woensdag 1 november 2017

Damhertenbronst Amsterdamse Waterleidingduinen

Ieder jaar is het weer een terugkerende gebeurtenis in de Waterleidingduinen. De bronst van de damherten. Ik was heel benieuwd hoe het er dit jaar aan toe zou gaan, na het afschot van veel damherten in dit vroege voorjaar, waarbij ook veel volwassen bokken zijn geschoten.


Het was in de eerste 2 weken van oktober nog vrij stilletjes, af en toe hoorde ik wel burlen en ik zag de damhert mannetjes naar de bekende bronstplekken komen, maar het was toch wat minder dan voorgaande jaren waarbij het soms in september al tekeer ging.


Burrrlllll




En nog een keer...



Waar is nou dat schattige damhert gebleven, deze blik is alles behalve schattig....




Stevige jongen




Achter de hinde aan, die daar nog niet van gediend is.




Burlend hert in herfst decor




Moe en makkelijk te fotograferen...




12 oktober, gewei gekletter, niet het ideale (lage) standpunt  maar toch een mooi moment.




Het gaat er soms stevig aan toe



Stoere man




13 oktober, de drie musketiers....hoe zou dit verder gaan...




Twee gaan er een gevechtje aan, de derde loopt er omheen



De blikken zeggen het al....



En daar gaan ze weer...



De achterbenen los (lichte hert)....wat een kracht zit er achter.




En in de middag keert de rust terug en ligt het mannetje er uitgeteld bij.



19 oktober, maar ook in de ochtend kun je de mannetjes rustend aantreffen, na een zware nacht moet deze man even bijkomen in het zonnetje.




Terwijl wij een ander hert fotografeerden hoorden we naast ons ineens de geweien kletteren, en zomaar op 5 meter bij ons vandaan gingen deze heren in gevecht, het zand stoof op...wat een actie.





Je moet snel reageren en foto's maken want het is ook snel weer voorbij.







Het vlaggende hert dat ik fotografeerde voordat de vechtersbazen mijn aandacht trokken.




en alweer burlen...



Stoeien met een tak





onderweg




En hij doet nog zo zijn best, maar de dames hebben het te druk met andere dingen....





Moegestreden


En met deze rustende hertenman eindig ik mijn bronstblog van 2017. Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om alleen buiten het bos te fotograferen. Eerdere jaren ben ik wel langs de randen het bos ingegaan maar de foto's vielen toch altijd tegen (het bos is gewoon te donker). Ook lopen er steeds vaker mensen dwars door het bos heen en achter de herten aan. Buiten het bos heb ik alle keren de foto's kunnen maken in mijn eentje of samen met een van mijn fotomaatjes van die dag.  En ik heb enorm genoten van alle bijzondere momenten hierboven.

18 opmerkingen:

  1. sprakeloos mooie serie wat een genot vh oog gr carin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige serie Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chita wat heb je er weer een prachtige serie van weten te maken wat een geweldig mooie aktie momenten,suoer wat heb je er een mooi gevoel in gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Ghita, wat heb je er een prachtige serie van gemaakt! Heel mooi en bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fraaie serie van die stoere binken!

    Groetjes,
    Ditta Voetberg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WoW wat super gaaf, blijf dit vooral ook ieder jaar volgen en delen :-)
    Het is net alsof ik naar een programma van de discovery channel zit te kijken maar dan nog beter omdat dit van eigen bodem is en ik de fotograaf volg.
    Wat een gave serie Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghite, altijd weer een imposant gezicht om naar deze fantastische bokken te kijken. Heel mooi. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Ghita,
    je hebt toch heel wat wapengekletter vast kunnen leggen. Het blijft een bijzonder natuurspektakel. Op jouw foto's ook vaak goed te zien: die aparte blik in hun ogen.
    Die laatste foto vind ik beeldschoon.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi GHita,
    Wat heb je mooie foto's kunnen maken!! geweldig wat een aktie en prachtige portretjes erbij!
    Heerlijk om te zien en het geweld mee te maken! En ik kan zo meegenieten.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    De bronst is voorbij, maar jij bent prima aan je trekken gekomen. Een hele reeks mooie beelden geven een goed beeld van de manier waarop het er aan toe ging. Alle belangrijke onderdelen - ok, geen paring - heb je mooi in beeld gebracht.
    Door omstandigheden is het er bij mij dit jaar niet van gekomen om de bronst goed te volgen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige serie daar heof je dus niet voor naar de Hoge Veluwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben er in geen tijden geweest in het AWD, tja soms zijn er andere dingen. Als ik dit allemaal zie is het toch wel genieten hoor. De foto's op ooghoogte zijn ook super Ghita!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Dat in het bos fotograferen levert meestal slechte foto's op. Buiten het bos heb je sowieso een mooiere omgeving en staan de herten er gewoon op zonder dat je last van takken hebt. Foto's 18 en 19 zijn de kersen op de taart. Het opspattende zand zorgt voor de juiste sfeer. Een prachtige bronst-serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's heb je weten te maken Ghita.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een prachtig overzicht van de damhertenbronst, kan me voorstellen dat je hiervan hebt genoten. Fraaie beelden heb je vastgelegd, ik heb mee genoten van het geheel, met de duellerende herten in het zand toch wel als een extra hoogtepunt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. A great series, photographed on an excellent way!!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita