zaterdag 20 januari 2018

Pestvogels

Het is iedere winter weer afwachten, komen ze wel of komen ze niet naar ons land. En wordt het een invasie, of slechts een enkeling. Ik heb het over de pestvogels of  de beter klinkende Engelse naam Bohemian Waxwing (zoveel mooier dan de Nederlandse benaming van deze prachtige vogel)


Dan is het ook fijn als er pestvogels ons landje aandoen, ze een beetje in de buurt zitten. Vorig jaar had ik geluk dat ze bijna bij mij om de hoek zaten, in Leiderdorp. Daar heb ik toen dit blogje aan gewijd. 

Maar ook Haarlem is niet al te ver, zeker in combinatie met een bezoek aan de Waterleidingduinen. Zo ging ik op zondag 14 januari met Henk mee richting de pestvogels in Noord-Holland.


En we hadden de locatie snel gevonden, met dank aan waarneming.nl en het grote aantal fotografen dat al ter plekke was.....dan is het alleen maar een kwestie van een mooi plekje zoeken.



En die vonden we, de zon achter ons zodat de vogel mooi in het licht zat en wij geen last van tegenlicht hadden. Dat zonnige moment was trouwens maar heel kort en we hadden echt geluk dat de bessenplukkende vogel net op dat moment in de juist struik vlak voor ons kwam.



Dat zijn toch geniet momentjes....we hielden voldoende afstand zodat de vogel zich niets van ons aantrok en zich lekker vol at aan de bessen van de Gelderse roos.



Hap, daar gaat er weer eentje. In rap tempo werden de bessen geplukt. Hier een deze blog is steeds 1 vogel te zien, maar het groepje bestond uit 5 dieren, die hoog in een nabijgelegen boom zaten te wachten tot de kust veilig was om vervolgens aan te vallen op de besjes.




Gelukkig hangen er nog genoeg, daar kunnen ze wel even mee vooruit. Blijkt ook wel want een week later zitten ze nog steeds op dezelfde plek.








Welke bes zal ik nu toch eens nemen....




De zon verdween achter een wolk en meteen ziet alles er anders uit.... maar ook best mooi zo'n rustende pestvogel tussen de bessen.



En er zitten altijd wel takkenfoto's tussen....



Soms zat ie zelfs heel dichtbij, maar niet op de meest fotogenieke tak....




Hoog in de boom, met de bessen binnen bereik



Hop daar gaat weer een besje.








En soms zit de vogel echt dichtbij , op een paar meter, maar oh, wat een lelijke rommelige achtergrond.
De vogel houd van variatie in zijn maaltijd, want na de rode bessen, was het nu tijd voor de paarse liguster bessen.
Denk de achtergrond maar even weg en kijk eens hoe mooi deze vogel is: zijn kuif, zijn prachtige vleugels en staart met de rode en gele kleuren. 
Echt super dat ik ze ook deze winter kon vastleggen, en van mij mogen ze nog een poosje blijven en nog wat meer zuidwaarts trekken, in Leiderdorp zijn ook lekkere bessen struiken.










Het was een paar uurtjes genieten waarbij eigenlijk het eerste kwartier wat fotografie het beste was. Maar om daarna de vogels te blijven bekijken, te luisteren naar hun bijzondere geluid en ook weer bekenden te ontmoeten maakt het weer tot een geslaagde middag.


26 opmerkingen:

  1. It is great that there is such a prolific crop of berries for these waxwings. In all the avian world there is little more delightful than encountering a flock of waxwings busily feeding and going about their business.I am sure that you were thrilled.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schitterende blog Ghita. Het blijft een feestje om deze mooie vogels te zien. Ik heb ze zelf nog niet gezien dus ik geniet graag even met je mee en denk hun leuke tingelende geluidjes er wel bij. Echt heel mooie foto's heb je kunnen maken met (meestal) mooie rustige achtergronden en fijn licht. Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat leuk weer Ghita, echt genieten van deze soort. Ze zijn prachtig! Foto 7 vind ik echt gaaf, hij is echt aan het kijken wat hij nu eens zal uitzoeken. Inderdaad hopen dat ze nog even blijven (of dat er meer komen) en natuurlijk het liefst in je eigen woonplaats, ook bij mij staan mooie Gelderse rozen ;-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige foto's. De pestvogel staat ook nog op mijn lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's Ghita, het zijn prachtige vogels om te zien! Zeker tussen die rode besjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Ghita! Ik ben er dit jaar niet geweest. Vorig jaar mocht ik deze mooie vogels ook zien in IJmuiden. Zo leuk dat ze niet zo schuw zijn! ik vind vooral die met die rode bes super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Heerlijk al deze foto's van Pestvogels!!! Zo gaaf als je ze tegenkomt en dan ook nog eens mooi vrij zittend en bij de eerste zeven foto's ook nog eens met lekker licht! Dat is genieten!!!
    En dat doe ik nu ook. geweldige serie. Vooral met die bes in de bek.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tante Jacqueline21 januari 2018 om 12:05

    Hallo Ghita,
    Wat een prachtige serie van een mooie vogel met een minder mooie naam. Geweldige opnames heb je ervan gemaakt. Het was voor ons weer genieten van jouw hobby.
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Mooie foto's heb je gemaakt van deze prachtige vogels.
    Leuk ook zo met die rode besjes.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita
    super mooie serie ik mis alleen de reeën foto's
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die komen in een andere blog met AWD foto's, wilde hier alleen de pestvogels plaatsen. Had ook bijna geen mooie foto's van de reeën.

      Verwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Okay ze worden pestvogels genoemd maar mij pest je hier niet mee :-)
    Wat een prachtige serie van dit vogeltje tussen de bessen.
    Ik heb ze nog nooit in het echt gezien dus ik zit met open mond je werk te bewonderen.

    Je mag mij vaker pesten :-)
    want ik geniet hiervan.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als ze nog even blijven moet ik toch ook maar eens die kant op... want wat zijn het prachtige vogels en dan zo decoratief tussen de rode besjes.
    Vooral de eerste drie foto's zijn super!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind die rommelige achtergrond heel erg meevallen: je hebt de vogel zo prachtig op de plaat gezet, in een situatie waarin hij/zij zich normaal bevindt. Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh Ghita je hebt deze vogel er echt mooi opstaan. Moet eigenlijk ook even gaan kijken. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, als ze er nog zijn is het de moeite waard, het is niet echt ver weg voor jou. Wel hopen dat er nog wat licht komt deze week.

      Verwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Prachtig blog van de pestvogel, ik vind hem prachtig, maar heb hem nog nooit in het echt gezien.
    Je had prachtig licht wat een verschil dan als de zon verdwijnt.
    Groetjes Irma
    Je vraag over de pimpelmezen op mijn blog heb ik je beantwoordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    Wat een mooie serie laat je hier zien, ik had dat graag ook gedaan, maar ik was toen even in Zuid-Europa. Op 22 januari hadden ze geen trek meer, ze waren vertrokken, helaas. Als ik jouw platen zie hoop ik dat ze weer ergens in de buurt opduiken.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Ghita,
    wat heb je er prachtige foto's van kunnen maken.
    Zo lekker close-up, en de rode bessen zorgen voor een mooie entourage.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,
    Je hebt er 'n mooie serie gemaakt van de Pestvogels en staan er erg mooi open en ook mooi licht.
    Zie dat je beter weer hebt gehad dan komen ze veel mooier uit.
    Toen ik met Bert ben geweest was het grauw weer.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ghita,
    Leuk als ze een keer in je omgeving voorkomen. Het zijn zulke prachtige vogels. Geweldig als ze dan ook nog in de Gelderse roos gaan zitten.Je hebt een mooie serie kunnen maken.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke platen Ghita, vooral de eerste zeven zijn fantastisch. Je geeft het zelf al aan, je ziet dat je hier het beste licht had. Wat vooral in deze foto's ook opvalt is dat ze zo goed vrij zitten, meestal heb je net wel wel weer ergens een takje in de weg zitten. Fijne serie en ook voor mij mogen ze wel wat verder zuidelijk afzakken, geen bezwaar als dat nog een tikkeltje verder is dan Leiderdorp.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kijk, zo wil je ze hebben! Lekker tussen de rode bessen. Een hele mooie serie Ghita. Ik ga geen favoriet kiezen want ze zijn allemaal erg fraai!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Ghita, vorig jaar was ik ook in de gelukkige omstandigheid om deze fotogenieke vogels te kunnen fotograferen. Wat er door je heen gaat bij het zien van deze pareltjes is onbeschrijfelijk. Dat zal bij jou niet anders geweest zijn. Je hebt er schitterende foto's van kunnen maken, mooi licht en setting. Deze foto's moet je koesteren want het is niet evident dat je ze volgend jaar weer zal zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hai Ghita,

    Prachtige serie platen, waarbij vooral de eerste 7 eruit springen. Mooi tussen de besjes en toch ook vrijzittend en een aardige achtergrond. Je was er op het juiste moment. Mooi te zien waarom de Engelse naam zo veel beter is dan de Nederlandse. Heel mooi gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel gaaf die pestvogels Ghita. Een hele mooie setting zo met die besjes. Wij sluiten ons aan bij eerdergenoemde commentaren, de eerste paar zijn het mooist vanwege de kleuren die eruit springen.

    Groeten van Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita