zondag 1 november 2015

Damhertenbronst 2015

De damhertenbronst is weer voorbij, dus tijd voor een blogje.


Oktober is de maand van de damhertenbronst. In de Amsterdamse Waterleidingduinen trekken dan de bokken naar de bronstplek om daar met elkaar de strijd aan te gaan om de hindes. Vanaf begin oktober zie je daar de eerste hertenmannen, je hoort al af en toe wat burlen, er worden kuilen gegraven, maar pas in de tweede helft van oktober gaat het echt los. Ik heb mij vooral in die tweede helft van oktober op de hertenbronst gericht met fotograferen, helaas zat het met het weer niet mee, alle dagen grijs en druilerig weer, dus de top bronst foto zit er niet bij....




 Begin oktober, klaar voor de strijd.



 Ook de jonge mannetjes doen mee



 Op een druilerige dag was ik met Henk, Herman en Cees bij ingang De Zilk het gebied ingegaan, er werd volop geburld, en we konden van grote afstand een gevecht vastleggen.
 Dit leek wel een koppeltje



 Lief



 Een andere hinde kwam nieuwsgierig even kijken.



Stoere hertenman, hij liep burlend over het veld.....van de andere kant kwam er een ander mannetje, ook burlend....



 En daar gingen de geweien luid kletterend tegen elkaar, we konden het van grote afstand vastleggen.
Dat weekend was ik weer in de Waterleidingduinen en alweer was het miezerig en grijs weer.



 Dit hert was het even zat, de gevechten, de regen en de fotografen misschien ook wel. Hij lag echter heel rustig en was goed te benaderen, terwijl het gestaag doorregende. Lastig fotograferen met in 1 hand een paraplu en andere had een camera. Nee, deze bronst serie zal het niet worden wat mooiste foto's betreft. Maar het was wel weer genieten deze maand.


 En dan kun je zomaar een portretje van een jong damhertmannetje maken.


 Een week later was ik er alweer ( ja, in de maand oktober ging ik gewoon iedere week om zoveel mogelijk van de bronst mee te maken, want je weet maar nooit of we dit volgend jaar nog wel zo kunnen zien)

 Twee jonge mannetjes sloegen even de geweitjes tegen elkaar aan.




 Van dichtbij



 Ook de jonge herten worden moe tijdens de bronst...

 Nadat de rivaal was verjaagd, kwam dit hert heel parmantig terug gewandeld



 En de dames keken toe



 Hoe verder in oktober, hoe meer rustende en vermoeid ogende damherten we zagen.


 Deze had er nog wel zin in, na dat ie eerst flink heeft staan burlen, moesten er ook nog wat geurtjes afgezet worden.


 En daar gingen de geweien weer tegen elkaar aan....


 Zelfs liggen wordt er nog geburld, of geknörd, want edelherten burlen en damherten knörren.



En eind oktober is het weer voorbij en zie je vooral vermoeide slaperige herten.



Vermoeid hert in het bos....


Tja, of we volgend jaar nog zoveel burlende damherten kunnen fotograferen is nog maar de vraag. Als er 2200 herten worden afgeschoten, zullen we er veel minder zien. Bovendien zullen deze herten schuw worden. We zullen het zien. De komende weken ga ik nog even genieten van de herfstkleuren en daarna hoop ik de wintergasten in de AWD te kunnen fotograferen. Elk seizoen heeft weer wat moois en we blijven genieten.

2 opmerkingen:

  1. Mooi! ik ben ze nog nooit tegen gekomen, maar lijkt me geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Ghita.
    Ik ben er dit jaar ook weer niet aan toe gekomen.
    Dat mot volgend jaar toch anders (als ze dan nog te vinden zijn tenminste).
    Van jou serie heb ik in ieder geval genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita