zondag 27 maart 2016

Amsterdamse Waterleidingduinen: Maart



Langzaam komt het voorjaar op gang. De wintergasten zijn weer vertrokken naar het noorden en de eerste knoppen en katjes hangen in de bomen. De lente is mijn favoriete seizoen. Maart is toch nog een beetje een overgangsmaand maar in de Waterleidingduinen is altijd wel wat te zien.







Zeg je AWD, dan denk je aan damherten. Dit jonge mannetje was bijzonder tam en we konden hem van een afstandje van 2 meter fotograferen. Nu er op deze mooie dieren geschoten gaat worden zullen dit soort plaatjes tot het verleden behoren en zien we damherten misschien alleen nog van afstand.







Ook dit roodborstje werkte mee als een volleerd fotomodel. Het poseerde op verschillende paaltjes zodat ik de mooiste roodborst-op-paaltje- foto kon selecteren voor de blog.





Mosjes op een paaltje, eens wat anders dan een vogel op een paaltje. Dit mos was heel klein, als er geen mensen stonden te fotograferen waren we er misschien wel zo aan voorbij gelopen. Maar onze aandacht was getrokken en het was het waard, wat is er veel te zien bovenop zo'n klein betonnen paaltje.






Op dat zelfde paaltje, maar dan vanuit een andere hoek en een paar andere mosjes (wel dezelfde soort denk ik, al heb ik geen idee wat het is).





Ik hoopte op het groot Zwarteveld ruig haarmos te vinden. Dat heeft er altijd volop gestaan, maar nu kon ik het niet meer vinden. Wel een ander mosje.....maar ook hiervan weet ik geen naam of is dit toch ruig haarmos?






Het was een heerlijke voorjaarsdag, het was begin maart maar de temperatuur was aangenaam, het zonnetje voelde al wat warm en ging soms even wat schuil achter de wolken. Die wolken geven wel wat extra's aan een landschapsfoto.






Knobbelzwaan in het infiltratie gebied, we hoopten nog op wilde zwanen, maar zoals ik al schreef....de wintergasten zijn echt vertrokken. Deze knobbelzwaan foto maakte ik tegen de zon in.







Wat later die middag, een andere knobbelzwaan kwam net weer met zijn kop boven water, vond die waterdruppeltjes op zijn koppie heel mooi.






Ik kan het niet laten, toch nog 1 vossen foto. Ben daarna weer doorgelopen, het was mij te druk daar.





De zon staat al laag, mooie lichtval over het Zwarteveld kanaal. Niet veel later kregen we totaal onverwachts nog een klein regenbuitje over ons heen, en was het ook gedaan met het mooie licht. De zon bleef achter de wolken en was al zo'n beetje onder.....tijd om naar de uitgang te gaan,



Twee weken later was het een stralende lente dag....



De katjes lopen steeds verder uit maar hier bloeien ze nog niet






De vogels zongen volop. Ik hoorde vinken, boomleeuweriken, mezen, roodborst en ook dit winterkoninkje. Het zat uit volle borst te zingen in een soort spagaat houding





In het infiltratie gebied zat op een van de zandheuvels een witte kwikstaart, later die middag zag ik ook nog de gele kwikstaart.






Ook in het infiltratie gebied, deze ( af en toe zingende) rietgorsman.






Het groot Zwarteveld, de Serengeti van de AWD





Kuifeendje in het Zwarteveld kanaal.





Lente, het eerste lieveheersbeestje van dit jaar,of beter gezegd viezeheersbeestje, want het zat onder het zand en had ook nog een lelijke half afgekloven dennenappel gekozen om zich daar op te warmen.




De natuur ontwaakt langzaam, ik zag nog niet zo heel veel knoppen in de bomen, maar de komende tijd zal het hard gaan, bloesems,het frisse groen, nog meer zingende vogels waaronder de terugkerende tjiftjaf en fitis, gevolgd door blauwborst en nachtegaal......er is dus weer genoeg om naar uit te kijken voor het volgende rondje AWD.




14 opmerkingen:

  1. Prachtig blog weer Ghita! Ik lees het altijd met veel plezier. Vooral die foto's van dat mos op het betonnen paaltje. Zo klein en fragiel. Zonde dat we daar gewoon zo aan voorbij lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blogje Ghita.
    Het hert lijkt zo met zijn snuitje van het scherm te komen.
    Het roodborstje doet het erg mooi op dat paaltje, al je foto's zijn mooi om te zien.
    Leuk dat winterkoninkje in spagaat ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Maart is echt zo'n overgangsmaand. Ik ben deze maand wat minder in de AWD geweest dan gebruikelijk. Je laat zien dat er steeds meer te beleven valt nu de tekenen van de lente duidelijker worden. Als je oog houdt voor de subtiele details azols de mosjes blijkt er toch vaak meer te zijn dan je denkt. We wachten echter op een flinke uitbarsting van de lente. Dit beeldverslag weerspiegelt wel mooi hoe je de maand maart hebt ervaren.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gave serie Ghita...
    prachtige foto's van een wandeling!
    het voorjaar komt langzaam op gang...
    Prachtige opnames

    gr. NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb een hele tijd naar je mosjes zitten kijken. Dat moet je toch maar net opvallen. Een berichtje uit de macrocosmos. Groots!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita
    Ik kan dat gevoel de lente, het gezang van de voorjaarsvogels die weer komen.
    Ja de Damherten, als ze alles maar afschieten door die plezierjagers, dan schieten de tranen in je ogen,over 'n tijdje is alles uitgeroeid zo ook de Vos, dan weten kleine kinderen niet meer waar je het over heb.
    Maar je heb weer mooie foto's gemaakt, mooi die druppels op de knop van de Knobbelzwaan, heb weer zitten genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Wat een mooie foto's zijn dit. Fantastisch!!
    Prachtig dat roodborstje en ook dat portret van die zwaan. Mooi om die waterdruppeltjes zo op zijn vacht te zien. Helemaal super!!

    Groetjes en nog een fijne paasdag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een hele gave serie, Ghita. Vooral de mosjes springen er voor mij uit,maar ook de vogels staan er puik op,met name roodborst en winterkoning in spagaat! Ik moet helaas bekennen dat ik in de maand maart helemaal niet één keer in de AWD geweest ben. Toch wel jammer als ik dit zo zie.

    Misschien heb je hier iets aan voor het determineren van mossen>> http://www.yavannah.nl/infoteksten/mossen/mossen_sporenkapsels.php Ik vind het wel handig.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de link, het zou wel eens een purpersteeltje kunnen zijn, en het mosje op het paaltje is een muursterretje, weet ik dat ook weer :-)

      Verwijderen
  9. Heerlijk, hier laat je zien dat de lente echt in aantocht is.
    En nieuw seizoen en vol belofte voor een nieuw jaar.
    Zoooooooo fijn.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tante Jacqueline28 maart 2016 om 17:10

    Hallo Ghita,
    Prachtige serie, vooral het roodborstje is toch nog altijd mijn favoriet. De mosjes zijn heel mooi ze zijn wel erg teer. Trouwens de foto's met de Hollandse luchten zijn ook geweldig. Weer echt genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja ik kan me ook verheugen op de lente Ghita, maar zo'n maand maart, is toch altijd een maand waarbij je geduld extra op proef wordt gesteld. Desondanks laat jij toch een mooie gevarieerde blog zien, waarbij de mosjes en het roodborstje er voor mij extra uitspringen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eindelijk wordt het dan langzaam lente en jij presenteert hiervan al een mooi voorproefje met veel variatie. Het roodborstje op paaltje is mooi zacht evenals de achtergrond. De mooiste vind ik nr. 4 het mosje met het mooie scherpteverloop. Laat het voorjaar en de zon nu maar komen zou ik zeggen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Dit is wel een hele fraaie serie beelden. Mooi het roodborstje op het paaltje. Mooi totaalbeeld en het enige dat er eigenlijk aan ontbreekt, is dat het vogeltje zingt. Maar daar zul je de komende maand wel genoeg herkansingen voor krijgen. Foto 5 is schitterend. Een hele fijne scherptediepte zit erin en die kleuren knallen eruit. De foto van de zwaan met tegenlicht is op zich wel mooi, maar je hebt het verkeerde licht. Zoiets is het moois met goud ochtendlicht. De katjesfoto is ook erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita