zondag 14 april 2013

vogels kieken in Drenthe, april 2013

Dat bloggen leuke contacten oplevert is inmiddels wel bekend. Zo kwam ik ook in contact met Nathalie, en na het uitspreken van mijn wens reeën te willen fotograferen, hadden we al snel een afspraak gemaakt. Want naast reeën zag ik in Nathalies blogs prachtige foto's van vogels en vooral de buizerd en de blauwe kiekendief zette ik hoog op mijn wensenlijstje. En zo reisde ik af naar Drenthe om een dagje vogels te kijken en te fotograferen dus gewoon lekker vogels kieken.

De zwarte roodstaart kwam zomaar voor ons op een paaltje zitten. Dat is dan toch een voordeel van fotograferen vanuit de auto, de vogeltjes blijven ook zitten.

Wat een top begin van deze dag. De eerste vogel die we voor de lens krijgen, en dan al zo mooi dichtbij. Dat beloofd wat. Terwijl we wat verderop wachten tot de blauwe kiekendief zich wat dichterbij laat zien, komt de volgende verrassing op een paaltje zitten.

De graspieper landde, schudde even met zijn veren en bleef toen nog even mooi zitten zodat wij allebei een aantal foto's konden maken. (dank je wel meneer Pieper).



Wat leuk om dit vogeltje zo te kunnen fotograferen, graspiepers zitten, zoals hun naam al doet vermoeden, vaak in het gras. Dus zo dichtbij op een (ander) paaltje was een aangename verrassing.

En weer een ander paaltje. Het licht was goed en deze keer had ik mijn diagragma wel goed ingesteld, zodat de achtergrond niet zo nadrukkelijk aanwezig is. Ik was al helemaal blij, niet wetende wat er nog meer zou komen.

Op de plek waar altijd wel een buizerd zit, zag ik twee buizerds naast elkaar zitten. Helaas vloog er eentje net op toen ik mijn foto maakte, maar ze vallen nog net allebei binnen de foto.

De lichte buizerd bleef zitten, en zo ging ook deze wens in vervulling, een buizerd van (redelijk) dichtbij fotograferen. De wens "buizerd op paaltje"blijft nog staan. Oh en de blauwe kiekendief, het mannetje heb ik gezien, ook gefotografeerd maar zelfs als bewijsplaatje was de foto te slecht, dus die heeft de blogselectie niet gehaald.

De volgende verrassing was deze zeldzame witoog eend. Waarom hij zo heet lijkt mij duidelijk. Wat een mooi beestje, maar ontzettend schuw. Ook de kuifeendjes, kieviten en scholeksters waren heel schuw, dan zijn de vogels in de Poelgeest polders toch een stuk beter benaderbaar.
 
En ja hoor, daar issie....een mooie reebok. Maar oh wat zijn deze dieren alert. Na deze foto graasde hij nog heel even, maar bij de volgende cameraklik ging meneer reebok ervandoor. Maar dit momentje was super, dat neem niemand mij meer af. We hadden die dag al eerder reeën gezien, maar ver weg. Ik kwam onder andere voor reeën, en ik kreeg reeën, zelfs nog eentje mooi dichtbij.

Wulpen in het veld, ze gaan echt op in hun omgeving , vallen nauwelijks op, alleen als ze in beweging komen, zie je ze. Maar Nathalie zag alles, en spotte ook deze wulpen.


En nog even een van de twee wulpen die zich wat dichterbij waagde.

De ooievaar was helemaal niet schuw.

De roodborsttapuit daarentegen was superschuw, die konden we niet van dichterbij dan dit fotograferen. Het leverde geen geweldige foto op maar wel mijn eerste robotap man van 2013 op de plaat. Ik kreeg ook de geelgors nog op de foto maar die was niet blog-waardig.

Mevrouw torenvalk hing biddend boven de weg. Gelukkig zijn die landweggetjes superrustig (nauwelijks voor te stellen als je de Razende Randstad gewend bent) dus Nathalie zette haar auto zo'n beetje dwars op de weg zodat ik deze torenvalk kom fotograferen.

Deze huismus man ging er even mooi voor zitten. Meestal zitten ze lekker verstopt in de heggen. Maar hier in Drenthe zie je nog volop mussen, en hoor je hun vrolijke getjilp, bij ons in de randstad zie je bijne geen mussen meer.

De Roek, ook een vogel die ik in het westen niet zie. Eigenlijk is het helemaal geen mooie vogel, het beestje doet ons denken aan een boosaardig oud mannetje.

En met meneer Vink eindigt deze vogelblog vol wensen die in vervulling kwamen.
Het was een prachtige dag, veel vogels gezien en het was heel gezellig om een dagje met Nathalie op pad te gaan. Dat gaan we vaker doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita