zondag 24 september 2017

Amsterdamse Waterleidingduinen : September 2017

De eerste helft van de maand september was vooral nat.....
heel nat....
Dus de foto's in dit blogje zijn van de laatste dag van augustus en een van de eerste septemberdagen, voordat de herfststormen en plensbuien ons begonnen te teisteren. 



Deze blog start nog zomers, want eind augustus was het nog gewoon zomer , eindelijk kon ik de kleine vuurvlinder fotograferen. Dit mooie vlindertje heb ik dit jaar heel weinig gezien in de duinen.




Heidelibellen waren wel heel veel aanwezig, hier een libel met prooi.





Ook de tijgerspin was weer goed te zien, hier is het zigzagpatroon in het web ook mooi te zien




Een hommeltje op een distelbloem


En zo werd het september, een bewolkte dag met wat gemiezer. Geen insekten te bekennen, dus dan maar op zoek naar de herten....



Hertjes in de miezerregen...




Duindoornbesjes, ontzettend zuur..maar vol vitamine C. Als ze wat langer hangen gaan ze gisten en bevatten ze alcohol, dat ruik je....maar de vogels die deze besjes dan eten merken het ook, die worden dronken. Hoop dit najaar nog eens een aangeschoten kramsvogel of koperwiek tegen te komen.





Aan het landschap is te zien dat het herfst wordt, de bessen geven kleur aan de bomen, die zelf ook langszaam hun herfsttinten krijgen.




 Mooi licht aan het einde van de middag toen het eindelijk na een dag van bewolking en regen wat opklaarde.



En dan de vossen, ieder mijn zijn eigen uitdrukking en karakter...




Lekker lui




 Zo relaxed, slapend in het zonnetje




Ook relaxed, op een druilerige dag begin september...





Mijn favoriete vosje




Samen ontspannen in het zand, op die wat regenachtige septembermiddag mocht ik ruim anderhalf uur in mijn eentje deze vosjes bewonderen. Als hun interesse voor de mens met de rugzak weg is, gaan ze hun eigen gang, en pas dan kun je de mooiste foto's maken...




uitrekken....





Mooi koppie, en die ogen.....



In het hoge gras, met op de achtergrond de oranje duindoornbesjes.





Verstoppertje spelen





De eerste tekenen van de naderende herfst, kardinaalsmuts met vruchtjes, de besjes, de open gesprongen doornappel zaaddozen, en de langzaam verkleurende bladeren.








De dagen worden ook weer korter, en zo merk je dat je aan het einde van de dag zomaar de zon onder ziet gaan in de duinen en nog net op tijd bij de uitgang bent......











Ik verheug mij nu op de komende oktobermaand, in de waterleidingduinen is er dan zoveel te zien en te beleven, paddenstoelen, de beukenlaan met de herfstkleuren, mistige ochtenden, en....de bronst van de damherten.

13 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke nazomer-foto's :-) Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pracht foto´s Ghita.
    Wat een leuke en mooie foto´s van de vosjes, altijd genieten als ik ze hier zie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    De herfst presenteert zich steeds meer. Met behulp van jouw collage kan je dat ook heel goed zien. Maar waar zijn de paddenstoelen? Ze waren en zijn er echt wel in september. De vosjes stelen weer de show. Het lukt je steeds weer om ze op een goede manier te benaderen waardoor je prachtige natuurlijke foto's van ze kon maken.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb in de AWD nog weinig paddenstoelen gefotografeerd, ben in september ook alleen maar in het begin van de maand geweest. dus misschien waren ze er toen niet zoveel, dat was aan het eind van de lange mooie droge periode, daarna kwamen de regendagen..en wellicht de paddenstoelen. Misschien komt er nog een blog van de tweede helft van september met paddenstoelen erbij.. -)

      Verwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Zo als gewoonlijk heb je weer hele mooie foto's gemaakt, ja de Vosjes maakt het af dan kan je dag niet meer stuk.
    Ik geniet in ieder geval van je foto's.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,

    Zoals altijd is dit weer de perfecte besteding van mijn etenspauze op mijn werk.
    Even lekker ontspannen en samen met jouw (digitaal dan)een wandeling maken door je achtertuin ;-)

    Zoals jij de vosjes weet te fotograferen is toch wel uniek hoor.
    Ze zien er op jouw foto's altijd zo lief en aaibaar uit.
    Ook je oog voor detail en je macro's is een lust voor het oog.
    En je achtertuin zelf..... wat een prachtig landschap.

    Je raad het al, ik heb zoals altijd genoten.
    Dank je wel daarvoor.

    Fijne dag en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Chita wat is dit toch weer geweldig mooi, maar je vosjes oh wat super.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het begin van je blog belooft al heel wat; de vuurvlinder heb je heel mooi vastgelegd met mooi scherptediept, de duindoornbesjes nooit geweten dat daar alcohol in zit, ook mooi op de plaat gekregen en dan de vosjes en die in het zand liggen vind ik echt zo mooi , ik denk dat de kleuren het doen . Zo zie je maar, elke streek is mooi , ik heb weer genoten ! Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Ik neem mijn petje diep af!!!! Grandioze serie foto's! Vooral de vossen, daar heb ik weer ademloos van zitten genieten! Maar natuurlijk zijn de andere foto's met de schitterende herfstkleuren, landschappen en bessen, de libel en het kleine vuurvlindertje ook geweldig mooi om te zien. Het was weer genieten geblazen, dank je wel voor het delen!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ghita,

    Hele mooie collage heb je erbij zitten. Als je al die bessensoorten ziet, is het toch altijd weer vreemd dat er zo weinig pestvogels in de AWD gespot worden. Je vossenfoto's zijn weer top. Ook al zijn ze tam, dan nog moet je er de juiste foto's van maken. Zeer goed gelukt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita,
    Wat een leuke foto's van de vosjes je zou zomaar eens voor een dag vosje willen zijn zo heerlijk ontspannend.
    Trouwens de zonsondergang vind ik prachtig. Was weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je vosjes zijn weer verrukkelijk!!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ook dit blog is een parel van de natuur.
    De vosjes zijn werkelijk schitterend gefotografeerd en ook vanuit hele fraaie standpunten.
    De vlinder, libel en insecten zijn erg leuk en helaas moeten we er nu weer even op wachten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita