vrijdag 12 januari 2018

Amsterdamse Waterleidingduinen: December 2017-Januari 2018

De mooie, enigszins zonnige dagen waren in december zeer schaars en ook januari had tot nu toe maar 2 mooie zonnige dagen. Gelukkig kon ik deze twee dagen, en nog 1 mooie dag in december er lekker op uit naar mijn favoriete gebied: de Amsterdamse Waterleidingduinen.


De zwartbuikwaterspreeuw had de Waterleidingduinen weer gevonden. Op 12 december fotografeerde ik hem al in de sneeuw, nu zat ie op dezelfde plek als waar ik hem in 2010 uitgebreid kon fotograferen.  De waterspreeuw zal in deze blog een hoofdrol krijgen. Deze foto is van 28 december 2017.



Het groot Zwarteveld, onderweg naar het infiltratie gebied in de hoop daar de wilde zwanen aan te treffen.




En daar vloog ineens een wilde zwaan over.......




En gelukkig, in het infiltratiegebied vonden we een groepje, twee volwassen zwanen en 8 jongen van vorig jaar. Helaas zwommen ze de andere kant op...




En verdwenen even later uit beeld. Maar eindelijk, ik had mijn eerste wilde zwanen van deze winter op de foto, voorgaande jaren had ik ze al in november, dus ik was laat dit jaar.




Tijd voor een lunch pauze, boven bij het huisje van Wester, je kan daar even lekker uitrusten op de bankjes en genieten van het uitzicht over de duinen.


Op 7 en 8 januari werd er eindelijk wat kouder en zonniger weer voorspelt, dus ik nam de maandag vrij zodat ik twee dagen kon genieten van al het moois in de duinen. Natuurlijk mocht een bezoekje aan de waterspreeuw niet ontbreken, hij zat weer op hetzelfde plekje als eind december.



In het betonnen kanaaltje, niet de mooiste plek en door het gebrek aan licht ook niet de makkelijkste plek. Het was een zonnige ochtend, maar daar in het kanaaltje was het donker dus worstelen met ISO waarden en sluitertijden.



Het vogeltje zit haast nooit stil.



En pikt het ene na het andere beestje uit het water.

Op het moment dat het toch iets te druk werd, vloog de vogel weg naar een andere plek, die wat licht betreft beter was. Echter.....deze plek is omsloten door een hek, dus we moesten van een grotere afstand fotograferen.


De vogel heeft wel alle rust, wordt niet opgejaagd en kan hier ook naar hartenlust in het stromende water duiken om zijn maaltje bij elkaar te vangen.



zo'n watervalletje is toch wel wat meer fotogeniek als de betonnen bak.




En zwartbuikje heeft het weer prima naar zijn zin.


Omdat het een mooie dag was en er nog meer te zien is in de AWD liepen we verder en kwamen alweer de volgende wintergasten tegen...



Meneer grote zaagbek



En mevrouw grote zaagbek.



Overvliegende wilde zwanen, dit is waarschijnlijk weer dezelfde familie als ik eerder al fotografeerde. Helaas waren ze niet aanwezig in het infiltratiegebied.





Een dag later, maandag 8 januari, een koude start, met zowaar een bevroren plasje met leuke ijs structuren.



een damhertje aan de bosrand.

Helaas was zwartbuikje deze dag niet thuis. Wat mij direct opviel was de hoge waterstand in het betonnen kanaaltje, een stuk hoger dan een dag eerder.



En alweer een mooie wintergast, meneer brilduiker.




 En natuurlijk is daar weer een vosje......



en nog een ander vosje, met een mooie blauwe lucht. Wat was het lang geleden dat we zo'n mooie strakblauwe lucht hadden, na al die dagen van grijs en somber weer was dit heel erg welkom. Jammer dat het maar twee dagen duurde.



En zo vergeet je de tijd, genietend van het vosje in het laatste licht.



De zon staat al laag, dus de 3 kilometer naar de uitgang Zandvoortselaan liepen we in redelijk hoog tempo om nog net voor zonsondergang bij de uitgang te zijn.

Wat waren het heerlijke dagen in de duinen, alle dagen in goed gezelschap en ook onderweg kwam ik veel bekenden tegen, dus het was ook nog eens heel gezellig. Wat wil je nog meer: genieten van de natuur, lekker wandelen, mooie foto's maken en leuke mensen ontmoeten. Een goed begin van het nieuwe jaar.

17 opmerkingen:

  1. Outstanding shots of the Dipper, to say nothing of the other bird species and the gorgeous fox. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's heb je er weer gemaakt. Die Zwartbuikwaterspreeuw staat er prima op net als de prachtige Wilde Zwanen, beide soorten heb ik nog nooit gezien. De mooiste foto's vind ik toch die van de vos, prachtig met die mooie blauwe lucht!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk blog weer Ghita ! Wij hopen ook weer eens het AWD in te gaan !!
    Zo mooi is het daar en zoveel te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk blog met mooie wintergasten! Slim dat je de zonnige dagen hebt meegepikt, daar was iedereen wel aan toe geloof ik. Je ziet meteen dat koppie van de Brilduiker zo mooi oplichten, heel anders dan met dat grauwe weer. De vos in de zon is ook fraai. En natuurlijk de Waterspeeuw. We jammer van het licht maar het beestje bekijken vind ik persoonlijk ook al een feestje.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat heb je veel soorten gezien afgelopen tijd. Ook al weer de Wilde zwanen en Grote zaagbekken, zo leuk!
    De Zwartbuikwaterspreeuw had ik ook voor het eerst dit jaar, maar niet zo mooi op de foto als jij hier laat zien, zeker de eerste foto, zo lekker in het zonnetje. De vosjes zijn weer gaaf!
    Je afsluiter is ook erg sfeervol. Fijne blog om te bekijken.
    Fijn weekend,
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk Ghita,
    Vosje mooist voor mij.
    Zondag geeft de weerman een zonnige dag,
    geniet er dan extra van !
    Lieve groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Ghita,
    die zwartbuikspreeuw houdt iedereen wel lekker bezig. Jij hebt er mooie foto's van kunnen maken. Leuk dat hij even bij dat watervalletje wilde gaan zitten - een leuke omgeving voor de foto. Verder ook een mooi blog; met de vossen weer zo prachtig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's Ghita!!
    Schitterend hoe je al die vogels hebt gefotografeerd. Dat doorkijkje op foto 6 is ook erg mooi gedaan.
    Mijn favoriet is toch het vosje op foto 20. Prachtig genomen zo met dat warme licht. Top!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Prachtig blog is dit.
    Heel mooi zo de waterspreeuw, en de vos is ook super vast gelegd.
    Goed dat jullie op tijd waren, als het donker wordt lijkt het mij niet de leukste plek om daar te lopen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt de mooie winterdagen prima benut Ghita. Mooi de waterspreeuw, die heeft wel terecht de hoofdrol. Net als jij geniet ik overigens ook iedere winter enorm van de wilde zwanen, leuk dat jij ze ook weer hebt gezien. Fraai ook de vossenfoto's, zoals je zelf al zegt mooi zo tegen de blauwe lucht en met jouw lage standpunt. Een prachtig blog, kan me voorstellen dat de tijd dan vliegt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige winterse plaatjes die deze tot nu toe vaak grauwe winter toch een beetje opfleuren. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De foto's van de waterspreeuw zij mooi hoor, top dat je hem gezien hebt en foto's hebt kunnen nemen. Mooi laag standpunt en leuke momenten. Fijn dat de wilde zwanen er ook weer zijn het is zo'n elegante vogel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk die spreeuw! Wat een laag standpunt heb je genomen, het is net alsof je zelf het water in bent gegaan. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tante jacqueline19 januari 2018 om 07:54

    Hallo Ghita,
    Wederom genieten van je mooie blog .Wat ik erg mooi vind is het doorkijkje . de waterspreeuw is ook erg mooi. Ja, en dan je vriendje vos schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ghita,

    Prachtig wintersoverzicht zo. Altijd weer leuk wanneer die wintergasten zich laten zien. Ik heb begrepen dat ze wel een beetje dungezaaid zijn op dit moment. De zaagbekken en brilduikers moeten echt gezocht worden. Mooi dat je die samen met de wilde zwanen en de waterspreeuw toch fraai hebt weten vast te leggen.

    Groetjes,
    Ren'e

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    De waterspreeuw heb jij onder betere condities dan ik gezien. Hoe dan ook, we mogen blij zijn dat hij zich deze winter zo goed laat zien. Je hebt er een aantal knappe platen bij. De andere wintergasten maken het ons niet al te makkelijk. Ze lijken wat schaarser voor te komen en vaak ook wat schuw, je moet er een beetje geluk mee hebben. Hoe dan ook, de zonnige dagen bieden echte lichtpuntjes tussen de veelal grauwe, winderige en vochtige dagen. Dan is het ook prettig om de dieren kleuriger te zien. Je sluit sfeervol af.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita