donderdag 15 februari 2018

Amsterdamse waterleidingduinen: Februari (1) Wintergasten en wintervacht


Eindelijk begon de winter 2017-2018 ook echt een beetje op winter te lijken. Nachtvorst, koud en zonnig weer.  Op 7 en 10 februari was ik in de waterleidingduinen en wat heb ik genoten, de wintergasten mooi kunnen fotograferen en wat zijn de vossen nu mooi met hun volle, dikke wintervacht. Ik vrees dat deze blog weer veel te lang gaat worden, want kiezen is nog steeds iets wat ik lastig vind.....


Na lange tijd zag ik dit jonge vosje weer, wat is ze groot geworden, en mooi



Winterse speldenprikjes, het was een heldere nacht met een droge lucht en wind uit het oosten. Dan is de kans op rijp niet groot, dus dit kleine beetje op de doornappel zaaddoos was het enige echt winterse tintje op deze mooie dag.



Pluisjes in het riet in het mooie ochtendlicht.




Begroeting tussen het jonge vosje en een van de moervossen.




Het is altijd genieten om in alle rust het gedrag van de vosjes te bekijken en vast te leggen.




Nogmaals het mooie jonge vosje




Een cadeautje, de klapekster die vanuit een verder gelegen boom naar je toe komt vliegen en in de dichtstbijzijnde boom gaat zitten. Ook nog eens met een strakblauwe lucht erbij, zo heb ik deze mooie wintergast nog niet eerder kunnen fotograferen.



Nog eentje van de klapekster




Op deze stralende woensdag (wat was ik blij dat ik deze dag vrij kon krijgen) heb ik vooral de vosjes gefotografeerd, later die week zou ik nog een keer terug gaan voor de watervogels.




Dit was mijn mooiste foto van de dag en wellicht wel van de maand februari.  Van een afstandje, laag bij de grond en op het moment afgedrukt dat het vosje omkeek. Blij mee...



Relaxed vosje, dat zelfde vosje van de foto hierboven ging iets later lekker liggen. Gelukkig bleven ook de andere aanwezige fotografen op afstand en dan zie je meteen dat de vos op zijn gemak is. Vaak tref ik het anders aan, mensen die met hun telelenzen achter de vossen aan blijven rennen, waardoor je aan de dieren al ziet dat ze niet happy zijn. Dan loop ik door want dat opjagen vind ik helemaal niet leuk om te zien.




En weer een begroeting, ik zou dit eigenlijk moeten filmen, want de geluiden die ze dan maken zijn ook leuk om te horen..



En zo gaat langzaam de zon onder en moesten wij ons na deze foto haasten naar de uitgang. Wat een heerlijke dag.....


Zaterdag 10 februari beloofde ook weer een mooie dag te worden, dus na al die verregende vrije dagen in december en januari was ik er heel erg aan toe om veel naar buiten te gaan, en dan het liefst naar mijn favoriete gebied..


Toen ik aankwam regende het een beetje, maar het duurde niet lang of de zon begon uitbundig te schijnen.



Koolmeesje



Landschapje



Deze dag ging ik voor de wintergasten, de waterspreeuw kon ik deze keer niet vinden dus ik wandelde verder naar het infiltratie gebied, de Zwanenplas..waar altijd wel watervogels te vinden zijn, zoals deze brilduiker, er zat wel wat riet in de weg, maar zo dichtbij heb ik ze niet vaak.



De brilduikers hebben al de lentekriebels, dit baltsende mannetje heeft toch wel de interesse van het vrouwtje gewekt dat achter hem aan komt.

Er zaten veel brilduikers die baltsgedrag vertoonden, maar helaas vielen die foto's tegen en kwamen niet door de blogselectie.


De krooneenden had ik deze winter nog niet gezien, dus ik was heel blij dat ik ze vond, en dit keer niet midden op de plas, maar redelijk aan de kant, zodat ik er een paar aardige foto's van kon maken, een laag standpunt is hier niet mogelijk want dat wil ik natuurlijk het liefst.



Maar dit is ook mooi, man en vrouw krooneend bij elkaar. De mannetjes zijn zo mooi met die rode kop, en zeker als de zon erop schijnt is het prachtig roodbruin.


Samen onderweg



En nog een keer de krooneend man.



Heel veel tafeleenden, bijna allemaal rustend / slapend



Op het groot Zwarteveld komt het ruig haarmos weer te voorschijn, het is nog heel erg klein, maar straks zie je daar op het veld een oranje gloed van deze haarmos spore kapsels. En de volgende keren ga ik zeker hier weer wat foto's van maken.



Tenslotte nog een koolmees. Ik hoopte nog op een goudhaantje en kramsvogels, maar die kon ik niet vastleggen, maar wie weet komt dat de volgende keer, de winter is nog niet voorbij.


Ik kan alleen maar zeggen dat ik deze twee dagen enorm heb genoten. Hier wordt ik blij van en het geeft energie. Gelukkig lijkt het komende tijd nog even aangenaam winterweer te blijven dus ik hoop snel weer de duinen in te kunnen......wie weet tref ik het dan met goudhaantje en kramsvogel.

25 opmerkingen:

  1. Heerlijk blog weer Ghita !!
    En mooie foto's van de vosjes , toch stiekum wel mijn favoriete duin bewoners ..
    Fijn als je er van kan genieten en ze mooi op de foto kan krijgen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita
    erg mooie serie van de vossen maar ook de klapekster super.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat je hebt genoten en wij genieten weer van je prachtige foto's!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's. Begrijp dat je niet kon kiezen.
    Vosje met ondergaande zon zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ghita je hebt weer een prachtige blog geschreven. De vossen vind ik super en dan ook nog de andere vogels. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schitterende foto's! Mooi gekozen belichting van de vossen; hou ik erg van!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een mooi blog geworden, en die ene favoriete foto is wel erg mooi idd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi hoor ! Wij hebben de afgelopen week ook weer supergenoten van de AWD ...prachtig gebied met vele leuke bewoners en landschappen ...met als bonusbheerlijk zonnig winterweer ��

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Het plezier en het geluk wat het je brengt spat er van af!!!
    Geweldig mooie fotoreeks. De vosjes zo mooi! Je landschapsfoto een de bladeren in tegenlicht, top! Klappie in een strak blauwe lucht, wat een plaatjes, èn mazzel! Dan in de brilduikers, tafeleenden en de krooneenden wat een heerlijke wandelingen. Ook de koolmees en het haarmos wacht op de lente. Ik ben blij dat je niet kunt kiezen, want mij doe je er een groot plezier mee, genieten!!
    Groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Wat een mooie foto's!!
    Prachtig die vosjes. Vooral foto's 9 en 10 vind ik erg mooi.
    En wat een prachtige en kleurrijke foto van dat koolmeesje op nr. 15 en ook nog eens haarscherp. Super gedaan!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooooh die klapekster, wat een bijzonder vogeltje. Nog nooit gezien! Heerlijke serie weer, al die vosjes, de brilduikers en de krooneenden. Is weer even genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Ghita wat is dit weer genieten als ik dit ziet gaat het enorm bij mij kriebelen daar moeten we zodra de gezondheid het toelaat zeker weer naar toe o wat missen we dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij kan zo bij de Franse moden huizen gaan werken.
    Want deze jongens en meisjes hebben werkelijk prachtige bontjassen aan (alleen voor hen dan hé)
    Wat een verschil hé tussen de zomer en wintervacht.
    Daarom is het ook zo leuk dat je ze regelmatig voorbij laat komen.

    Maar ook het gebied is prachtig en leuk om de jaargetijden voorbij te zien komen.
    Wat valt daar veel te spotten..

    Heb zoals altijd weer genoten van je blog dus dank je wel Ghita.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's weer!
    Genieten daar zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Wat 'n schitterende serie heb je van de vossen gemaakt, ook de Klapekster heb je mooi te pakken.
    En dan nog die watervogels Krooneenden, Brilduiker en Tafeleenden zo ook de Koolmees.
    Is weer echt genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    Als je op je gemak vossen kan fotograferen zonder dat er anderen het gedrag op de een of andere manier beïnvloeden dan is het de moeite waard om ermee bezig te zijn; het levert dan ook vaak mooie platen op. Als ik een groepje mensen in de buurt van de vossen zie loop ik er altijd in een grote boog omheen. Jij hebt de klapekster mooi geplaat, een buitenkans. Krooneenden, brilduikers en ook zaagbekken moet je weten te vinden. Als het meezit krijg je ze mooi vrij en kan je mooie platen maken. Met de krooneenden is dat vaak lastig, maar voor jou deze keer zo te zien niet. Je hebt weer veel moois gezien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's van de vossen Ghita en inderdaad met een mooie wintervacht. Ook de krooneenden heb je erg gaaf gefotografeerd.
    Groet uit het bruisende Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Ghita, fijn dat je het zo getroffen hebt met het weer. Goed licht wat de fotografie ten goede komt. Wat zijn de foto's van de vossen prachtig geworden. Heel fraai en heb ze met genoegen bekeken. Ook de watervogels hebben je niet teleurgesteld en dan ook nog eens de klapekster prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Ghita,

    De vosjes stelen weer de show. Wat een leuke opnames. De klapekster die mag ook gezien worden. Geweldig mooi genomen.
    Maar ik vind het koolmeesje ook gezellig in de boom. Het was weer in een woord genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijke serie, Ghita.
    Wat ziet de wereld er toch anders uit als het zonnetje wil meewerken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige serie beelden Ghita. Heerlijk toch wanneer je weet waar je moet zijn in zo'n groot gebied. Met die kennis is de kans op beelden die je voor ogen hebt erg groot en dan is het helemaal super wanneer je bepaalde soorten op een fijne manier voor je lens krijgt. De klapekster staat er zo prima op. Toch een schuwe vogel en dan is het mooi meegenomen wanneer de vogel lekker dichtbij komt. Mooi de brilduikers en de krooneenden. Dan heb ik het nog niet eens over de prachtplaten van de vossen. Die met zonsondergang is super.
    Een heerlijke serie om te bekijken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi de vosjes op ooghoogte Ghita, je weet ze wel te vinden, super. En de klapekster daar zal je blij mee zijn. De foto van het haarmos is ook erg mooi geworden. Een mooie dag heb je daar gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi Ghita, lekker diverse blog. De vosjes zijn prachtig en de Klapekster altijd een leuke wintersoort, ik heb hem nog niet gezien. Je kunt je hart de komende dagen nog ophalen, de winter en de zon zijn er.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Ghita,
    Dit blog had ik dus ook gemist em dat zou jammer zijn, want het is de moeite van het bekijken wel weer waard. DE klapekster heb jij ook lekker dichtbij, bij mij bleef hij wat verder weg zitten, helaas.
    Je moet het op de vossenplek idd treffen met de 'collega's'. Meestal loop ik al bij voorbaat door als er meerdere teletoeters rondlopen. Misschien moet ik daar toch maar eens lak aan hebben, want het leverde jou wel prachtige platen op. Ik hoop altijd op een 1 op 1 ontmoeting...
    Behalve de waterspreeuw heb ik deze winter nog niet veel wintergasten gezien. Misschien blijven ze nog even, want wegens klusverplichtingen bij dochterlief heb ik niet zoveel tijd om te gaan. Moet ook eerst weer wat aangenamer worden. Ik ben overigens wel een paar keer richting Groot Zwarteveld geweest op zoek naar Ruig Haarmos (of Zandhaarmos, what ever). De laatste keer op 14/2 en toen kleurde het aardig rood, maar dat was van het Gewoon Purpersteeltje (staat vlgs mij ook op jouw foto. Is ook heel mooi!). Bij de Zilk vond ik wel wat Ruig Haarmos...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige serie Ghita, met de klapekster qua soort als heerlijke kers op de taart. Je vossen zijn weer als vanouds zeker nr 10 zoals jij aangeeft, maar ik vind nr 11 toch ook een hele fraaie. Frappant de combinatie van vossen met de krooneenden met hun vossenkop, heel mooi.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita