vrijdag 15 december 2017

Amsterdamse Waterleidingduinen: December....Sneeuw!


En toen ging het sneeuwen, op 10 en 11 december viel er heel wat van het witte spul naar beneden, maar pas op dinsdag 12 december had ik gelegenheid om naar de Waterleidingduinen te gaan. 
Want als er sneeuw ligt dan gaat het weer kriebelen....Een vos in de sneeuw.
Begin dit jaar met de sneeuw was het niet naar tevredenheid gelukt. 
Op deze mooie dinsdag hoopte ik op meer succes....



Halverwege de middag, toen de helft van de sneeuw al was weggesmolten, was daar dan een vosje dat als een gewillig model wilde poseren. Het mooie licht van de ochtend was verdwenen, sterker nog, er kwam zelfs nog een hagelbui naar beneden.



Maar eerst terug naar de ochtend, want die begon prachtig




Net na zonsopkomst, het bekende boompje bij ingang Panneland.





Mooie wolkenlucht, zo jammer dat de sneeuw al uit de bomen was gevallen.....want als alles wit is, dan is het nog mooier. Maar dit was ook genieten, vaak liep ik als eerste door de sneeuw en het was een flink pak waardoor ik vaak tot mijn enkels wegzakte. Het wandelen in de sneeuw was gewoon een dagje sporten.....




En daar was het eerste geluksmomentje, de zwartbuikwaterspreeuw. Ik wist waar hij ongeveer zat, maar de vogel had zich al een paar keer verplaatst de laatste dagen, dus dan is het toch afwachten of ie er is......ja hoor, daar zat hij aan de waterkant.

en net op dat moment liet het zonnetje zich zien, en kon ik het vogeltje van een klein afstandje fotograferen bij mooi licht.



Even poetsen



beetje babbelen




Ik durfde niet dichterbij , bang om het diertje te verjagen, maar vanaf zo'n 5 meter was het goed te doen om de waterspreeuw te fotograferen, terwijl hij zijn visjes en andere waterbeestjes ving.




De hertjes lieten zich niet zo goed zien deze dag, en de herten die ik tegenkwam, waren erg schuw en gingen er meteen vandoor. Dus voor een damhertje in de sneeuw zal het toch weer winter moeten worden met een nieuwe laag sneeuw.




en daar komt weer een hagelbui aan





Winterwonderland, het was zo mooi.....eigenlijk is het niet over te brengen op een foto....de sneeuw knisperend onder je voeten en verder niets....dat zijn toch wel cadeautjes van de natuur.




En weer een hertje op de loop, terwijl er een hagelbui naderde




Hagelbui boven de duizendmeterweg.....



En juist op dat moment liet een vosje zich zien.....




 En zo viel de hagel op haar koppie



 Sneeuwvos



Wat verderop was er nog een vosje dat rustig stond te kijken naar de fotografen. Dit keer waren er niet zo heel veel fotografen, een stuk of 10 en we bleven allemaal op een afstandje. Anders dan in februari waar er massaal achter 1 vosje werd aangerend, waardoor ik het destijds voor gezien hield.
Nu kon ik de tijd nemen om de foto's te maken en was het vosje heel relaxed.




En dan merk je dat het toch niet meevalt, de vos is er, de sneeuw is er , maar ook de soms storende achtergrond is er omdat er al zoveel sneeuw was gesmolten.  Veel foto's eindigden in de prullenbak omdat er achter of naast de vos een grote donkere vlek was van een struikje waar de sneeuw al uit verdwenen was.....





Een vos helemaal in het wit, dat was wat ik graag wilde. Op dit moment was het mooie licht van eerder die dag verdwenen en viel het niet mee met de belichting, om geen blauwe sneeuw te krijgen heb ik flink over belicht....




Maar ik heb hem (haar), de vos in de sneeuw, zoals ik graag wilde......helemaal in het witte landschap.




En door het overbelichten en het lage standpunt (lang leve het regenpak, gewoon lekker languit in de sneeuw) werd de sneeuw een wazige witte vlakte, dus werd het een beetje een high key achtige foto.





Met wat meer omgeving, ik had liever meer van dit soort foto's gemaakt, maar omdat het landschap rondom niet meer zo winters was, heb ik mij tot een paar foto's beperkt.










Het werd nu snel donker, mede door de dikker wordende bewolking, dus werd het tijd om richting uitgang te lopen en afscheid te nemen van dit mooie vosje.



Dromerig sfeertje.....dit is het oudste bekende vosje en op deze foto doet zij mij erg denken aan de oude rekel, de vos die ik als allereerste vos op de foto had gezet (in 2010).



Veel jagende torenvalkjes deze dag, deze hing bijna recht boven mij.
Ook de klapekster zag ik nog maar de foto was zo slecht dat ie zelfs niet als bewijsplaatje mag.








En zo werd het tegen half vijf alweer donker, na een hele dag wandelen door de sneeuw voelde ik mijn spieren wel. Wat was het een mooie dag en twee wensen vervuld: een vos in de sneeuw, en de waterspreeuw. Missie geslaagd.








Het is pas december en officieel moet de winter nog beginnen, dus wie weet komen er nog meer perioden met een mooi sneeuwdek.  Van mij mag het, en dan hoop ik natuurlijk wel weer de gelegenheid te hebben dan de natuur in te gaan....
We zullen zien, voorlopig geniet ik nog na van dit cadeautje op zomaar een dinsdag in december.


20 opmerkingen:

  1. Heerlijk herkenbaar verslag Ghita! Precies zoals ik het ook heb beleefd, een heerlijke winterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jonge jonge, wat heb jij lekker gespeeld in de sneeuw! Geweldige foto's en dan ook nog de waterspreeuw, gefeliciteerd wat super!
    Fijne feestdagen en al het goeds voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Jij hebt het wel getroffen op de 12e. Ik kon pas 's middags toen de condities al veel minder waren. Geen vos gezien, wel de waterspreeuw, al was het niet zonnig. Met een zonnetje erbij ziet alles er een stuk fraaier uit, maar daar pakte ik naast. Jouw vossenserie is heel geslaagd geworden. Ik kan mij voorstellen dat je er dik tevreden mee bent. In zijn totaliteit heb je duidelijk, in ieder geval aan je foto's te zien, een echte mooie winterdag beleeft.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ghita,
    ondanks dat de weers- en lichtomstandigheden niet mee wilden werken, laat je hier toch een prachtige reeks vosje-in-sneeuw zien.
    Een beetje zonlicht op de waterspreeuw doet 'm wel goed - foto 7 vind ik prachtig.
    Op een landschapsfoto is het licht extra belangrijk - 's morgens maakte je foto 2 - ik ben daar weg van - wat een mooie met die lichte tinten in de lucht erachter. Afsluitende landschap is trouwens ook heel mooi. Prachtig blog; het genieten kan je eraan afzien.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een mooie serie foto's van de vos in de sneeuw en de waterspreeuw ook nog.
    je dag kon niet meer stuk denk ik.
    Prachtige luchten er ook nog bij maakt het helemaal compleet.
    Mooi blog ik heb er van genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie beelden, van mij mag het ook nog een keer gaan sneeuwen. Heb er helaas niets mee kunnen doen, griepje.. En de waterspreeuw weer terug, wat goed om te zien..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Mooie winterse sfeerbeelden. Prachtig om te zien.
    Vooral die luchten, zoals op je laatste foto is echt mooi. Gaaf ook dat je dat vosje in de sneeuw en ook die torenvalk zo mooi hebt kunnen fotograferen. Het zal wel erg koud geweest zijn denk ik, maar dik de moeite waard!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Je hebt weer geluk gehad die dag van de Waterspreeuw en de Vos, en wat 'n mooie platen heb je gemaakt ook van de omgeving, ook de Torenvalk heb je mooi te pakken, jammer dat de sneeuw al weer weg is.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    mooie winterse foto's van de awd en de vos in de sneeuw en je heb de waterspreeuw
    de laatste foto vind ik mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige winterserie Ghita !
    Mooi om de verschillende vosjes te zien ..
    Die ene is zeker een nakomeling van die oude rekel..
    Ook zie ik de oude moervos wel terug ...
    Laat de winter maar weer even terug komen, want hier begint het kriebelen ook weer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's Ghita, wat waren het heerlijke dagen. Het vosje steelt de show, maar ook je landschappen vind ik geweldig. Fijne feestdagen en groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooooh Ghita, wat zijn je sneeuw-foto's prachtig geworden! Ik heb zo zitten genieten! En wat ik nou zo heerlijk vind: ik heb ook zo van die sneeuw genoten, maar ik heb zo ongelofelijk veel gezeur om me heen gehoord. Niet normaal meer. En die sneeuw viel toch! Ik hoop dat we nog veel sneeuw krijgen deze winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Ghita,

    Je foto's zijn altijd prachtig.
    Maar met die sneeuw erbij is het toch echt de overtreffende trap van prachtig.
    Wat een topper van een fotograaf met dito blog.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De sneeuw geeft toch weer een extra dimensie aan de foto's. Vooral die met de vos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pfft, Hallo Ghita!!!
    Wat een heerlijke blog weer. Foto 25 is voor mij echt de ultieme foto. Maar ik moet zeggen dat de hele blog verrukkelijk is!!! Mooie sneeuwlandschappen met dreigende luchten, prachtig. De Zwartbuikwaterspreeuw geweldig, zo fijn dat je die zag en zo mooi kon platen ( is mij nog nooit gelukt) De vos met een hoop hagel op zijn kop, leuk!! en De hele serie van de vos prachtig.
    Zucht...dat was weer genieten.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hallo Ghita,
    wat een mooie blog .vooral de vos . weer genoten van de echte sneeuw in nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Altijd fijn wanneer je kunt fotograferen wat je al een tijdje graag wilde platen. Mooi de waterspreeuw en natuurlijk heel mooi de vos in de sneeuw. Ik wilde er ook graag even naartoe, maar ik heb mij laten tegenhouden door het grote aantal fotografen. Dat is toch niet mijn ding moet ik zeggen. Het massale begint mij steeds meer tegen te staan. Heerlijk dat je de gewilde beelden hebt kunnen maken. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René
      In het weekend was het inderdaad heel massaal, maar die dinsdag waren er maar weinig fotografen, misschien een stuk of 6 a 7 (in het weekend meer dan 30 dus dat is wel een verschil). Begin dit jaar met de sneeuw ben ik weggegaan omdat het te druk was en mensen achter de vos aan gingen rennen, dan vind ik het ook niets, maar met een klein groepje is het prima, zeker als je merkt dat de vos rustig blijft en zich niet bedreigd of opgejaagd voelt. groetjes , Ghita

      Verwijderen
  18. Great series of winter shots. The Dipper looks so plump and healthy - the fox too.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Ghita, eindelijk heb ik weer eens op je blog gekeken en zo kwam ik meteen weer helemaal in sfeer in Panneland. De vos in de sneeuw en - bijzonder! - de waterspreeuw zijn mooi, maar de landschapfoto's vind ik echt prachtig. Die dreigende luchten, de ontlading van de hagelbui op foto 9 en de zon op de sneeuw en de sporen op foto 10 mooi getroffen! Mooi gekozen standpunt voor het - inderdaad bekende - boompje bij Panneland en de kleuren van het ochtendlicht! Met groet, Rineke

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita