker deze zachte tinten. Complimenten.

      Verwijderen
    2. Dank je Corry, ik had gezien dat de foto's mooier uitkomen met een grijze achtergrond, daarom heb ik de zwarte ingeruild, website ook naar hetzelfde grijs aangepast, zodat alles mooi bij elkaar past.

      Verwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Veel witte bloemetjes bij elkaar en dan ook nog fel zonlicht zorgt er wel voor dat het lastig is mooie sfeervolle beelden te maken. Is een parapluutje gebruiken een idee? Ik heb het liefst één bloemetje of hooguit een paar in beeld, al blijft het een uitdaging om gebruik te maken van een groter aantal. Ik denk dat je terecht tevreden mag zijn met wat je hier laat zien. Het variëren met het type lens pakt soms verrassend uit.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een herkenbaar 'probleem'. Bosanemoontjes zijn een beetje een must, maar om den drommel niet makkelijk. Net wat je zegt: het zijn er altijd te veel of te weinig en anders deugt het licht wel niet of het waait te hard. Wat een ellende allemaal. En dan ook nog originele plaatjes willen maken. Ja, dat willen we allemaal wel. ;-) Maar zonder gekheid: dit zijn toch gewoon keurige foto's, vooral de eerste drie vind ik heel fraai. Zo mooi is het mij niet gelukt dit jaar.
    Groetjes, Dick
    NB: de paarse bloem heet vingerhelmbloem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, kleine bloemen op de foto zetten is inderdaad niet simpel. Wat je zegt, er staat altijd weel wat wind die de macro-opname verknoeit. Maar deze reeks mag er weer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat ik de derde van boven de mooiste vind. Het valt echt niet mee om dit te fotograferen. Het waait ook altijd en op je computerscherm is het weer anders dan je gedacht had. Tenminste zo gaat het bij mij.... Mooie serie heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat heb je prachtig gedaan met de anemoontjes Ghita.
    Mooi de kleuren en het scherpteverloop.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita
    En dat is je goed gelukt en het vergt veel tijd om ze er goed op te zetten met licht en geen wind.
    'N mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel herkenbaar Ghita, die wens om het anders te willen doen, maar oh zo moeilijk, zeker bij een onderwerp als Bosanemoontje, dat al zó vaak gefotografeerd is.
    Je eerste drie foto's zijn dan misschien niet zo anders, maar ze zijn wel mooi! kleuren en compositie zijn prachtig.
    Het bijtje heb je knap scherp in beeld gezet maar in die foto's mis ik het zachte van de eerste drie.
    Dat zachte vind je dan wel weer bij je telefoto's waarvan 7 en 10 er voor mij uitspringen.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Juist omdat ze niet weglopen is het zo erg lastig om te fotograferen. Allereerst wil ik je een compliment geven voor het belichten. Al het wit is mooi wit en details zijn goed waarneembaar. Knap hoor. Soms is het niet erg wanneer je jezelf een beetje herhaald. De foto's zijn gewoon erg mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    O zo lastig zijn bloemetjes. Sneeuwklokjes bijvoorbeeld zijn een ramp (voor mij). Maar het is je heel goed gelukt. Je eerste drie foto's vind ik heel mooi. Zo fris en helder, prachtig. Insecten scherp in beeld krijgen valt dus ook echt niet mee, je bijen zijn prima.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bloemetjes zijn zeker lastig. Ook voor mij elk jaar weer een uitdaging. Maar het is je goed gelukt hoor! Een mooie, sfeervolle serie.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Moeilijke opgave van jezelf om bosanemonen eens anders te fotograferen maar het is je toch aardig gelukt ! Wat een gave foto's zo, mooi soft en prachtig van kleur. Zou toch zonde zijn als we allemaal stoppen met fotograferen van bloemen omdat het steeds op het zelfde neerkomt. Het licht maakt het toch altijd weer anders, groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita