zondag 22 april 2018

Natuur rond Leiden: voorjaar (2)

Eind maart kon ik nog de bosanemoontjes fotograferen en in april was er overal zoveel te zien, dat het lastig kiezen wordt: Polders Poelgeest, Cronesteijn.....De Munnikenpolder.
Deze blog bevat foto's van de periode vanaf eind maart......allemaal in de omgeving van Leiden gemaakt, soms zelfs op de hoek van de straat.




Allereerst de bosanemoontjes, ieder jaar toch weer een leuk en dankbaar fotografie onderwerp.



Met het macrovoorzetlensje, deze twee foto's maakte ik toen ik op verkenning ging rond kasteel Oud Poelgeest. Ik wilde even kijken of er al genoeg anemoontjes stonden voor een dagje fotograferen later die week.  Het was nog niet helemaal wit, maar er stond genoeg. Dus die zaterdag ging ik opnieuw naar dit mooie plekje.




Om een of andere reden was ik mijn macrovoorzetlensje vergeten, die zat nog in mijn jaszak van een andere jas, die thuis hing. Noodgedwongen met de telelens aan de slag gegaan, en dat levert dan weer heel andere beelden op


Deze laatste vind ik zelf heel geslaagd. Het was een bewolkte dag waardoor het wit ook goed te fotograferen was.


Terwijl ik de anemoontjes fotografeerde klonk de zang van het roodborstje. Natuurlijk wilde ik die ook even op de foto zetten.



Bij het voorjaar horen lammetjes. Deze is niet zo heel klein meer maar nog steeds schattig.



Ook dit komt ieder voorjaar weer terug en ik blijf het leuk vinden om ze te zien en te fotograferen. Daar wordt je gewoon blij van, die springende lammetjes in de wei.




Mooie fazant man in polder park Cronesteijn. In dit park zitten veel fazanten die soms goed te fotograferen zijn.



De Munniken polder bij Leiderdorp, vorig jaar en het jaar daarvoor fotografeerde ik kluten in dit gebied, die daar ook broedden. Dit jaar geen kluut te bekennen, maar wel deze mooie spreeuw die zat te zingen.



Molen bij Hoogmade bij een wat mistige zonsopkomst. Ik hou wel van dit soort sfeerplaatjes.


Ontluikend groen



Na de teleurstelling in de lege Munnikenpolder fietste ik door naar de Heemtuin van Leiderdorp en zag daar tot mijn grote verrassing kievitsbloemen.


Het was alweer een zonnige april middag dus niet de beste licht omstandigheden, maar toch leuk om deze bloemen te kunnen fotograferen, en dan ook nog zo dichtbij huis. Wel jammer dat de heemtuin in het weekend pas om 3 uur 's middags opengaat, fotograferen bij het mooie ochtendlicht is er dan niet bij.

Polders Poelgeest is in het voorjaar een van mijn favoriete plekken, de grutto's en in april de jonge gansjes blijven leuk. Helaas zaten de grutto's te ver voor mooie foto's, evenals de kluten. De blauwborst schitterde in afwezigheid en ook het aantal jonge gansjes was minder dan voorgaande jaren.


De ganzen in de Poelgeest polders zijn erg schuw, rustig benaderen, niet te dichtbij en met de zoomlens een foto maken is de enige optie. Soms ga ik ook gewoon in het gras zitten, dan komen ze op een gegeven moment vanzelf wel naar mij toe...maar door de vele regen in maart was alles nog zo drassig dat dit geen optie was.



De zwanen begroeten elkaar, even dacht ik dat er een balts zou volgen maar ze zwommen gezamelijk weg



Kievit in tegenlicht. De kieviten zitten ieder jaar in de Poelgeest polders en broeden daar ook.



Inmiddels is het 21 april en neem ik een kijkje in Park Cronesteijn, even bij de ooievaars kijken  (geen bijzondere foto's hiervan, maar ze is wel aan het broeden) en op zoek naar vlinders. Genoeg fladderende vlinders, maar door het gefladder niet te fotograferen. Ik zocht de pinksterbloemen af naar het oranjetipje en vond toen dit triootje zweefvliegen.


En soms heb je iets moois gewoon bij jou om de hoek.
Toen ik vanmorgen terugkwam met de boodschappen en langs het kanaal fietste zag ik echtpaar Nijlgans met 5 kleintjes....

Snel thuis de boodschappen afgeleverd, camera gepakt en weer terug. Ze zaten gelukkig nog aan de waterkant.



Kleine nijlgansjes zijn superschattig



Ze waren wel erg in beweging en liepen vaak alle 5 door elkaar. Lastig om even 1 gansje apart te kunnen fotograferen, maar soms had ik geluk met een achterblijver.


Wat hebben nijlgansjes grote voeten...



Wat een schattigheid.... op een mooie zonnige april ochtend.... 



Een hoopje gansjes, 5 stuks bij elkaar, lekker knus tegen elkaar aan. Waar pa en ma eerst nog waaks  om hen heen stonden, gingen zij er ook bij liggen. Ik was op een afstandje gaan zitten en kwam steeds iets dichterbij. Zo mooi als de ouders het vertrouwen en jou toelaten.

Dat veranderde toen er een hond uitgelaten werd....de grote ganzen sloegen aan en verdwenen met de kleintjes het water in en zwommen weg. Voor mij tijd om naar huis te gaan.

Natuur dicht bij huis in in de maanden april en mei volop aanwezig, soms is het lastig kiezen en soms verwacht ik  wat aan te treffen wat er dan niet is, en dan is daar ineens iets anders dat ik totaal niet had verwacht. Dat maakt de natuur zo mooi. Iedere keer weer een verrassing. En helemaal gratis.

15 opmerkingen:

  1. Mooi Blog weer Ghita, en heerlijk als de natuur dichtbij ook mooie plaatjes oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk lenteblog, Ghita.
    Van prachtige foto's van de bosanemonen tot leuke ganzenkuikens en alles daartussen.
    Ik geniet hier met je mee van al die lentepracht.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow wat een heerlijke lenteblog, Ghita. Mooi zoals je de Bosanemonen en de Kievitsbloemen hebt gefotografeerd! Het landschap met de molen lijkt wel een schilderij, wat een mooie sfeer!
    Alle andere foto's ook heel geslaagde lenteplaten! Vooral de kuikentjes natuurlijk, gaaf!
    groetjes, maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook dit is weer een mooie, op en top lenteserie. Ik zie dat ook jij de bosanemonen niet kunt weerstaan, elk jaar opnieuw! De laatste twee foto's daarvan vind ik erg goed gelukt, mooie sfeer. Ik denk dat jij niet verkeerd woont voor mooie foto's in dit jaargetijde. Van alles te zien. Jonge nijlganzen zijn zeker erg leuk om te fotograferen. Ietje jonger zijn ze nog net even leuker, maar deze staan er ook fraai op. Bleven ze maar zo klein!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tante jacqueline23 april 2018 om 07:53

    Ghita, wat een mooie gevarieerde serie , de bosanemonen, het roodborstje hij doet zo te zien geweldig zijn best, leuke, lammetjes maar wat ik erg mooi vind en een echt Hollands plaatje is dat is de molen met de zonopkomst geweldig. Weer volop genoten van de ontluikende lente . Mooiste tijd van het jaar .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige momenten Ghita ik wandel met je mee en geniet met volle teugen van deze schoonheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Dat macrowerk je goed afgaat was al bekend, maar je laat het hier opnieuw zien met fraaie platen van de bloemen. Maar ook alle platen van vogels en lammetjes mogen er zijn. Het is een prachtig lenteblog geworden. Bovendien prettig dat je er niet ver voor hoeft te reizen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Ghita,

    Een blog om verliefd op te worden.
    Zo lief mooi en dromerig.
    Het is bijna een aaibaar blog geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Natuur is inderdaad heel dichtbij!
    Ik vind je telelens-macro-achtige foto's ook heel mooi geworden! En je roodborstje. En dan die nijlgansjes... Lief hè, die pluizebolletjes. Bijzonder al die kievitsbloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. je krijgt er gelijk een lente gevoel bij, prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow... echt prachtige foto's van dat anemoontje Ghita.
    De eerste en tweede vind ik daarvan erg mooi. Uiteraard zijn ook de andere lente beelden geweldig om te zien. De kievitsbloemen zijn ook al zo mooi. Deze heb ik voor de tweede jaar op rij aan me voorbij alten gaan maar ik geniet hier van deze prachtige bloem.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Geweldig dat je al pulletjes geplaat hebt. Ik heb pas vandaag voor het eerst een jong eendje gezien. Maar je hebt meer moois in dit blog. De tweede anemoon is top. Echt een prachtige foto, maar ook de foto van de molen en die van de kievitsbloem zijn super. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De foto's van de anemonen en kievitsbloemen zijn helemaal top. Ze komen ook zo mooi uit tegen de kleuren van je site. Schattig ook de jonge ganzen!

    groet Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi hoor !!!
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You are very talented. Your photos are outstanding and magical. I am impressed. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita