dinsdag 18 juli 2017

Weekendje Veluwe: omgeving Kootwijk

 Half juni zijn Jeroen en ik een lang weekend naar een huisje geweest aan de rand van natuurgebied Kootwijkerzand. Vanuit het huisje wandelden we direct het natuur gebied in waar we op zowel zaterdag als zondag een lange wandeling maakten. Terug in het huisje konden we genieten van een eekhoorntje en een aantal vogeltjes die op het door ons neergelegde voer af kwamen.





Op zaterdag was het zwaar bewolkt maar met een aangename 22 graden was het perfect wandelweer. We kozen voor deze dag een rondwandeling van 16 kilometer, met een aanlooproute van ruim 2 km rond radio Kootwijk.













Deze wandeling ging bijna alleen door open gebied, de hei staat nog niet in bloei, maar ik denk dat het hier in augustus en begin september toch wel mooi paars kan worden.




Ook al was het half juni, er vlogen nog wat meikevers rond




Ik had tijdens de wandelingen mijn compact cameraatje mee, zonder kantelbaar scherm, en dan merk je dat lage standpunts foto's een stuk lastiger worden. Dan maar van bovenaf, deze was ook nog eens erg beweeglijk.




De lange zandweg naar de bosrand waar wij uiteindelijk naar toe liepen. Het lopen door het zand werd op de duur toch wel zwaar, we waren echt blij dat het niet zonnig en warm was die dag




Nog een landschapje van onderweg.





Vingerhoedskruid stond overal, verder was er weinig bloeiends te zien dus ook geen vlinders op onze wandeling. Wel vlogen er heel veel roodborsttapuitjes rond en graspiepers maar die krijg ik met het kleine cameraatje niet op de foto.


Terug bij het huisje besluit ik nog even met de grote  Lumix een ommetje te maken.



En even door de knieƫn te gaan voor deze zandloopkever, pas thuis op de PC zag ik het ieniemienie sprinkhaantje op de voorgrond.




Langzaam komt aan het einde van de dag de zon door die nog wel de donkere wolken beschijnt.
De volgende dag zou volop zonnig worden.






En kozen wij voor een wandeling door het bos. Onderweg op deze tocht van 18,6 kilometer maakte ik verder nauwelijks foto's en genoot ik van de mooie wandeling door de bossen rondom Kootwijk.
Met 28 graden en volop zon was het ook aanzienlijk warmer dan de dag ervoor.




Terug van de wandeling besloot ik aan het eind van de middag nog even richting zandverstuiving te gaan. Wat was het warm. Ik merkte meteen dat het op de zandvlakte enkele graden hoger was dan op de andere plekken, en ook vanaf het zand voelde ik de warmte door mijn schoenen heen omhoog komen.




Na een paar foto's vond ik het welletjes en wandelde terug naar het huisje waar het aangenaam koel was. 


Ik besloot de rest van de middag lekker voor het raam te gaan zitten en kijken wat er aan vogels nog langs de voeder plek kwam.



De gaai zette even zijn kuif op toen er een andere gaai in de buurt kwam




juveniele roodborst



merel man




koolmees

Ik geniet enorm van de vogeltjes, daar kan ik een hele dag naar kijken, maar mijn favoriet is toch wel het eekhoorntje....



Toen wij op vrijdag rond half 4 aankwamen heb ik meteen het voeder plekje gemaakt, met vogelpindakaas, nootjes en een paar hele walnoten. Binnen een uur kwam de eekhoorn al, een grappig diertje met nog maar aan  1 kant wat haartjes van de oorpluimen.  Deze raken ze in de zomer kwijt, in de winter krijgen ze weer de mooie pluimen.





Knabbelde wat aan de nootjes, at zelfs de vogelpindakaas en pakte toen de walnoot om die boven in de boom op te eten.




De dagen daarna hield de eekhoorn zich lang schuil. Onze buren zaten nogal lang buiten met 2 honden, waarvan 1 los.....daar was  Eekie niet zo blij mee. Pas toen de buren naar binnen gingen en dat was dus vaak rond een uurtje of half 9 in de avond, want het was mooi weer,  kwam de eekhoorn weer kijken.



Even vanaf grote hoogte inspecteren of het veilig is




Jawel er liggen nog lekkere hapjes....



 smullen maar







En met dit schattige eekhoorntje eindig ik de blog van ons weekendje weg. Het was weer genieten van de mooie omgeving, de rust en lekker ontspannen samen zijn, de tijd voor elkaar, mooie wandelingen en ook nog wat te beleven voor het huisje, wat wil je nog meer.



13 opmerkingen:

  1. mooie momenten Ghita de gaai met zijn kuif is heel mooi en de eekhoorn serie daar zal best veel geduld in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Ghita
    mooi gebied en er is genoeg te zien leuk die eekhoren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's Ghita. Wat een monster is die meikever van zo dichtbij. Super gedaan.
    Grappig ook dat eekhoorntje.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Zo'n weekend weg is altijd lekker. Soms is het ook lekker om het accent niet op fotograferen te leggen. Maar ja, als zich een mooie kans voordoet dan grijp je die natuurlijk wel zoals met de meikever en zandloopkever. Een eekhoorntjes zullen het bij iedereen goed blijven doen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Mooie landschap foto's, 'n Meikever heb ik nog nooit gezien maar je heb hem wel.
    Ook de vogels staan er mooi op vooral die gaai met zijn kuif.
    Dan nog het Eekhoorntje, leuk hoor dat hij bij het huisje komt eten en mooie platen kan maken.
    Die bloempjes wist ik de naam niet van nu wel.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,

    Leuke reportage van jullie weekend daar in Kootwijk. Het eekhoorntje vormt toch wel de hoofdmoot, leuk beestje zo met dat ene oorpluimpje. De kever heb je er prima opstaan zo van bovenaf. Ik ben niet zo'n insectenkenner, maar het zou zomaar een junikever kunnen zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een paar dagen in een andere omgeving is altijd leuk. Je hoopt dan natuurlijk op mooie natuurfoto's, maar zeker met een compactcameraatje en samen met partner aan de wandel is bepaald niet ideaal (eigen ervaring!). Rondom Radio Kootwijk is (voor mij) ook bekend terrein en mooie landschapsfoto's kun je daar altijd wel maken, maar dan moeten de omstandigheden wel een beetje meewerken. Meestal is het inderdaad beter om er later (of eerder) nog eens alleen op uit te gaan, maar ook dat is geen garantie op succes... Gelukkig had je bij jullie huisje voldoende aanloop vor een leuke reportage. De gaai met kuif en de eekhoorn stelen daar de show.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tante jacqueline23 juli 2017 om 18:52

    Hallo Ghita,
    Leuke reportage vind de landschappen wel erg mooi maar ja ik ben een bomen fan . Het eekhoorntje is erg grappig . Gisteren had ik er een voor de fiets lopen hier in het dorp. de kever is wel erg groot.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooie en leuke serie Ghita.
    Zo mooi en leuk dat eekhoorntje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie en dat eekhoorntje vind ik toch wel het allerleukst!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige momenten ..en de eekhoorn is heel leuk ..wel jammer van die buren. Je moet het maar treffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great landscape shots and a wonderful array of wildlife too.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita, prachtige opnames van kootwijk. Vooral de grote junikevers erg mooi. Kwam toevallig op je site terecht via Willie Meijne. Groet Marcel van Alphen

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita