maandag 23 oktober 2017

Amsterdamse Waterleidingduinen: september / oktober 2017

En toen kregen we eind september toch nog een paar mooie dagen, gevolgd door enkele mooie dagen begin oktober. De damhertenbronst is in deze periode op gang aan het komen en de eerste burlende en vechtende herten kon ik al fotograferen. Maar dat komt in een aparte bronstblog. Nu een blogje AWD varia, want als zomer overgaat in herfst is er van alles te zien in de natuur.



Sprookjesachtige sfeer...




Eind september, een paar mistige ochtenden, gevolgd door zonneschijn. Dan is het genieten in het bos.




Spinnenwebje met druppeltjes, helaas waren alle macro foto's niet scherp, nog even oefenen dus.




Porseleinzwammetje met een twinkeltje, wat zijn het toch leuke fotogenieke paddenstoeltjes.




Damhertje tussen de duindoorn struiken




Een vos fotograferen in de Waterleidingduinen lijkt misschien makkelijk, maar voor mij blijft het een uitdaging om ze ook heel mooi te fotograferen, het liefst ook met wat omgeving erbij.



Dorstig damhertje



Zwevend hazenpootje




Nog steeds eind september, de herfsttekenen zijn al duidelijk zichtbaar




En de herten eten zich vol aan de eikeltjes die overal op de grond liggen nu.



De bronst begint heel langzaam op gang te komen, soms hoor je al wat burlen, en de damhert mannetjes verzamelen zich steeds meer rond de bronstplekken. 




Aan de bomen, volop herfst




Op de grond, nog steeds een beetje zomer met deze parende heidelibellen.




De kardinaals muts met de roze bloemen en oranje vruchtjes hoort ook bij deze tijd van het jaar.




Vossen onderonsje




En na een wisselvallige eerste oktoberweek was het op zondag 8 oktober weer eventjes zomer met veel vlinders, zoals deze argusvlinder



Bont zandoogje



En het icarusblauwtje



Parende argusvlinders




Inmiddels is het 12 oktober en is de bronst echt begonnen. Daar ga ik een aparte blog aan besteden, dus nog even geen burlende en vechtende damhertmannen maar deze schattige hertjes...




Gewoon een lief momentje




Ook veel vossenfoto's die ik niet allemaal in deze blog kan plaatsen, deze vond ik wel heel mooi dat ik hem een plekje in dit blog gun. De vos met de mooie sprekende ogen.....misschien later nog een aparte vossenblog......



Zoveel bezoekjes aan de AWD leverde teveel foto's op, de paddenstoelen heb ik daarom (op een paar na) maar even apart in een collage gezet.


Inmiddels ben ik nog een paar keer in dit mooie gebied geweest, natuurlijk voor de damhertenbronst. De volgende blog zal in het teken van deze dieren staan en waarschijnlijk volgt er daarna nog een blogje AWD...want het gebied verveelt mij nooit, hopelijk jullie ook niet...

16 opmerkingen:

  1. Ghita wat is dit genieten,zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig blog met veel variatie, dat is genieten!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Ge-wel-dig!! wat een fijne blog. Ik zit weer heerlijk te genieten van die beeldschone vosjes en hertjes en wat heb je de paddenstoelen er mooi op staan, super! De sprookjessfeer is ook al zo mooi. Je moet alle foto's echt in de vergroting bekijken anders mis je heel wat! Ik begrijp dat ik me ook mag verheugen op een bronstblog en een vossenblog ;-)) lekker hoor, doe maar !
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Het is je goed gelukt om een mooi herfstbeeld te schetsen. Af en toe nog libellen en vlinders, toenemende activiteit bij de damherten. Je hebt bovendien ook al een mooie collectie geslaagde beelden van de diverse zwammen. Een slim idee om er een collage van te maken want zo kan je veel beelden laten zien. Overigens, jouw "zwevende" hazenpootje mag er ook zijn. Met de vossen scoor je steeds weer, heel mooi gedaan. Beeld 23 past mooi bij de beelden die ik pas op mijn blog heb laten zien. Het tedere gevoel van moeder en kind valt ook hier op.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita
    de herfst is goed in beeld gebracht mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Ghita,

    Zonder enige twijfel zijn al deze opnames prachtig.
    De vosjes, daar kan ik alleen maar van dromen en smelten.
    Maar de eyecandy van dit blog zijn het Zwevende hazenpootje en het Porseleinzwammetje met een twinkeltje.
    Zoals altijd heb ik weer genoten, dank je wel daarvoor.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,

    Weer een heel mooi blog om van te genieten. Wat heb je alles mooi in beeld gebracht! Dat zwevende hazenpootje is voor mij écht de mooiste, zonder de andere foto's tekort te willen doen.

    Groetjes,
    Ditta Voetberg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooooh dat porseleinzwammetje! Wat is die foto mooi geworden. Maar de rest ook natuurlijk! Heerlijke verzameling foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Ghita,
    wat een prachtig blog weer, met zomer- én herfstbeelden.
    Ook ik vind je porseleinzwam op 4 de topper. Maar ook de rest is genieten.
    Verheug me al op je bronstblog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Weer 'n hele mooie blog, de Vosjes stelen weer de show en de Damherten ook weer mooi in beeld gebracht, zo ook de paddenstoelen.
    Dat is weer echt genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ghita,

    Heerlijke AWD-serie weer waarmee je laat zien hoe groot het voordeel is wanneer je een gebied zo goed kent. Erg belangrijk dat je weet waar je de fijne platen kunt maken en dat is hier weer terug te zien. Hoewel de hele serie prachtig is, steekt foto 15 er toch bovenuit. Prachtig de spelende/vechtende vossen in beeld gebracht. Ook de collega is super.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fraaie sfeervolle foto's laat je hier zien! Mooi de vossen en damhertjes ook, een plezier om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,
    werkelijk een heel mooi en sfeervol blog van de AWD. De hertjes zijn natuurlijk altijd leuk om te zien maar je vossenfoto;s zijn echt supermooi zeg!!!! De verschillende zwammetjes zoals bv het zwevende hazenpootje vind ik echt supermooi gedaan. Heel sfeervol ook. De parende heidelibellen is ook al zo'n mooie plaat. Mooie herfstbeelden en ook nog een aantal prachtige vlindertjes. Ik heb echt weer zitten genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie sfeerfoto's zitten erbij Ghita, dat is genieten.
    Foto nr. 1 / 8 / 15 springen er uit voor mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk zo in een verslagje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi !! Het begin is al genieten met nr 1 en 3, het hazenpootje de libellen en natuurlijk de vossen die het duidelijk niet met elkaar eens zijn, ook de andere foto's heel erg mooi met de zachte herfstkleuren, het was weer een genot om je blog te bekijken, groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita